• bengke

fler än jag som bojkottar Hello Kitty?

Undrar jag.

Jag tycker nämligen Hello Kitty är en sanslöst dålig förebild för småtjejer så jag väljer helt bort detta motivet. (Om barnen själva väljer att köpa Hello Kitty-grejor tillåter jag det naturligtvis, men de är så små att jag själv styr rätt mycket över vad de har tillgång till för några val)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 12:54
    Hon gör ingenting förrutom att var söt. Hon pratar inte ens (har ingen mun). Inga figurer riktade till pojkar är så passiva som Hello Kitty. Jag ser Hello Kitty som superkomersialisering. Exempelvis Pippi Långstrump används ju för att sälja kläder, men där finns det ett komplettarande utbud av böcker och filmer. Hell Kitty är enbart ett kommersiellt märke, det finns tom kreditkort med Hello Kitty (och för några månader sedan hade alla HK-leksakerna I Happy Mealen kreditkort medfökjande). Osv.

• Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?
  • AW76

Men alltså, nån måtta får det väl vara vad man läser in i figurerna? Jag har då aldrig tänkt på att hon inte har någon mun. Så det symboliserar då att flickor ska vara tysta och leka stillsamt? Herregud vad man kan dra saker långt.

Jag tycker hon är en gullig figur. Ok att HM kanske har gått lite crazy med HelloKitty, men att inhandla ngt enstaka plagg, varför inte? Min dotter har en härligt somrig t-shirt med Kitty. (limegrön, inte rosa ) Sen har jag också sett Kitty på svarta, gråa och blåa plagg, så det är inte bara rosa för hela slanten.

Som svar på frågan: nej, jag bojkottar inte HelloKitty. Jag väljer att inte vara så fruktansvärt negativ och läsa in saker i allting. Jag ser en gullig figur som barn gillar och handlar med måtta.

• hewa

Måste erkänna att jag bojkottar Hello Kitty (dottern har iofs ett par trosor med Kitty på men jag är oskyldig, hon fick dem i present). Men skälet till min bojkott är mest för att jag tycker figuren är så fånig och faktiskt mer än lovligt ful. Om hon sen är passiv och saknar mun är inget jag ens reflekterat över. Däremot kan jag tycka det är rätt larvigt att vuxna går omkring med Hello Kitty-motiv på allt och inget, kanske är det en kulturkrock (om det nu är så att Kitty är ett vuxenmotiv i Japan) men ärligt talat struntar jag i vilket.

• Reglementet

Världen vore bättre om folk var mer som japaner...

• blå fisk

Jag avskyr Hello Kitty, varför vet jag inte egentligen, men har aldrig sett något med det motivet som jag inte tycker är kräkfult. Vi har haft en haklapp i förklädesmodell med ärmar på köpt på HM, som var rosa med Hello Kitty motiv och volangkant, asfult men superbra, där fick jag ge mig, har inte hittat något lika bra. Men annars kommer jag inte att köpa något förrän min dotter ber om det och det lär nog dröja, hon är inte så gammal än. När hon är gammal nog kanske det är omoderns om man har tur.

• SilverEmma

Ni som är emot Bratz....

Försäljning av Bratzdockorna förbjöds i december 2008 av en amerikansk domstol, efter en framgånsrik stämning av Barbietillverkaren Matell.

• hannaliza

Har inte ens tänkt på det... sonen har precis valt ett par nya gummistövlar åt sig i svart/silver/rosa med Hello Kitty på så - nej.

• Bite me

Hon e ju så söt, mina barn älskar henne och som någobn skriver, man blir ju glad av att se henne. Nej, personligen känns det som att du gör en höna av en fjäder.

• Themis

Håll käften, var söt och shoppa (kreditkortet).

Är det inte det alla tjejer måste indoktrineras med om vi ska förbli maktlösa våp?

Burn Kitty burn!

Kanske inte helseriöst men jag förstår utan problem vad TS menar.

Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?