• Funderingar

Easywalker Duo

Jag letar syskonvagn och har insett att det är bra mycket svårare att hitta en syskonvagn än en singelvagn som jag trivs med. Nu vill jag veta vad ni tycker om vagnen. Vilka är för- och nackdelarna? Och hur är sittläget? Är det lika lutande som en UJ?

PS. Var har ni köpt er EW? Jag tycker inte att jag har stött på någon i butik, så jag måste helt enkelt leta i fel butiker. Jag bor relativt nära Stockholmsområdet.

• Svar på tråden Easywalker Duo
  • Ice82

Chocolat 80: Jag har kollat på team S4 men det enda positiva som jag tycker med den vagnen är att man kan ha barnen mot sig...
    den kändes alldeles för stor och klumpig tycker jag, 79 cm bred... och så har den bara en suflett.
    Men som sagt det beror ju helt och hållet på hur man lever. Man har ju olika krav på vagnar!

• Funderingar

Vi var jättesugna på den eftersom den var vändbar och lättkörd, men tyvärr satt vår tvååring med huvudet i suffletten, så det gick helt enkelt inte.

• daalton

Funderingar:

Ja EW har ett mer upprätt läge på sittdelen och en av anledningarna att vi valde den. Sedan har EW delad suflett vilket vi tycker är bra. Jag tror också att man kan ha EW betydligt högre upp i ålder då man kan fästa sufletten i två lägen när barnen blir längre, där har jag läst på forum att barn vuxit ur UJ betydligt tidigare då huvudet slår i sufletten.

• Barnens Gruva
    Ice82 skrev 2009-09-20 20:19:42 följande:
    Annamamma 83: Nej där tänker jag definitivt inte köpa vagnen. Jag blir tokig på sånt där... inte så schysst mot Easywalker heller att inte marknadsföra den på bästa sätt, sedan kändes den butiken väldigt b eller vad jag ska säga, haha. Passade inte in med en så modern vagn som Easywalker där. Kändes lite som att de inte ville sälja några Easywalker alls.Men nu till frågan, vart ska man köpa vagnen? Barnens Gruva är ju närmast oss, vi bor ca 4 mil från Ockelbo men efter ALLT jag har hört om dem så blir det inte där heller vilket ju är synd.Vad finns det då för fysiska affärer kvar? Vill ju kunna åka dit eller iaf. ha en bra telefonkontakt om något skulle bli fel på vagnen.Stella81: Då var det nog bara det demot som inte var som det skulle.Ja så lätt har det varit på mutsyn också, att bara klicka i babyskyddet. Du måste skriva sen när du köpt adaptrarna hur det fungerar i praktiken Både brunt och svart är snyggt tycker jag, men jag har nog bestämt mig för en svart vagn... hur gör man förresten med skötväska till syskonvagnar? Finns det de som har axelremmar som är längre så att de kan hängas över handtaget på vagnen?
    Barnens Gruva.se har erbjudande gällande syskonvagn Easy Walker Duo i färgerna svart samt armygreen. Erbjudandet gäller oktober ut och leverans sker löpande.
    De tidigare leveransproblem som uppstått har alla återförsäljare av Easy Walker upplevt om butiken inte har möjlighet att hålla ett eget större lager av vagnarna.
    Men just nu, Ice8, har vi inget demo ex i butiken då vi har så stort tryck på försäljningen att vi måste skicka alla vagnar vi får hem.
    Då du handlar av en butik kan du begära leveransinfo som butiken sedan ska hålla sig efter. Gör inte butiken det har du som konsument rätten på din sida och kan kräva ersättning av butiken. Det står svart på vitt i konsumetlagen. Privata inlägg i forum ska man däremot ta med en nypa salt och stort mått sunt förnuft.
    Vänligen/Erika - Barnens Gruva.se i Ockelbo
  • Ice82

Barnens Gruva: Men det är ju även så att när man som konsument hör saker om butiker så drar man automatiskt öronen åt sig. När marknaden ser ut som den gör när det gäller barnaffärer så är det klart att det hoppar upp en massa "skojare" som kanske inte alltid vill kundens bästa. Jag vill ju inte stå UTAN vagn till mina barn för att butiken inte kan tala om från början hur läget är! Och med tanke på vad man lägger ut för pengar så tycker jag att det inte är så konstigt att man väger för och nackdelar över vilken affärer man väljer att handla från.
    Och enl. de trådar som jag läst om de som haft problem från just er med leveransen så anser jag att det känns väldigt osäkert att beställa vagnen från er.Ingen rök utan eld.
    Det spelar ingen som helst roll att jag som konsument har lagen på min sida om vagnen dröjer fler månader, det tar ju massa energi att dra igång ett ärende hos konsumentverket! Jag har annat för mig än att bråka om att få vagnen som jag har betalat för. Så jag kommer att välja att handla från en butik som har goda rekommendationer.
    Sen vill jag naturligtvis säga att jag har full förståelse för att leveransen kan vara några veckor försenad men inte flera månader.

• Leeluu

Jag köpte vagn från Barnens gruva och dels tog det längre tid än vad som sagts att få vagnen och liggdelen gav jag upp om efter nästan 3 månaders väntan och krävde pengarna tillbaka. Sånt är inte ok även om jag fick svar på mail (som stundtals dröjde) och jag blev inte kompenserad heller trots att det var sagt att jag skulle få ett presentkort på posten. Som aldrig kom. Iofs så borde jag kanske mejlat och sagt nåt då men jag var rätt seg efter alla mailturer... Sen är det en bra vagn, inget snack om saken. Köpte liggdelen hos Familjetorget efter att jag fått tillbaks pengarna, som tur var så hade de en 08 liggdel kvar och var väldigt proffsiga.
    Enligt dem så skickar inte EW vagnarna förrän de är betalda så det kanske var fallet här, att det saknades pengar att betala för vagnarna?

• Funderingar

daalton:
    Men vad lycklig jag blir av att höra det där om EW! För UJ:n är ju underbar att köra men är för liggande i sittdelen och för trång "uppåt" mot suffletten. Så du kommer BARA med goda nyheter . Men vet du hur det är med maxvikten? Det verkar cirkulera lite olika uppgifter om detta - 15 eller 17 kg per barn?

Mmm... jag såg också att Barnens Gruva hade bra erbjudande på vagnen. Billigast jag hittat hittills. Ska nog åka till Stockholm i helgen och kika på den (om vi har tid ).

• daalton

EW är designad för max 15Kg/barn och för liggdelen max 9Kg/barn enligt Manualen.

En annan punkt som är olika mellan UJ och EW

EW: Ryggstödet kan fällas i 4 fasta lägen med blixtlås

UJ: Ryggstödet justeras med remmar

Jag kan rekommendera att gå in på www.easywalker.nl/ och klicka in på "North America" -> "USA" -> "English" -> "News" -> "Demonstration Video's" -> "EasyWalker Duo Walker Sky Stroller Videos". Här visar de vagnens alla funktioner.

• Funderingar

Tack för tipset! Såg just en annons från ett företag som säljer EW och de skriver också 17 kg/barn. Mystiskt...

• Funderingar

Nu har jag avrit och provat EW Duo -09 och jag är helt såld! Det var mycket bättre utrymme till suffletten än UJ, säkert 10-15 cm. Jag gillade fotbromsen som kändes rejäl, lätt att ta på och av liggdelen, mycket bättre sittläge än UJ också. Och det avr 15 kg/barn, total maxvikt 44 kg (tror jag). Jag tror nog att det lutar åt en sådan... Tack för era synpunkter allihopa!

Svar på tråden Easywalker Duo