• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-04 15:19:21 följande:
    Personligen är jag inte livrädd för att bli kallad rasist, för att jag vet själv att jag inte är det och det räcker gott och väl för mig. Men vissa människor har inte mkt till argument och viftar bara med rasistkortet så fort man kritiserar invandringen.
    Har inte sett en enda människa i tråden som gjort det. Allt jag hör är ett himla tjat om det. När JAG sedan kritiserade invandringen sa någon "Om Sverige är så dåligt, flytta".

Sedan känns det rent spontant, att de som har minst argument är de som gång på gång säger "De tar våra jobb"...
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-04 15:24:49 följande:
    Har inte sett en enda människa i tråden som gjort det. Allt jag hör är ett himla tjat om det. När JAG sedan kritiserade invandringen sa någon "Om Sverige är så dåligt, flytta". Sedan känns det rent spontant, att de som har minst argument är de som gång på gång säger "De tar våra jobb"...
    Möjligtvis inte i den här tråden. Men det är min personliga erfarenhet av vissa andra människors sk "debattskills".

"De tar våra jobb" är ett argument, om du däremot tycker att det är ett bra och grundat argument är en annan sak.

Tar och tar, oavsett så tycker jag att vi ska låta jobben gå till de som redan är här.
  • Vic2ria

Jag tror nog nästan alla, både de som är för och emot invandring, är oroad för invandringen idag då de flesta kan hålla med om att något bör göras åt sveriges invandrings- och integrationspolitik.

och ja det är ju lite tråkigt att man inte kan diskutera fritt utan att behöva kallas rasist.

Däremot, om det inte är rasism, så är det många ggr fördomsfullhet och okunskap som ligger bakom många argument som är emot. Vilket är tråkigt.

• Henom

Det värsta med invandringen tycker jag är om den muslimska kvinnosynen får fäste här. Det vore verkligen katastrof. Tyvärr ser jag hur denna dåliga kvinnosyn florerar ganska starkt i samhället, särskilt bland unga killar som jag antar fått lära sig det av sina pappor.

Tänk så våra systrar kämpat genom åren för att nå fram till den jämställdhet vi har nu. (Som dock kan bli ännu bättre.)

• Velour

Jobben går åt de som är lämpade för det. En som bott här i 30 år är kanske mindre lämplig för ett jobb än en som kom hit för 1 år sedan. Skulle alla länder resonera som du gjorde, skulle ingen människa från något av jordens alla hörn någonsin kunnat utvandra till andra länder (i mer modern tid). Ingen skulle vara välkommen till andra länder. Skitdåligt faktiskt!

RockBella skrev 2009-10-04 15:28:50 följande:
    Möjligtvis inte i den här tråden. Men det är min personliga erfarenhet av vissa andra människors sk "debattskills"."De tar våra jobb" är ett argument, om du däremot tycker att det är ett bra och grundat argument är en annan sak.Tar och tar, oavsett så tycker jag att vi ska låta jobben gå till de som redan är här.
  • Velour

Det kommer med all sannolikhet inte att hända. Vi är alltför många som är för kritiska. Men visst kommer kvinnomisshandel alltid att finnas. Det har det alltid gjort i Sverige och kommer alltid att göra, med eller utan muslimer.

Henom skrev 2009-10-04 15:33:25 följande:
    Det värsta med invandringen tycker jag är om den muslimska kvinnosynen får fäste här. Det vore verkligen katastrof. Tyvärr ser jag hur denna dåliga kvinnosyn florerar ganska starkt i samhället, särskilt bland unga killar som jag antar fått lära sig det av sina pappor.Tänk så våra systrar kämpat genom åren för att nå fram till den jämställdhet vi har nu. (Som dock kan bli ännu bättre.)
  • Beautifully Human
    Velour skrev 2009-10-04 15:52:39 följande:
    Det kommer med all sannolikhet inte att hända. Vi är alltför många som är för kritiska. Men visst kommer kvinnomisshandel alltid att finnas. Det har det alltid gjort i Sverige och kommer alltid att göra, med eller utan muslimer.
  • Beautifully Human
    Det värsta med invandringen tycker jag är om den muslimska kvinnosynen får fäste här. Det vore verkligen katastrof. Tyvärr ser jag hur denna dåliga kvinnosyn florerar ganska starkt i samhället, särskilt bland unga killar som jag antar fått lära sig det av sina pappor.Tänk så våra systrar kämpat genom åren för att nå fram till den jämställdhet vi har nu. (Som dock kan bli ännu bättre.)
    ...Vad är den muslimska kvinnosynen Henom?
  • Jmia
    Det värsta med invandringen tycker jag är om den muslimska kvinnosynen får fäste här. Det vore verkligen katastrof. Tyvärr ser jag hur denna dåliga kvinnosyn florerar ganska starkt i samhället, särskilt bland unga killar som jag antar fått lära sig det av sina pappor. Tänk så våra systrar kämpat genom åren för att nå fram till den jämställdhet vi har nu. (Som dock kan bli ännu bättre.)
    Sluta nu, det här är så trist att behöva läsa i varenda tråd.
    Jämställdhet är ett helt annat topic, ett som jag personligen är rätt less på eftersom det man säger bara säger poff!- och går ut genom andra örat på mottagaren.
  • Beautifully Human
    MijaMia skrev 2009-10-04 15:58:36 följande:
    ...Vad är den muslimska kvinnosynen Henom?
    Föresten, du behöver inte svara. Finns nog inget mer att säga.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?