• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human

Usch vad patetisk diskussionen har blivit. Vi ska diskutera invandringen och lösningar och allt jag läser är
    "Jag gillar inte att gå till klubbar för hela balkan hänger där och tafsar på mig"
    "Alla i Malmö heter Mohammed"
    "Muslimska kvinnor ser ut som påskkärringar"
    "Jag förstår inte vad de säger, deras svenska är så dålig".
    Och "Du kan aldrig vara svensk om du inte var svenskt blod i dig".

Kallar inte någon rasist, men vissa andra benämningar springs to mind.

• funfactory
    MijaMia skrev 2009-10-01 21:06:35 följande:
    Åk på charter Man ska ju ta seden dit man kommer och uppföra sig och allt det där...Jag jobbade flera säsonger i Ayia Napa, svenska killar antastade både tjejer och varandra. (Det gjorde alla).
    Neh tack. Jag undviker sådana dansgolv nu förtiden. Har bättre saker för mig ;)
    Svenskar klänger duktig dem med. Men jag har dock bara lagt märke till Balkan m.m. där jag har varit ;)
    De klänger kanske på olika sätt... hm..
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-10-01 21:17:31 följande:
    Det handlar inte om att ta ett nej, det handlar om att de hänger på en på dansgolvet. Det har jag aldrig råkat ut för av någon svensk kille. Så hahahahahah jag skämtar!!!! inte..
    Du kanske inte är svenska killars typ
  • MrsAssault
    funfactory skrev 2009-10-01 21:17:31 följande:
    Det handlar inte om att ta ett nej, det handlar om att de hänger på en på dansgolvet. Det har jag aldrig råkat ut för av någon svensk kille. Så hahahahahah jag skämtar!!!! inte..
    Jag har råkat ut för det en miljard gånger minst. Och på ställena jag hängde på fanns det knappt en enda invandrare. Det kom nån enstaka ibland men de hade oftast gått fel och såg mest rädda ut.
  • funfactory
    MrsAssault skrev 2009-10-01 21:20:10 följande:
    Jag har råkat ut för det en miljard gånger minst. Och på ställena jag hängde på fanns det knappt en enda invandrare. Det kom nån enstaka ibland men de hade oftast gått fel och såg mest rädda ut.
    Okej. Då har vi helt enkelt inte festat i samma stad ;)
  • funfactory
    MijaMia skrev 2009-10-01 21:19:19 följande:
    Du kanske inte är svenska killars typ
    Nä kanske inte. Jag är ju tillsammans med en dansk så.. ;) Vi kör på den teorin.
  • MrsAssault
    funfactory skrev 2009-10-01 21:21:33 följande:
    Okej. Då har vi helt enkelt inte festat i samma stad ;)
    Japp, så är det nog! Men vad bra då kan vi stryka det ur listan på saker som är "dåliga med invandrare" och konstatera att det helt enkelt finns vidriga killar som inte vet var gränsen går.
  • Quintus Zebra
    RockBella skrev 2009-10-01 20:07:20 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:13:05 följande:
    Min farmor var inte flykting och sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa. Hon blev godkänd trots att hon inte är starkt beroende av min pappa, det har hon aldrig varit.
    Då kom hon innan reglerna ändrades och är orelevant...
    RockBella skrev 2009-10-01 20:07:20 följande:
    - Varför skulle jag vilja det?
    Du vill inte att Norrmän, Danskar och Engelsmän skall få komma hit och arbeta? Du vill inte heller att Svenskar skall kunna åka till Norge eller England och arbeta heller?
    Låt jobben gå till de som redan är svenska medborgare istället.
    Det finns brist på kompetent personal i många branscher. Skall en världsledande forskare inte få arbete på universitet i Sverige?

Varje år åker tusentals Svenskar utomlands och arbetar, men det skall vi stoppa också då som sagt eller? Vill du att vi ska tvinga folk bo kvar här och jobba här?
    Nu gäller det någon som är född i Sverige och svensk medborgare, antar jag?
    Vad har det med saken att göra? En stor del av anhöriginvandringen gäller anhöriga till svenskar.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 21:13:19 följande:
    Nej, du har skrivit att du vill stoppa invandringen och bara släppa in flyktingar. Sen har du även accepterat utbytesstudenter sålänge de åker hem sen när de är klara.
    Jag har aldrig skrivit "så länge de åker hem när de är klara". Sluta ljug.
    Då blir det ju problem om utbytesstudenten inte vill åka hem. Om utbytesstudenten föder ett svenskt barn t.ex. Men jag vet inte om du anser att ett barn med bara en svensk förälder är svensk för det ville du ju inte svara på.
    Som sagt, jag skrev att jag skulle svara på din fråga när du svarade på min.
  • funfactory

Jag tycker folkpartiet och moderaterna är på rätt spår i alla fall för att lösa problemet. (om vi ska gå tillbaka till verkligheten ;))
    Klyftan mellan svenskar och invandrare fördjupades under socialdemokraternas styre. Alliansen vill sätta lite hårdare regler ang. vart man ska bo osv.
    Jag är uppväxt i en by i Skåne som var extremt rasistiskt för 10år sedan. Vi tog inte emot några invandrare över huvudtaget. Nu har de dock börjat släppa in invandrare i den lilla byn(kan bero på att partiledaren dog för några år sedan ;)) Vet dock inte vilket parti han var med i ) och man märker att invandrarna börja spridas mer och mer till de små samhällena i stället för att alla ska placeras i Malmö, Göteborg & Stockholm. Det är min uppfattning i alla fall. Det är bra att de sprids ut.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?