MrsAssault skrev 2009-10-01 21:35:42 följande:
Jag tycker att man kan få bo vart man vill. Tycker det är lite äckligt att man ska sitta och bestämma över vissa människor medans andra är fria att följa sin egen vilja. Och det enda som skiljer oss åt är att vi har haft turen att födas i världens bästa land. Det är ju bara slump, jag kunde lika gärna ha fötts i Somalia.
Vet du. Som jag har skrivit innan i denna tråd så har jag erfarenhet av invandrare som jag har pratat med har berättat om deras situation. Jag vet de som fått erbjudanden att få bo någon annanstans i Göteborg tex centrum än att få bo i förorten. Men de har självmant tackat nej för att de vill bo i förorten för där bor hela deras släkt. Sen om de har tackat nej för att de känner krav i familjen att bo nära eftersom de kanske inte klarar sig annars (det är ju inte svårt att pendla egentligen men men) eller om de helt enkelt vill bo nära familjen.
Sen finns det såklart de som bor i förorten för att de inte har fått någonting annat. Men det flesta trivs väldigt bra här borta. De enda som inte trivs så jättebra är de flesta ungdomarna.
Hyresbolaget försöker även bara ta emot svenskar nu eftersom de vill jämnfördela befolkningen vilket är jättebra. Då blir de andra tvungna att bosätta sig någon annan stans.. Hyresbolaget har tackat nej till socialen om att ta emot alldeles för många för de kan inte ta trycket.
Det är min erfarenhet. Sen har jag såklart inte pratat med alla som bor här heller. Vi är ju flera flera flera tusen ;) Så alla tycker, känner och tänker inte likadant. Men det finns de som har fått möjlighet att välja men ändå valt att tacka nej.
Då är frågan varför det är så? Jag tror det är för att de skulle känna sig utanför i ett "svensktsamhälle" de är rädda för att får skit.
Det är hur många invandrare som helst här i förorten där jag bor som pratar skit om oss svenskar och Sverige i allmänhet. Vilket är skrämmande. Sen är det många som älskar Sverige för att vi är så generösa. Man behöver inte jobba här för att överleva man får pengar ändå här i Sverige har jag hört folk säga. Sådan attityd gillar inte jag.