• bengke

fler än jag som bojkottar Hello Kitty?

Undrar jag.

Jag tycker nämligen Hello Kitty är en sanslöst dålig förebild för småtjejer så jag väljer helt bort detta motivet. (Om barnen själva väljer att köpa Hello Kitty-grejor tillåter jag det naturligtvis, men de är så små att jag själv styr rätt mycket över vad de har tillgång till för några val)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 12:54
    Hon gör ingenting förrutom att var söt. Hon pratar inte ens (har ingen mun). Inga figurer riktade till pojkar är så passiva som Hello Kitty. Jag ser Hello Kitty som superkomersialisering. Exempelvis Pippi Långstrump används ju för att sälja kläder, men där finns det ett komplettarande utbud av böcker och filmer. Hell Kitty är enbart ett kommersiellt märke, det finns tom kreditkort med Hello Kitty (och för några månader sedan hade alla HK-leksakerna I Happy Mealen kreditkort medfökjande). Osv.

• Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?
  • queenofangels

tycker inte heller om HK därför har ja praltiskt taget bojkottat H&M för de e nästan dom enda flickkläderna som säljs där tyvärr.

• Bidosas

Jag gillar inte Hello Kitty & det gör inte mina barn heller!

Som tur är!

Lite OT- men har ni sett att det finns en kokbok (rosa, såklart) på Bokia som heter (nått i stilen) "kokbok för tjejer"
    Min syster frågade var kokboken för killar finns & vad som exakt skiljer sig mellan maten som en tjej & en kille lagar... Hon fick svaret: "det finns andra böcker till killar"

Sååååå... killar gillar inte att laga mat, eller får inte gilla det & tjejer gillar att laga mat & ska hålla sig i köket med sin rosa kokbok...

(¯`°?.¸ ღ♥ tjejorna.wordpress.com/♥ღ ¸.?°´¯)
  • Bea08

Vadå förebild? HK är en kattunge. .. Fattar inte vad folk har fått för sig.

• wiizz

ähh..vem orkar bry sig..

Bidosas skrev 2009-09-06 19:21:25 följande:
    Jag gillar inte Hello Kitty & det gör inte mina barn heller! Som tur är!Lite OT- men har ni sett att det finns en kokbok (rosa, såklart) på Bokia som heter (nått i stilen) "kokbok för tjejer"Min syster frågade var kokboken för killar finns & vad som exakt skiljer sig mellan maten som en tjej & en kille lagar... Hon fick svaret: "det finns andra böcker till killar"Sååååå... killar gillar inte att laga mat, eller får inte gilla det & tjejer gillar att laga mat & ska hålla sig i köket med sin rosa kokbok...
    Men bara för det finns något för tjejer måste det finnas något för killar då med?
    Vad spelar det för roll egentligen?
  • Ariella

Nej, jag bojkottar inte Hello Kitty, min dotter älskar motivet. Däremot har hon ingen aning om vad Hello Kitty står eller inte står för.

• Mamma 0406
    Ariella skrev 2009-09-06 20:45:36 följande:
    Nej, jag bojkottar inte Hello Kitty, min dotter älskar motivet. Däremot har hon ingen aning om vad Hello Kitty står eller inte står för.
    Det har inte jag heller! Står det för något??
  • Jollybolly

jag måste vara korkad eller nåt. men jag förstår inte riktigt varför ett tryck på kläder behöver vara mer än tex. sött..

vi har ett marsvin här hemma, hon bara sitter i sin bur och är gullig, vad är det för förebild åt ett barn?!

min dotter har bla en mössa med hello kitty som jag tycker hon är skitcool i.
    förebilder har hon på annat håll.

• Kålrabbin

Hello Kitty har väl visst en mun? Hon sjunger ju i introt och talar i animen?

Varför hon inte har en mun på produkterna är väl för att hon har den stängd där (och därmed inte syns). Hon är väl en chibi och de brukar ju vara väldigt förenklat ritade och då tar man bort munnen (ibland) när den inte används.

Visst är Hello Kitty en kommersialisering men det finns både filmer (första kom väl -77?) och serier med Hello Kitty.

• Bidosas
    wiizz skrev 2009-09-06 20:35:32 följande:
    ähh..vem orkar bry sig.. Men bara för det finns något för tjejer måste det finnas något för killar då med?Vad spelar det för roll egentligen?
    men tänk om en kille tycker om att laga mat & vill ha en kokbok. Tänk om han går till Bokia & vill köpa en kokbok & ser att det finns en - för tjejer!

Varför kan det inte finnas en kokbok för BARN?
    (¯`°?.¸ ღ♥ tjejorna.wordpress.com/♥ღ ¸.?°´¯)
  • hannaliza
    Bidosas skrev 2009-09-06 21:44:25 följande:
    men tänk om en kille tycker om att laga mat & vill ha en kokbok. Tänk om han går till Bokia & vill köpa en kokbok & ser att det finns en - för tjejer!Varför kan det inte finnas en kokbok för BARN?
    En sådan bok skulle jag bojkotta - både till tjejer och killar!

...alltså den för bara tjejer... den för barn skulle jag köpa
Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?