• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    Henom skrev 2009-10-04 17:41:11 följande:
    Islam är som du säkert vet ett oerhört starkt patriarkat. Kvinnan ska helst bakbindas i hemmet, medan mannen står för försörjningen. På så vis hindrar man kvinnan från att kunna ta hand om sig själv, hon är alltid beroende av sin man. Inom islam är kvinnans vittnesmål värt hälften av mannens, hon får bara ärva hälften mot vad en man skulle få. Hon kan aldrig få sista ordet i en diskussion med en man utan ska foga sig till hans åsikt. Hon förväntas dölja sig för andra män genom slöja, hon har svårt att få ta ut skilsmässa, hon kan bli en av sin mans FYRA fruar utan att ge sitt tillstånd till detta. Hon riskerar att utsättas för hedersvåld om hon går emot islam, hon får inte delta på begravningar, hon får inte samtala med män eller ta en man i hand, hennes man får som en sista utväg slå henne om hon beter sig "dåligt", kvinnan har inte rätt att ingå äktenskap på eget initiativ, det är pappan, brodern eller någon annan manlig anhörig som bestämmer vem hon ska gifta sig med. Hon kan bara besöka muslimska väninnor om mannen ger sitt medgivande, om kvinnan ska utbilda sig ska det ske före äktenskapet. Osv, osv, osv.
    Istället för att ljuga om islam kan vi väl föra en vettig diskussion om invandrings- och integrationspolitiken tack.
  • Henom

Att sätta på skygglappar hjälper inte, problemen kvarstår lik förbannat vare sig man vill eller ej. Köp hela islamkakan och stå isåfall för vad den innebär, eller avstå från den.

• Jmia
    Henom skrev 2009-10-04 18:08:19 följande:
    Att sätta på skygglappar hjälper inte, problemen kvarstår lik förbannat vare sig man vill eller ej. Köp hela islamkakan och stå isåfall för vad den innebär, eller avstå från den.
    Nu antar jag att du tilltalar mig och jag kommer inte att gå in på någon djup islamdiskussion med dig här och nu, det finns andra trådar till det.

Jag köper "islamkakan", - absolut. Det blir däremot lite klurigt för mig att stå för saker som inte islam står för, oavsett om du gärna vill det.
  • MrsAssault
    Henom skrev 2009-10-04 18:08:19 följande:
    Jag köper varken någon kaka eller sätter på mig skygglappar. Jag förstår inte vad det gör dig att folk är muslimer? Det du skrev innan är ju uppenbarligen inte sant och du verkar inte ett dugg intresserad av att höra sanningen heller? En av de fina grejerna med sverige är att vi har religionsfrihet, man får alltså tro på vad man vill. Vill du att sverige ska bli kristet igen eller vad är det du är ute efter?

Eller räcker det om vi bara slänger ut alla muslimer?
  • Henom
    MrsAssault skrev 2009-10-04 18:15:49 följande:
    Det du skrev innan är ju uppenbarligen inte sant
    Ehh jo, det är sant. Men jag förstår att muslimer inte vill stå för det. Islam vill ju gärna framhäva sig som en kärleksfull och fin religion, så det rimmar ju illa.
  • MrsAssault

Henom: Om du citerar mig, klipper ut något totalt oväsentligt och skriver knasigheter så skriker jag rakt ut. Alltså jag SKRIKER.

• MrsAssault
    MrsAssault skrev 2009-10-04 18:18:03 följande:
    Henom: Om du citerar mig, klipper ut något totalt oväsentligt och skriver knasigheter så skriker jag rakt ut. Alltså jag SKRIKER.
    Damn, too late :D

Men okej, den här gången skrev du en mening som går att svara på.
  • Jmia
    Henom skrev 2009-10-04 18:17:46 följande:
    Ehh jo, det är sant. Men jag förstår att muslimer inte vill stå för det. Islam vill ju gärna framhäva sig som en kärleksfull och fin religion, så det rimmar ju illa.
    Nej, du har förvirrat dig lite i din text där på föregående sida. Allt är inte som du skrivit det. Om det vore det skulle det vara mycket intressant och spännande med en källa på det.
    I detta fall ÄR en hänvisning till islams lära elementär annars kan du inte överbevisa mig.
  • MrsAssault
    Henom skrev 2009-10-04 18:17:46 följande:
    Kristendomen vill gärna framhäva sig som en kärleksfull och fin religion också. Precis som alla religioner. Jag tror faktiskt inte det finns en enda religion som försöker framhäva sig som elaka och fula. Du får rätta mig om jag har fel, dock.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?