• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    MrsAssault skrev 2009-10-05 19:29:44 följande:
    Ja!! Jag måste bara be min invandrarman om lov först, men om han ger mig lite stryk i förebyggande syfte så är det säkert okej!
    Ja ja, i förebyggande syfte- mycket bra. Pli på kvinnan ba´..
  • Jmia
    200908291 skrev 2009-10-05 21:50:36 följande:
    Hur lyckas den här tråden överleva så länge? Får intrycket av att religion och invandring inte är något man får prata om här på FL.
    Jag tror man får det om man håller sig borta från vissa saker. Här är det ju inte så livat heller längre.
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-10-05 21:52:14 följande:
    Jag tror man får det om man håller sig borta från vissa saker. Här är det ju inte så livat heller längre.
    Nej det är det inte...
    Men såklart man måste få diskutera, dock känns det som saker lätt spårar ur.
  • Jmia
    Ztinisen skrev 2009-10-05 23:08:33 följande:
    Skrattar högt! Trodde inte denna tråden levde än, var in och tittade snabbt och insåg att det har spårat ur....REJÄLT!
    Ja visst är det sorgligt? En god tanke förstörd, bara så där.
  • Ztinisen

Det var en bra tråd som du lade ut! Detta behöver diskuteras. När jag var inne i diskutionen så kändes det mest som pajkastning fram och tillbaka rasister mot invandrare om du förstår vad jag menar. Många stämplade mig som rasist då jag tydligt visade att jag fått nog. Önskar att alla kunde ta till sig andras åsikter och värderingar bättre, inklusive mig själv. Det är svårt att diskutera detta på ett moget och rimligt sätt här på FL!

• tankgirl24

Om inte det går att hålla sig till ämnet, så stängs denna tråd idag.

-You say bitch like it´s a bad thing....
  • funfactory

Så vad händer i tråden? Har ni kommit fram till något?

• Henom
    funfactory skrev 2009-10-07 21:03:56 följande:
    Alla har munkavle, som vanligt på denna sajt.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-10-07 21:15:56 följande:
    Alla har munkavle, som vanligt på denna sajt.
    Jag har inte munkavle!
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-10-07 21:03:56 följande:
    Jag står fast vid det jag sa i ett låååångt inlägg tidigare.

Sverige måste bli bättre på mottagandet av flyktingar.

Migrationsverket har en hel del att jobba på, långa handledningstider är inte bra för någon och leder bara till att det blir ännu svårare att komma in i samhället.
    Finns inga asylskäl, bör personen utvisas snabbt. Finns asylskäl bör det inte ta 6 år att komma fram till det. Som det ser ut idag är det många gånger "fel" personer som får stanna, många ljuger t ex och säger att de kommer från ett krigsområde, när de i själva verket bara tror att gräset är grönare i Europa, detta gör att de flyktingar som v e r k l i g e n behöver hjälp, hamnar i skym undan, vi måste bli bättre på att sålla, låter hemskt, men så är det, som det är nu leker vi med människors liv.

Det bör finnas fler advokater som är specialicerade på asylärenden, det finns många flyktingar som inte känner till sina rättigheter.

Stödet till asylsökande måste utökas, som jag sa tidigare, kuratorer osv borde alltid finnas på plats på en flykting förläggning.

Sedan måste både svenskar och invandrare öppna sina sinnen och vi MÅSTE komma över "vi och dom" tänkandet, rädslan för islam i Sverige är näst intill löjlig och leder bara till större klyftor mellan människor. Öppnare diskussioner, mindre rädsla, ökad förståelse och medmänsklighet.
    Samhället förändras och du kan antingen sitta på soffan och tjura och hata, eller ta del av det och vara med och påverka och jobba för en bättre tillvaro för alla berörda.
  • V 77

Du har flera bra poänger i ditt inlägg, men jag måste invända lite kring resonemanget citerat längst ned.

Jag tror inte på att många väljer att fly sitt hemland bara för att det skulle vara bättre levnadsstandard på ett annat ställe. Är det någorlunda frid och fröjd där man befinner sig, och dessutom är rotad med släkt och vänner så tror jag inte att många väljer att åka iväg för att söka lyckan. Det borde ju vara frid och fröjd om de inte kommer från krigsområden menar jag. Om de trots allt vore benägna att ge upp sina rötter och sina vänner i sin fattiga tillvaro för att "söka lyckan" så borde de knappast ha råd med att ta sig till Sverige. Flygbiljetter är dyra och människosmugglare är ännu dyrare.

Jag tror alltså att merparten av de som tvingar sig hit har egentligen skäl att få fristad, men kanske inte tillräckliga skäl enligt migrationsverket eller FN-stadgarna.

