• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • RockBella
    TheCoopers skrev 2009-10-01 21:45:30 följande:
    Ja men varsågod och ta de jobben ...Mac Donalds is always hiring
    Finns vänner till mig som har sökt dit men inte fått jobb för att invandrare (som själva påstått att de inte är flyktingar) har tagit jobben istället.
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-01 21:48:10 följande:
    Har ingen källa på det, det är en erfaremhet jag personligen fått reda på."Inget land i världen har så högutbildade tunnelbanechafförer eller taxi gubbar som sverrige."Källa?
    Jag litar inte på dina personliga erfarenheter. Så vitt jag vet kan du ju sitta här och hitta på. Så nej, dit svar gillas eller godtas inte.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2009-10-01 21:48:15 följande:
    Men då kanske de var mer lämpade för jobbet än dina ex vänner . Det är ju knappast ett fenomen som bara finns i Sverige .Svenskar tar ju Spanjorers jobb och Australiensares och amerikaners jobb och för att inte tala om afrikaners jobb ...
    Ja men det är ju skillnad, nu snackar vi ju om SVENSKA jobb! :P
  • TheCoopers
    RockBella skrev 2009-10-01 21:48:10 följande:
    Har ingen källa på det, det är en erfaremhet jag personligen fått reda på. "Inget land i världen har så högutbildade tunnelbanechafförer eller taxi gubbar som sverrige." Källa?
    Andra länder har förmågan att förstå vilken RIKEDOM det är och vilka fördelar det är rent ekonomiskt att sätta även invandrare i arbete som de är kvalificerade för tex läkare .

Det är stora resurser som går till spillo ..
    I'm the me I choose to be ...
  • funfactory

Jösses vad långt och flummigt. Undrar om ni fattar något av det jag skrev haha.

Jag tycker allmänt att den som är bäst kvalicierad för ett jobb ska helt klart få det. Men då ska man kunna prata/förstå och uttrycka sig på svenska utan problem. Att man bryter gör ingenting. Men om man inte förstår var folk säger och inte kan prata så kan man inte förvänta sig ett jobb heller. Jag skulle inte vilja ha en anställd som inte förstår ett skit av vad jag säger och som inte kan prata med mig.

• RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-01 21:45:13 följande:
    Så vad ska alla flyktingar göra? De du anser att vi faktiskt bör ta hand om? Borde inte jobb gå till personen som är bäst lämpad för det? Eller ska Olle som hoppade av fordonsprogrammet 96, få lärarjobbet framför Ibekwem som är utbildad lärare?
    Ja, jobben bör gå till de som är bäst lampade för yrket, inom det landet.
  • Dorian Ertymexx
    funfactory skrev 2009-10-01 21:50:53 följande:
    Jösses vad långt och flummigt. Undrar om ni fattar något av det jag skrev haha. Jag tycker allmänt att den som är bäst kvalicierad för ett jobb ska helt klart få det. Men då ska man kunna prata/förstå och uttrycka sig på svenska utan problem. Att man bryter gör ingenting. Men om man inte förstår var folk säger och inte kan prata så kan man inte förvänta sig ett jobb heller. Jag skulle inte vilja ha en anställd som inte förstår ett skit av vad jag säger och som inte kan prata med mig.
    Så en hel massa skåningar är körda då alltså?
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-01 21:49:48 följande:
    Finns vänner till mig som har sökt dit men inte fått jobb för att invandrare (som själva påstått att de inte är flyktingar) har tagit jobben istället.
    Det var svaret de fick? "Nej, du får inte jobbet, en invandrare har snott det?"

Du har inte svarat. Bör avhopparen Olle få lärar jobbet framför lärarutbildade Ibekwen?
    Jobben ska ju gå till svenskar.
  • TheCoopers
    RockBella skrev 2009-10-01 21:49:48 följande:
    FYI

Man "tar inte " någon annans jobb . För det var aldrig någon annans jobb till att börja med .

De blev helt enkelt anställda för att arbetsgivaren ansåg att de var mest lämpade .

Annars kan man ju sitta och sura över alla svenskar som tagit deras jobb också .
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?