• bengke

fler än jag som bojkottar Hello Kitty?

Undrar jag.

Jag tycker nämligen Hello Kitty är en sanslöst dålig förebild för småtjejer så jag väljer helt bort detta motivet. (Om barnen själva väljer att köpa Hello Kitty-grejor tillåter jag det naturligtvis, men de är så små att jag själv styr rätt mycket över vad de har tillgång till för några val)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 12:54
    Hon gör ingenting förrutom att var söt. Hon pratar inte ens (har ingen mun). Inga figurer riktade till pojkar är så passiva som Hello Kitty. Jag ser Hello Kitty som superkomersialisering. Exempelvis Pippi Långstrump används ju för att sälja kläder, men där finns det ett komplettarande utbud av böcker och filmer. Hell Kitty är enbart ett kommersiellt märke, det finns tom kreditkort med Hello Kitty (och för några månader sedan hade alla HK-leksakerna I Happy Mealen kreditkort medfökjande). Osv.

• Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?
  • lillvilda
    Turboplingen skrev 2009-09-07 09:30:50 följande:
    Jag köper då hellre Hello kitty som ser söt ut än Bratz som ser slampiga ut
    ja det håller jag helt med om. bratz kommer inte in i det här huset. Hellokitty är iaf inte slampig.
  • Turboplingen

Ja här är det förbjudet också, och ska hålla det borta så länge det går. Hoppas de tar väck de där förskräckliga dockorna innan dottern blir intresserad av dockor.

• Carenya

Hello Kitty har jag faktiskt inte reflekterat över, men nu i helgen såg jag mitt livs allra första minut av en My Little Pony-DVD. Oh My God!!!! Värderingarna som de rackarns ponnyerna uttrycker är ju horribla!

Allt går ut på att vara en i gruppen, att flickor ska göra sig fina för pojkar och att mamma och pappa minsann *förväntar* sig att du ska få bra resultat på matteprovet. Strunt samma om man har svårt för matte eller inte vill vara precis likadan som alla andra. *morr*

Sorry TS, blev lite OT men jag hoppas att du kan förlåta mig.

• Jag o de små

Mina flickor älskar Hallo Kitty och alla katter me... De tycker bara hon e söt det tycker jag me.
    Tycker precis som någon sa att barbie och bratz och my little pony är värre. HK är bara en söt katt för oss.

mamma till goa tjejerna Maja o Lina
  • AnnaH

Jag har egentligen inget emot HK som figur. Hon ser väl ut som de flesta japanska figurer och vad hon sänder ut för budskap har jag inte ägnat en tanke.
    Däremot är jag så trött på att det ska vara Kitty ÖVERALLT! Aldrig slipper man undan denna tråkiga katt, hur man än försöker. Mitt hem är min fristad, här finns ingenting med Hello Kitty på. Däremot en hel del med disneyfigurer, mest Mimmi Pigg.

♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • WhiteAngels
    I have a kid skrev 2009-09-07 00:05:17 följande:
    jag älskar hello kitty synd bara att tröjorna inte görs i större storlekar en 116, men jag nöjer mig med att köpa annat med hello kitty på.dottern okorr 14 månader köper jag självklart hello kitty til det l är så gulligt, Men då hon blir större kanske 3-4 år om hon då inte gillar hello kitty så slutar jag köpa det. villervalla,me&i Och polarn o pyret löjligare märken får man leta efter. Dålig kvalite på kläder å super dyraå fula.
    dom görs visst i större storlekar
  • Catti41

Jag bojkottar kommersiella tryck på mina och barnets kläder eller grejjor överhuvudtaget. och det är inte enkelt, ska jag säga. Någon måste förklara för mig varför det är Cars eller Bamse, eller Mumin eller gud vet vad på vartenda klädesplagg för barn!!

(Jag gjorde ett undantag när Lindex hade en Fem-myror kollektion. då köpte jag faktiskt en body med en rosa elefant på.)

Dock hade jag kunnat göra ett undantag för läragåvagnen med HelloKitty på. Om inte grabben redan hade enläragåvagn så skulle han få den för jag tyckte den var urläcker och det skulle han också göra!!

• rosen76

Nej, bojkottar inte HK, jag älskar HK! Även min dotter och-hör o häpna- min fästman med! Vi är Hello Kitty-tokiga familjen, köper allt möjligt med den lilla söta oskyldiga katten:) Det är väl f-n värre med tex Barbie och Bratz, de är väl en dålig förebild om något!? TS, vill du komma och hälsa på i vårat Hello Kitty-kära hem?(ironi)

• Jossa 79

Jag har inte ett enda plagg med Hello Kitty eller någon annan komersiell figur till min dotter. Undantag: En Barbapapaklänning.

Är inget stort fan av såna figurer på kläder.

Det värsta är Disneyfigurer, de är rent tacky!!!!

• Lia och bäbisen

Jag gillar märket "goodbye kitty" bättre måste jag säga. Men är för feg för att låta dottern ha den på dagis, bilderna är ju lite grova.

Dotterna har annars en tröja samt några trosor med hello kitty, som hon fått i present. Hon gillar katt-fan så det är inte så mycket att göra.
    Just den tröjan är även så fin i modellen och färgen att jag faktiskt tar på henne den ibland....när vi är hemma... (om hon inte ber själv förstås, men hon är bara 2 än så länge, så jag gör vad jag kan...)

Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?