• Funderingar

Easywalker Duo

Jag letar syskonvagn och har insett att det är bra mycket svårare att hitta en syskonvagn än en singelvagn som jag trivs med. Nu vill jag veta vad ni tycker om vagnen. Vilka är för- och nackdelarna? Och hur är sittläget? Är det lika lutande som en UJ?

PS. Var har ni köpt er EW? Jag tycker inte att jag har stött på någon i butik, så jag måste helt enkelt leta i fel butiker. Jag bor relativt nära Stockholmsområdet.

• Svar på tråden Easywalker Duo
  • Saltstänk
    Stella81 skrev 2009-10-07 15:56:34 följande:
    Är det förresten någon som har EW:s åkpåse eller sett dem live? Tycker de ser så korta ut på bilderna... Är lite inne på Simple Worlds åkpåsar istället men det är ju alltid kul att kunna matcha i samma färg Undrar också om det verkligen funkar att lägga åkpåseunderdelen i den lilla liggdelen, visst måste den sticka upp runtom?
    Vi har köpt EW´s åkpåse. Upplever den inte som kort, men ännu inte haft möjlighet att pröva på något större barn (och det dröjer ju ett tag ). Den sticker upp en del i framkant i liggdelen och även på sidorna. Vad jag tycker är bra är att överdelen går att ta av (som ett lock, dvs dragkedja runt om) och underdelen kan då användas precis som ett fårskinn tillsammands med filt och overall. På det viset får man båda funktionerna ! Vi får se om vi blir nöjda! Dessutom verkar de smidiga att använda senare när det är dags för sittdelen.

Vad gäller att fälla ihop så upplever jag inte heller att EW är svår på något vis, så håller med dig till fullo. Jämförde också med UJ, men vi har även tittat på BJ. BJ saknar dessutom fjädring (även om försäljarna säger att de luftfyllda däcken fjädrar tillräckligt) och vi vill kunna använda vagnen i lättare terräng eftersom vi har hund. Kändes som en viktig funktion för vår del. Dessutom känns EW som en mer gedigen vagn än BJ (och det får man hoppas stämmer då den kostar dubbelt upp)!
  • Stella81

Funderingar - Jag tänker så att jag måste ha en åkpåse till sittdelen sen men inte ett fårskinn, därför skulle jag gärna kunna lägga ned underdelen i liggdelen istället för att köpa ett fårskinn också.

Saltstänk - Har du testat att lägga ned underdelen i liggdelen och hur passar den isf?

• JBack
    Saltstänk skrev 2009-10-07 16:51:00 följande:
    Vi har köpt EW´s åkpåse. Upplever den inte som kort, men ännu inte haft möjlighet att pröva på något större barn (och det dröjer ju ett tag ). Den sticker upp en del i framkant i liggdelen och även på sidorna. Vad jag tycker är bra är att överdelen går att ta av (som ett lock, dvs dragkedja runt om) och underdelen kan då användas precis som ett fårskinn tillsammands med filt och overall. På det viset får man båda funktionerna ! Vi får se om vi blir nöjda! Dessutom verkar de smidiga att använda senare när det är dags för sittdelen. Vad gäller att fälla ihop så upplever jag inte heller att EW är svår på något vis, så håller med dig till fullo. Jämförde också med UJ, men vi har även tittat på BJ. BJ saknar dessutom fjädring (även om försäljarna säger att de luftfyllda däcken fjädrar tillräckligt) och vi vill kunna använda vagnen i lättare terräng eftersom vi har hund. Kändes som en viktig funktion för vår del. Dessutom känns EW som en mer gedigen vagn än BJ (och det får man hoppas stämmer då den kostar dubbelt upp)!
    BJ=Babyjogger=liknande pris som EW Duo.
    BT=Babytravel=halva priset jämfört med EW och BJ.

BTs vagn heter Dublin men någon singelvagn heter eller har hetat Jogger därav förvirringen.
  • daalton

Ja, det gäller att inte förväxla namnen, men BabyJogger och BabyTravel är två helt olika vagnar.

Ang: BabyJogger City Elite Double
    Det som gjorde att vi valde bort den vagnen är att man endast kan ha en hård liggdel monterad och vi har tvillingar. Det funkar dock att ha två mjuka liggdelar, men det tyckte vi inte var en bra lösning, då barnen blir vända framåt från början.