"vi måste bli bättre på att sålla" Jag tror migrationsverket gör de allra flesta bedömningar korrekt, och som inom all lite mer komplicerad myndighetsutövning är det ofta handläggarens tolkningar av lagar, regler och föreskrifter som avgör människans ( den enskildes ) öde. Handläggarens bedömning påverkas naturligtvis av kompetensnivå och grundvärderingar.

Jag tror att ett tydligare regelverk skulle gagna migrationsverkets handläggningstider, och samtidigt ge mer rättssäkra beslut.

MijaMia skrev 2009-10-07 21:55:17 följande:
    Som det ser ut idag är det många gånger "fel" personer som får stanna, många ljuger t ex och säger att de kommer från ett krigsområde, när de i själva verket bara tror att gräset är grönare i Europa, detta gör att de flyktingar som v e r k l i g e n behöver hjälp, hamnar i skym undan, vi måste bli bättre på att sålla, låter hemskt, men så är det, som det är nu leker vi med människors liv.
  • Beautifully Human

V 77 skrev 2009-10-10 23:56:13 följande:

Jag tror att ett tydligare regelverk skulle gagna migrationsverkets handläggningstider, och samtidigt ge mer rättssäkra beslut.
    Absolut, men jag känner fortfarande att det ligger mycket okunskap och okompetens bakom många beslut, det har jag personligen upplevt.
    I vissa fall är okunskapen rent ut sagt PINSAM.
    Tydligare regelverk, absolut, men jag efterlyser också kompetentare personal. Många assistenter ute på förläggningarna skulle inte få ha kvar jobbet om det kommer fram vad de sysslar med.
    Jag efterlyser också ökad förståelse.

Jag säger inte att det finns de som söker asyl i Sverige och har det skitbra i sitt hemland, men jag säger att många gånger är det just de som verkligen behöver asyl som hamnar i skymundan. De har inte stora nätverk i Sverige och är lämnade åt sitt öde.
  • Liv01

Jag är invandrare/flykting. Jag ser inte det som ett problem i sig att det finns invandrare förstås men visst man ska nog inte bara ta emot människor om man inte har resurser till ett liv för dem här.

Jag ser det som ett mer globalt problem än som ett bara nationellt. Det går i så fall i fel riktning och SD tar det i fel riktning för att partiet är mer intresserad av sin egen makt position. Det är lättare att nå människor om man gör det mer nationellt.

När man tänker efter det finns länder som skickar tillbaka men det finns sen ingen som vill ta ansvaret. Det finns inget samarbete mellan länder så att man inte bara skickar tillbaka utan att erbjuda ett alternativ till hjälp och stöd.

Jag tycker om man tillhör den mer välbärgade världen så har man ett ansvar speciellt eftersom man lever av Afrikas, Latinamerikas, Asiens tillgångar så som deras billiga arbetskraft, deras naturtillgångar. Då är det bara rättvist att också ha ett ansvar.

Annars får man väl lämna dessa människor i fred och sluta utnyttja deras kontinenter om man sen inte vill ha de här när deras länder faller ihop.

• Beautifully Human
    Liv01 skrev 2009-12-21 18:34:22 följande:
    Annars får man väl lämna dessa människor i fred och sluta utnyttja deras kontinenter om man sen inte vill ha de här när deras länder faller ihop.
    Exakt.
  • Mommom

Trött på att höra propaganda att invandrare kostar. Visst det finns bidragsfifflare i alla grupper t.om. bland försäkringskassans egen personal kolla upp det. Ingen pratar om dem som hjälpt till att bygga detta värlfärdsamhälle invandrare och svenskar från 1950 och senare. Förr var det alla invandrare tar alla våra jobb. Sedan blev det alla invandrare är bidragstagare. SD påstår att invandrare står för 100% av brottsligheten, sedan varje dag i media uppkommer det fall där SD-ledare och medlemmar står inför lagen med ett begått brott. Så j-la trött på alla lögner ja piska på den som ligger det vedertagit. Var det inte så slavarna behandlades piska upp stämmning ska vi inte också återinföra hängning som beskådas. Hela debatten om rädsla för invandrare är passé och hos dem som hatar människor som inte är identiska med dem. Men flytta till månen och klona er för Sverige är inte en planet utanför jorden. Detta är vår planet som är människor och gränser är fiktiva även när dem slutar vid havet. Har du ingen medkänsla för dina medmänniskor kanske du skall förse dig med en rymdraket och flytta.

• Mommom

Alla länder med någon slags demokrati drabbas av hjorder med invandrare ta vilken kontinent som helst. Denna planet är ju rund det finns fler än ett sätt att ta sig runt. Skall jag vara rädd för något är det för alla som hatar så mycket att dem inte kan förstå något utanför dem själva. Oavsett om det är en muslim, ateist, kristen eller någon annan förgrening. Dem är ute efter att dräpa det dem är rädda för.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?