• Funderingar

Easywalker Duo

Jag letar syskonvagn och har insett att det är bra mycket svårare att hitta en syskonvagn än en singelvagn som jag trivs med. Nu vill jag veta vad ni tycker om vagnen. Vilka är för- och nackdelarna? Och hur är sittläget? Är det lika lutande som en UJ?

PS. Var har ni köpt er EW? Jag tycker inte att jag har stött på någon i butik, så jag måste helt enkelt leta i fel butiker. Jag bor relativt nära Stockholmsområdet.

• Svar på tråden Easywalker Duo
  • Annamamma 83
    Funderingar skrev 2009-09-27 14:06:49 följande:
    Nu har jag avrit och provat EW Duo -09 och jag är helt såld! Det var mycket bättre utrymme till suffletten än UJ, säkert 10-15 cm. Jag gillade fotbromsen som kändes rejäl, lätt att ta på och av liggdelen, mycket bättre sittläge än UJ också. Och det avr 15 kg/barn, total maxvikt 44 kg (tror jag). Jag tror nog att det lutar åt en sådan... Tack för era synpunkter allihopa!
    Men det där med 15kg är väl inte sååå exakt va? för ja vill ha denna vagn trots att de skiljer 2 år på mina barn när bebisen kommer, o då väger nog den store ca 15 kg.
    gnissla vagnen? någon annan påstod att vagnen gnissla
  • Funderingar

Den som vi tittade på gnissklade INTE. Ang. vikten så sa hon att totalvikten för hela vagnen är 44 kg, så det klarar man ju sig under. Dessutom sa hon att de flesta vagnar har en maxvikt på ungefär 15 kg och att det egentligen bara innebar att de inte var TESTADE för mer - inte att de inte klarade mer. Min son väger 15 kg idag och andra barnet kommer om ca 4 månader, och vi är intresserade iallafall.

• Annamamma 83
    Funderingar skrev 2009-09-28 07:39:39 följande:
    Den som vi tittade på gnissklade INTE. Ang. vikten så sa hon att totalvikten för hela vagnen är 44 kg, så det klarar man ju sig under. Dessutom sa hon att de flesta vagnar har en maxvikt på ungefär 15 kg och att det egentligen bara innebar att de inte var TESTADE för mer - inte att de inte klarade mer. Min son väger 15 kg idag och andra barnet kommer om ca 4 månader, och vi är intresserade iallafall.
    Ok, låter kanon då! blir nog absolut en sån, ska du köpa en ny?
    vilken färg?
    Jag skulle vilja ha en armygrön...
    Men har tänkt försökt hitta en bra beg på blocket o då blir de säkert en svar i så fall
  • Funderingar

Annamamma 83:

Vi ska hålla ögonen på Blocket, men med tanke på att det är årets modell så kommer det väl inte ut så många begagnade -09:or. Men vi tänkte avvakta ett tag för att se om det kanske kommer ut några under slutet av året. Är inte beräknad förrän februari, så har vi inte hittat någon begagnad i december så hinner vi beställa en ny då iallafall. Vet inte var du bor, men jag har förresten sett en begagnad -09 i Helsingborg, men det är för långt för oss.

Vi är också inne på armygrön eller svart ... Men vi har inte bestämt oss än. Undrar förresten om det kommer några nya färger till nästa år? Man kanske ska avvakta och se?

• Annamamma 83
    Funderingar skrev 2009-09-29 08:06:27 följande:
    Annamamma 83: Vi ska hålla ögonen på Blocket, men med tanke på att det är årets modell så kommer det väl inte ut så många begagnade -09:or. Men vi tänkte avvakta ett tag för att se om det kanske kommer ut några under slutet av året. Är inte beräknad förrän februari, så har vi inte hittat någon begagnad i december så hinner vi beställa en ny då iallafall. Vet inte var du bor, men jag har förresten sett en begagnad -09 i Helsingborg, men det är för långt för oss. Vi är också inne på armygrön eller svart ... Men vi har inte bestämt oss än. Undrar förresten om det kommer några nya färger till nästa år? Man kanske ska avvakta och se?
    Så känner jag med, kanske kommer någon helt ny grej också på -10 an.
    Skillnaden på 08a o 09a är att 09an har ett slags solskydd man kan fälla ner från sufletten, verkar väldigt fiffigt, men inget ja betalar massa extra för.