BJ har fjädring på framljulen och på den vagnen kan man även fälla upp benstödet till horisontallt läge. Prisnivån är som EW, UJ. Fällningen på ryggstödet är som UJ och sköts utav remmar. Jag har också för mig att ryggstödet är mer upprätt än UJ.

• Saltstänk
    JBack skrev 2009-10-08 08:03:05 följande:
    BJ=Babyjogger=liknande pris som EW Duo.BT=Babytravel=halva priset jämfört med EW och BJ.BTs vagn heter Dublin men någon singelvagn heter eller har hetat Jogger därav förvirringen.
    My mistake
  • Saltstänk
    daalton skrev 2009-10-08 08:11:39 följande:
    Ja, det gäller att inte förväxla namnen, men BabyJogger och BabyTravel är två helt olika vagnar.Ang: BabyJogger City Elite DoubleDet som gjorde att vi valde bort den vagnen är att man endast kan ha en hård liggdel monterad och vi har tvillingar. Det funkar dock att ha två mjuka liggdelar, men det tyckte vi inte var en bra lösning, då barnen blir vända framåt från början.BJ har fjädring på framljulen och på den vagnen kan man även fälla upp benstödet till horisontallt läge. Prisnivån är som EW, UJ. Fällningen på ryggstödet är som UJ och sköts utav remmar. Jag har också för mig att ryggstödet är mer upprätt än UJ.
    Ja, det var BabyTravel jag hade i åtanke, men då vi ska ha tvillingar så har nog BabyJogger sorterats bort i ett tidigt skede så jag reflekterade inte ens över att det kunde vara två olika. Sorry!

HeVi hade de krav du skriver, dvs framåtvända när de är små, egentligen ville vi även ha det när de blir äldre men då var det enbart Teutonia (för tung och stor) och Emmaljunga (funderade på Twin Nitro årsmodell 2010 med större sittdel - kommer dock ej förrän i januari - så uteslöts även den). Emmaljungas är nog lite tyngre att köra i terräng dessutom. 

BT tittade vi också på och det kändes som en inte alls lika gedigen vagn.

• daalton

Vi tittade runt väldigt mycket på att hitta den bästa tvilling vagnen för oss. Vi kom fram till att ingen vagn på marknaden uppfyllde alla våra krav, men den vagn vi tyckte hade flest "+" var EasyWalker Sky Duo. Vi köpte en svart -09 och är super nöjda med den vagnen hitils.

• Funderingar

Vad skönt att höra! Precis så känns det för oss också, att den verkar ha flest pluss. Hur länge har ni haft den? Är det någonting som har dykt upp under tiden som är bättre/sämre än väntat?

• Saltstänk
    daalton skrev 2009-10-08 14:33:25 följande:
    Vi tittade runt väldigt mycket på att hitta den bästa tvilling vagnen för oss. Vi kom fram till att ingen vagn på marknaden uppfyllde alla våra krav, men den vagn vi tyckte hade flest "+" var EasyWalker Sky Duo. Vi köpte en svart -09 och är super nöjda med den vagnen hitils.
    Vad skönt att höra! Vår EW står här hemma och väntar på tvillingarna som ska komma om ca 1 månad! Jag hoppas vi blir lika nöjda med den i praktiken, som nu när vi ännu bara hunnit titta på den!
  • daalton

Vi köpte den i Maj och tvillingarna kom i Augusti, så vi har inte hunnit använda den så värst mycket än.

Minus
    Låsningen av framhjulen sitter lite undangömt kan jag tycka. Även när hjulen är låsta, så är de inte helt låsta utan de svänger/glappar lite. Inget som vi störs av, men ändå minus kan jag tycka.

Vagnar med lufthjul har generellt samma problem och det är när hjulen har olika lufttryck, så drar vagnen gärna lite åt något håll. Nu är det inga problem med vår EW att luften går ur, men man får se till att de är lika hårt pumpade och det kan man kolla med en tryckmätare som sitter på ena framhjulet.

Pluss
    Den är väldigt lätt att fälla ihop
    Den väger inte så mycket fast det är en dubbelvagn
    Den rullar väldigt lätt
    Den är smal och kommer in genom standarddörrar och hissdörrar

Svar på tråden Easywalker Duo