• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-01 21:54:28 följande:
    "Inget land i världen har så högutbildade tunnelbanechafförer eller taxi gubbar som sverrige."Källa?
    Min personliga erfarenhet! Duger den för dig, duger den för mig.
  • TereseA
    RockBella skrev 2009-10-01 21:49:48 följande:
    Finns vänner till mig som har sökt dit men inte fått jobb för att invandrare (som själva påstått att de inte är flyktingar) har tagit jobben istället.
    man behöver inte vara flykting för att vara invandrare..tagit jobbet?..dem får det .Varför är det bara dem svenska som skulle få jobbet?alla ska få en chans.Antagligen anställde dem för dem invandraren för den person var mer kvalicerad för jobbet än för svensken.Många företag anställer människor från olika länder pga av dem vill ha integrering..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-01 21:56:02 följande:
    Är Ibekwen svensk medborgare för att han var flyktingklassad?
    Hur ska jag veta det? Jag känner honom inte.
  • TheCoopers
    funfactory skrev 2009-10-01 21:54:41 följande:
    Vi Svenskar jobbar ju väldigt mycket i Norge och de är Norrmännen bara glada över =)
    hahhaa jaaa såklart !! Alla är ju sååå glada för den vänlige svensken som kommer och räddar landet ...

Sure Skippy !
    I'm the me I choose to be ...
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-01 21:55:50 följande:
    Du har fortfarande ingen källa till detta. Ditt ex's vänner kanske luktade illa helt enkelt. Hygien är viktigt inom restaurang branchen.
    Jag skriver som dig i inlägg 1421, "JAG är din källa. Upp till dig att vara källkritisk...om du orkar."

HAHA
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-01 21:57:11 följande:
    Hur ska jag veta det? Jag känner honom inte.
    Det är det som beror på serru =)
  • funfactory
    MrsAssault skrev 2009-10-01 21:54:27 följande:
    Varför är det skrämmande? Kan inte folk få tycka vad de vill? Du snackar säkerligen skit om invandrare också. Alla snackar skit hela tiden om allt, det är typ så folk konverserar. Och det är ju sant, man behöver inte jobba för att överleva i sverige. Och det är jag tacksam för eftersom det finns många som inte kan jobba av olika anledningar. Jag tycker det är jättebra att de trivs i "förorten", jag trivs själv väldigt bra här och skulle bli skitarg om någon kom och sa att jag måste flytta till Bromma.
    Om man redan är bosatt i förorten och trivs där ska man såklart inte behöva flytta. Det har väl jag inte skrivit eller?
    Folk får tycka precis som de vill. Ja jag snackar skit och de snackar skit och alla snackar skit. Jag är inte svensk själv men jag trivs ändå inte här i förorten.
    De som KAN jobba ska jobba tycker jag. Men jag vet att det finns väldigt många som inte vill jobba. Det finns de som inte lägger någon energi på att lära sig prata svenska för de resonerar så att de ändå ska flytta hem igen när "kriget är över" 25år senare kan de fortfarande inte svenska och resonerar likadant. Jag har kompisars föräldrar som är sådana och det är ju synd. De har ju glömt att leva livet! De har bara suttit och väntat och inte brytt sig.
    Sen är såklart inte ALLA sådant. Jag känner de som jobbar och studerar flitigt. Som är bättre på svenska än vad jag är (jag är skåning) och det är tufft. Min lillebrors flickvän är från Rumänien. Hon flyttade hit för 4år sedan och pratar fantastiskt bra. Men det är också för att hon umgås med folk som pratar svenska. Då går det lättare. Ger man det ingen chans och pratar sig hemspråk hela tiden så är det inte så konstigt att man inte lär sig..
  • RockBella
    TheCoopers skrev 2009-10-01 21:56:16 följande:
    and ... your point being ? Jag fattar inte problemet ... Man kan aldrig har blivit berövad något som aldrig var ditt .
    Nej, men vem har sagt att de aldrig hade jobben? =)
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 21:54:28 följande:
    "Inget land i världen har så högutbildade tunnelbanechafförer eller taxi gubbar som sverrige."Källa?
    Jag kan vara halv källa eftersom jag har jobbat i många år som tunnelbaneförare. Det stämmer till viss del men det är framförallt spärrvakterna som är högutbildade. Invandrarna har ofta höga utbildningar från sitt hemland och svenskarna använder spärrvaktsjobbet som "studiemedel" dvs de pluggar på jobbet :)
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-01 21:59:37 följande:
    Jag skriver som dig i inlägg 1421, "JAG är din källa. Upp till dig att vara källkritisk...om du orkar."HAHA
    Alltid kul att kunna vara en förebild.

TS, förlåt att jag töntar mig i din tråd.

Dags för mig att dra mig tillbaks...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?