• bengke

fler än jag som bojkottar Hello Kitty?

Undrar jag.

Jag tycker nämligen Hello Kitty är en sanslöst dålig förebild för småtjejer så jag väljer helt bort detta motivet. (Om barnen själva väljer att köpa Hello Kitty-grejor tillåter jag det naturligtvis, men de är så små att jag själv styr rätt mycket över vad de har tillgång till för några val)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 12:54
    Hon gör ingenting förrutom att var söt. Hon pratar inte ens (har ingen mun). Inga figurer riktade till pojkar är så passiva som Hello Kitty. Jag ser Hello Kitty som superkomersialisering. Exempelvis Pippi Långstrump används ju för att sälja kläder, men där finns det ett komplettarande utbud av böcker och filmer. Hell Kitty är enbart ett kommersiellt märke, det finns tom kreditkort med Hello Kitty (och för några månader sedan hade alla HK-leksakerna I Happy Mealen kreditkort medfökjande). Osv.

• Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?
  • 071001

Köper inte Hello Kitty eller Disney-prinsessor om jag själv får välja men min dotter är väldigt förtjust i dessa. Så, ibland får hon en tröja med HK eller en väska med prinsessorna på. Vi har även fått kläder med HK på och dessa används.

• PrettyinPink

Äh, jag älskade Hello Kitty när jag var liten, och Barbie och My Little Pony likaså. Och om jag får en dotter får hon självklart leka med dem om hon vill, skulle aldrig bojkotta en söt liten barnfigur?! Finns nog värre saker att bojkotta isf.

(Jag lekte även med Stålmannen, bilar och Lego, så det utesluter inte det andra per automatik.)

• AnnaH
    Jossa 79 skrev 2009-09-07 12:02:00 följande:
    Det värsta är Disneyfigurer, de är rent tacky!!!!
    Alla disneyfigurer eller några specifika???
    Själv älskar jag kalle, musse, pluto och det gänget men har det bara på några plagg och då diskreta tryck. Har dock lika svårt för allt princess som jag har för Kitty. Det blir för mycket och för tjejigt. Vill dottern ha det när hon blir större så får hon självklart något enstaka plagg men inte mer. Kommer också att försöka undvika alla dessa superhjältar på sonen.
    ♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • 071001

Kanske ska förtydliga att det inte är budskapet figurerna ger som jag inte gillar utan det är mest trycket i sig.

• Jossa 79

Ja, alla faktiskt. Vet inte varför jag tycker det. Kanske för att jag fick en T-shirt med Nalle Puh av min värdfamilj i födeledagspresent när jag var au pair. Och 19 år!!!!! Hahaha!

Det gäller nog inte specifikt kläder utan över lag, dottern har EN disneyleksak och det är en Nalle Puhnalle.

AnnaH skrev 2009-09-07 12:58:30 följande:
    Alla disneyfigurer eller några specifika??? Själv älskar jag kalle, musse, pluto och det gänget men har det bara på några plagg och då diskreta tryck. Har dock lika svårt för allt princess som jag har för Kitty. Det blir för mycket och för tjejigt. Vill dottern ha det när hon blir större så får hon självklart något enstaka plagg men inte mer. Kommer också att försöka undvika alla dessa superhjältar på sonen.
  • julibebis08

Jag köper inga Hello Kitty kläder/saker till min dotter. Tycker det är så otroligt tråkigt att ALLA små flickor har det dessutom är det bara en ful katt. Är inte så glad i disney tryck osv på kläder heller.

• Thaleya

Vad är det för fel i att vara ett endast komersiellt märke?

Jag bojkottar henne för att jag tycker märket är rosa och fult, men inget annat.

• Lajkie

nej vad larvigt.

Självklart får mina döttrar Hello Kitty-prylar. Det är by the way en katt, och om du inte visste det så är katter i allmänhet "bara söta och pratar inte".

• AnnaH
    Lajkie skrev 2009-09-07 14:00:30 följande:
    nej vad larvigt. Självklart får mina döttrar Hello Kitty-prylar. Det är by the way en katt, och om du inte visste det så är katter i allmänhet "bara söta och pratar inte".
    Ja, katter är verkligen inga bra förebilder för våra döttrar
    annaharr.se
  • Sorbus

Bojkottar du Mumintrollet också? Han har inte heller någon synlig mun.

Jag kan förstå att man låter bli att köpa Hello Kitty för att det känns som det finns på precis allt och därför har blivit överkommersialiserat/uttjatat. Men å andra sidan kan man inte gå in i en affär med saker till barn utan att det dräller av Disneyfigurer, eller prylar med spöket Laban eller Barbapappa.

Aspekten att Hello Kitty skulle vara en förfärlig förebild har däremot inte slagit mig. Ser man på Sanrios sida med Kittys vänner så finns där fler pojkfigurer som också är jättesöta och saknar mun, tex Chococat och bambifiguren DeeryLou som enligt beskrivningen tycker om att leka i solen, jaga fjärilar och träffa nya vänner. Förfärliga förebilder för barn, verkligen... Eller? Att vara snäll behöver kanske inte vara jättehemskt? Nu har jag inte tänkt på HelloKitty i termerna "förebild", jag tyckte själv om henne när jag var barn för att hon var en katt och det är något i den enkla bilden som jag tycker är tilltalande. Fast ska man tänka förebild tycker jag egentligen att katter är goda sådana, de är minsann självständiga och egensinniga nog

Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?