• bengke

fler än jag som bojkottar Hello Kitty?

Undrar jag.

Jag tycker nämligen Hello Kitty är en sanslöst dålig förebild för småtjejer så jag väljer helt bort detta motivet. (Om barnen själva väljer att köpa Hello Kitty-grejor tillåter jag det naturligtvis, men de är så små att jag själv styr rätt mycket över vad de har tillgång till för några val)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 12:54
    Hon gör ingenting förrutom att var söt. Hon pratar inte ens (har ingen mun). Inga figurer riktade till pojkar är så passiva som Hello Kitty. Jag ser Hello Kitty som superkomersialisering. Exempelvis Pippi Långstrump används ju för att sälja kläder, men där finns det ett komplettarande utbud av böcker och filmer. Hell Kitty är enbart ett kommersiellt märke, det finns tom kreditkort med Hello Kitty (och för några månader sedan hade alla HK-leksakerna I Happy Mealen kreditkort medfökjande). Osv.

• Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?
  • sisterinlaw

Alltså, jag är all in för genusdekonstruktion och nej Hello Kitty är väl ingen drömförebild men det är absolut inte bara ett brand. Hello Kitty har ju en massa kompisar och ett eget nöjesfält i Tokyo där det dansas och löses gåtor och allt möjligt icke-passiviserande (och i Japan är det definitivt inte bara flickorna som gillar HK).

Att Hello Kitty här i västvärlden har blivit ett märke mer än hela historien är ju sorgligt men alla kanske inte utgår ifrån vad som finns på ens lokala marknad heller .

• wiizz
    Bidosas skrev 2009-09-06 21:44:25 följande:
    men tänk om en kille tycker om att laga mat & vill ha en kokbok. Tänk om han går till Bokia & vill köpa en kokbok & ser att det finns en - för tjejer!Varför kan det inte finnas en kokbok för BARN?
    det är väll bara att köpa en annan kokbok...
  • hannaliza
    wiizz skrev 2009-09-06 21:54:55 följande:
    ...men det är det ju inte alltid.

Det kanske är just den boken som är snyggt guldig och har recept på kladdkaka... eller vad det nu kan vara. Att exkludera hälften av alla barn från sin målgrupp är ju så himla ONÖDIGT - och provocerande faktiskt.

Precis som att jag efter flera månader upptäcker att det står "sailor girl" på bröstet på sonens helt ordinära röda jacka. En barnjacka i rak och praktisk modell. En vanlig j-a jacka som på nått vis inte var riktigt ämnad för honom. Det störde mig skitmycket fast han förståss aldrig kommer att reflektera över det.

Det ÄR inte bara att köpa en annan. Man ska ta mig tusingen ha rätt att intressera sig för vad man vill oavsett kön och gilla vilka färger man vill.
  • mamatobe81

nä, inte hk men typ bratz å spindelmannen skulle jag aldrig köpa!
    hk har iaf inte plastikopererat sig och brukar inte heller slå ihjäl fiender vad jag vet...
    eftersom en vit söt liten stiliserad kattunge inte är så lik ett barn till att börja med så tror jag knappast hon ens skulle bli tilltänkt som förebild för de små. sen är det väl en annan sak vad animen har för syfte, tror dock bara att de typ kollar in luftballonger å sånt...

• Bidosas
    wiizz skrev 2009-09-06 21:54:55 följande:
    Men VARFÖR finns det en kokbok för bara tjejer? Varför inte en till barn?

Förlåt TS...
    (¯`°?.¸ ღ♥ tjejorna.wordpress.com/♥ღ ¸.?°´¯)
  • Kålrabbin
    Bidosas skrev 2009-09-06 22:16:38 följande:
    Men VARFÖR finns det en kokbok för bara tjejer? Varför inte en till barn? Förlåt TS...
    Det är för att de senare ska köpa den dyra boken om bilmekanik som bara riktar sig till kvinnor. ;)
  • Bidosas
    Kålrabbin skrev 2009-09-06 22:23:30 följande:
    Det är för att de senare ska köpa den dyra boken om bilmekanik som bara riktar sig till kvinnor. ;)
    nån sån hoppas jag att det inte finns... Hur skiljer sig ett recept för killar & tjejer... eller en bilmotor? eller en tröja som ska värma kroppen? Varför gör vi skillnad på saker som det inte finns nån skillnad på?

Varför kan jag köpa bara ett par badbyxor till en son på 1 år men till en dotter så kommer det med en överdel till badbyxan...? Varför är t-tröjor till 5åriga tjejer figursydda, men inte t-tröjor till killar? Varför måste man ha en liten fjäril, en kittykatt, en blomma på byxor till tjejer & en skördetröska, bil eller monster till en kille...

Varför kan de inte bara finnas saker till BARN...
  • Nygge

Eftersom min son äskar Hello Kitty bojkottas det inte hos oss

• Kålrabbin
    Bidosas skrev 2009-09-06 22:30:52 följande:
    nån sån hoppas jag att det inte finns... Hur skiljer sig ett recept för killar & tjejer... eller en bilmotor? eller en tröja som ska värma kroppen? Varför gör vi skillnad på saker som det inte finns nån skillnad på? Varför kan jag köpa bara ett par badbyxor till en son på 1 år men till en dotter så kommer det med en överdel till badbyxan...? Varför är t-tröjor till 5åriga tjejer figursydda, men inte t-tröjor till killar? Varför måste man ha en liten fjäril, en kittykatt, en blomma på byxor till tjejer & en skördetröska, bil eller monster till en kille... Varför kan de inte bara finnas saker till BARN...
    Tyvärr måste jag krossa dina förhoppningar. Boken finns.

Vill du att jag ska svara på dina frågor eller är du bara "upprörd" (gissar på det sistnämnda)?
  • Bidosas
    Kålrabbin skrev 2009-09-06 22:34:52 följande:
    Tyvärr måste jag krossa dina förhoppningar. Boken finns.Vill du att jag ska svara på dina frågor eller är du bara "upprörd" (gissar på det sistnämnda)?
    katastrof!

Upprörd blir jag sällan... men jag tycker att det är synd att man packar in barn i olika fack redan när... ja när de kommer från bb faktiskt! Känns så onödigt!

Jag arbetar på en förskola där vi aktivt arbetar bort från de "könskontrollerande" lokalerna! Vi är i skogen så ofta som vi kan! Den enda könsneutrala miljön i världen! (säkert inte... men den som finns tillgänglig för mig & min barngrupp)
Svar på tråden fler än jag som bojkottar Hello Kitty?