Jag har sett några i närheten av mig, men än så länge vill ja inte köpa någon , vill låta de gå lite längre först, sen har de varit lite för högt pris tycker jag. Förhoppningsvis kommer de fler i slutet på året, o kanske säljer de ut 09orna i butiker =)
  • Saltstänk

Vi väntar tvillingar i november och har köpt vår EW på Familjetorget. Fick den efter 4 veckor (trots att de förberett oss på ca 6-8 veckor). De verkar inte haft några leveransproblem så som Barnens Gruva beskriver att alla skall ha haft. Vi beställde en turkos  och det är inte en färg som lagerhålls av butiken i alla fall.

Vi har ju inte ännu prövat den på riktigt, men den står uppmonterad här hemma och är hur fin som helst! Gnisslar inte! Vi har även köpt adapter till babyskydd (MaxiCosi). Där gav de dock först fel uppgifter på Familjetorget då de sade att adaptrarna även fungerar för BeSafe, men det stämmer inte om den ska användas som tvillingvagn. Då fungerar bara MaxiCosi! BeSafe fungerar om man enbart har ett babyskydd och en sittdel, dvs när man använder vagnen som syskonvagn. Efter att ha dubbelkollat detta så fick vi dock möjlighet att dra tillbaka vår beställning av BeSafe utan problem .

För er som inte bor i Stockholm så har Familjetorget även en webbutik att beställa ifrån!

• Stella81

Saltstänk - Skönt att höra att ni är nöjda, jag ska beställa min därifrån också snart.

Vi ska få en lillebror runt nyår och jag undrar lite hur ni som ska ha vagnen i vinter tänker bädda i liggdelen? På familjetorget visade de en superfin liggdelsåkpåse från Teutonia, men då blev ju den redan rätt smala liggdelen ännu mindre och jag är lite nervös att min bebis kommer att växa ur den för snabbt (storebror var rätt stor när han föddes) med overaller och åkpåsar. Kanske lammskinn och filt räcker för en sthlmsvinter? Min första är född på våren, och då hade vi ju en vanliga stor liggdel och bytte till sittdelen innan vintern, så jag har inga erfarenheter alls av "vinterklädsel" i en liggdel. Erfarenheter mottages tacksamt, speciellt från er som ska köpa eller har EW.

• Stella81

Saltstänk - Förresten, glömde fråga om du tycker att det är lätt att sätta dit och ta bort babyskyddet från vagnen? På bugaboon som jag har var det superlätt och på familjetorget sa de att det inte var lika lätt, men det säger ju inte så mycket...

• Saltstänk

Vi har inte fått våra babyskydd ännu så inte kunnat pröva. Man måste dock ta bort liggdelarna och den främre av stängerna som liggdelarna vilar på för att kunna fästa adaptrarna. Möjligen behöver man inte ta bort den främre stången om man enbart har en adapter då de sätts fast på olika höjd. Adaptrarna (och stången) verkar dock inte så svåra att ta av och få dit - bara att klicka på. ´

Vi har köpt EW åkpåsar eftersom överdelen går att ta bort (som ett lock) och underdelen då kan användas som t ex ett lammskinn och man kan bädda med filt/täcke över om man hellre vill det. Men jag håller med dig om att de tar ganska mycket plats. Nu förväntar vi oss två småttingar så för vår del blir det nog inget större bekymmer till vintern. Åkpåsarna kan även användas till sittdelen och då är det ju bra att åkpåsarna är ganska stora, eftersom de små då förhoppningsvis växt på sig

• Funderingar

Jag har också funderat på "bäddningen" i vagnen... Konstaterade liksom ni att det inte blev mycket plats över. Jag tyckte det var toppen när sonen var liten (som föddes i slutet av oktober och alltså hade hela vintern framför sig som nyfödd) med åkpåse. Men nu tänker jag som du Stella81, att det nog blir lammskinnet, fleeceoverall och täcke. Dessutom har man ju det där "överdraget" på liggdelen också.

Jag var också på Familjetorget och kikade på den, och de sa samma sak om babyskydden till mig. Bra att veta att 2 BeSafe inte fungerar. Nu ska vi ju bara ha 1 liten till... Men det jag tyckte var krångligt med babyskydden och adaptrarna var att man måste ta bort suffletten på vagnen, vilket hon beskrev som krångligt. Men å andra sidan så har man kanske inte den på iallafall när bebben är så liten att den ligger i liggdelen...

Svar på tråden Easywalker Duo