• bengke

fler än jag som bojkottar Hello Kitty?

Undrar jag.

Jag tycker nämligen Hello Kitty är en sanslöst dålig förebild för småtjejer så jag väljer helt bort detta motivet. (Om barnen själva väljer att köpa Hello Kitty-grejor tillåter jag det naturligtvis, men de är så små att jag själv styr rätt mycket över vad de har tillgång till för några val)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 12:54
    Hon gör ingenting förrutom att var söt. Hon pratar inte ens (har ingen mun). Inga figurer riktade till pojkar är så passiva som Hello Kitty. Jag ser Hello Kitty som superkomersialisering. Exempelvis Pippi Långstrump används ju för att sälja kläder, men där finns det ett komplettarande utbud av böcker och filmer. Hell Kitty är enbart ett kommersiellt märke, det finns tom kreditkort med Hello Kitty (och för några månader sedan hade alla HK-leksakerna I Happy Mealen kreditkort medfökjande). Osv.

• Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?
  • Loren

Än sålänge är lilltjejen bara 10 mån så jag har inte köpt något med hello kitty än, man får ju bestämma själv än sålänge;) Men jag kommer inte bojkotta det, tycker inte det är så värst illa faktiskt, om barnen gillar det. I såfall är väl Barbie mycket värre som förebild, lekte dock massor med Barbie när jag var liten...

• minneli
    Lajkie skrev 2009-09-07 14:00:30 följande:
    nej vad larvigt. Självklart får mina döttrar Hello Kitty-prylar. Det är by the way en katt, och om du inte visste det så är katter i allmänhet "bara söta och pratar inte".
    =D

Bra skrivet!
  • malinagirl

Jag är hello kittyfan jag och min dotter har massa prylar. En söt kisse.

Hela mitt liv har varit en enda lång uppförsbacke, men nu går det äntligen utför
  • Floria

jag ser det bara som yta, så jag bryr mig inte. Jag tror att jag lär henne stå upp för sig själv och att hon klarar vad hon vill trots att hon har rosa och helle kitty ibland. Det finns andra saker som är viktigare för självkänsla och självförtroende. för mig är inte klädtryck förebilder, om de inte gör något som jag inte gillar.

Dottern har kläder i alla färger, bilar, motorcyklar, tåg, barbiedockor osv. Sonen kommer få leka med allt. Och vill han ha tröjor med hello kitty på, ja då får han det.

• goabarn77

Min dotter har inget med Hello Kitty på. Men det är inte av ideologiska skäl utan handlar bara om att jag inte förstår grejen med katten. Tycker inte att den är söt, rolig eller snygg så jag är hellre utan. =)

• Anna Paulita

Min dotter älskar HK, skulle inte kunna bojkotta henne om jag så ville. Men det vill jag inte. :D

• Argo

Man kan läsa in precis vad man vill i saker och ting.

Idag blev det både Hello Kitty och katten Jansson på de nya trosorna från Lindex.

Katt som katt, typ.

• Ariella

Jag kan förstå om man tycker t ex Barbie är en dålig förebild för sina barn. Men en katt?

• Natosh

I jämförelse med det övriga utbud som finns så är Hello Kitty en ypperlig förebild måste jag säga. Titta på barbie och titta sedan på de här småtjejerna som toppar alla blogglistor. Dom hade nog behövt leka lite mer med söta katter istället för storbystade, platinablonda dockor, så kanske de haft som mål att bli veterinärer och inte storbystade, platinablonda dockor.

Dott kommer få ärva mina My little ponys men inte mina Barbie och Cindy-dockor. Jag har svårt att tro att jag någonsin identifierade mig med en liten häst, hur söt den än var. Men däremot Disney-skönheter och Cindy-dockor. De var ju jättevackra och skulle föreställa avbilder av människor.

Såg barnfilmen Eldorado här om dagen och den där "Kjell" (*fniss*) kunde ju varit hämtad från vilken manga p-rulle som helst. Not that I know anything about THAT hah

• tre guldklimpar

Sluta tramsa! Är det lönt att överdriva?

Hello kitty är bara ett motiv på tex kläder och ingen förebild. Löjligt att lägga in andra värderingar i det!

Det är väl vi människor som är förebilder för våra barn. Se till att vara bra föräldrar så blir inte barnen förstörda av "hemska" Hello Kitty.

• Valentine81
    Reglementet skrev 2009-09-06 16:18:39 följande:
    Världen vore bättre om folk var mer som japaner...
    agreed : )
  • Valentine81
    malinagirl skrev 2009-09-07 17:53:05 följande:
    Jag är hello kittyfan jag och min dotter har massa prylar. En söt kisse.
    samma här : )
Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?