• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Hoppfull mamma

Jämför Sverige och Kanadas invandringspolitik så ser man att Sverige är ett väldigt generöst land. I Kanada har man ett stort flyktingläger där asylsökande som kommer till Kanada får husera. Dom integreras aldrig i det Kanadensiska samhället för syftet är aldrig att dom ska få stanna. Syftet är att erbjuda mat, skydd och en fristad medans det är oroligt i deras hemländer. När situationen är löst får dom åka tillbaka till sina ursprungsländer.

• RockBella
    Velour skrev 2009-10-04 15:50:28 följande:
    Jobben går åt de som är lämpade för det. En som bott här i 30 år är kanske mindre lämplig för ett jobb än en som kom hit för 1 år sedan. Skulle alla länder resonera som du gjorde, skulle ingen människa från något av jordens alla hörn någonsin kunnat utvandra till andra länder (i mer modern tid). Ingen skulle vara välkommen till andra länder. Skitdåligt faktiskt!
    Stämmer inte. Folk skulle kunna utvandra till länder som behöver arbetskraftsinvandring och som tar emot flyktingar (om man är flyktingklassad.
  • RockBella

mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande:

Såg just dokumentären "värre än djur" på tvåan om hederskultur och homosexualitet,och där satt en grabb från Skåne med arabiskt ursprung som var homosexuell och fötvivlat försökte få skyddad identitet samtidigt som han försökte förklara för den rätt nollställda kvinnliga polisen hur utbrett det här är och att man kan inte tämja en hel kultur med svenska lagar,varför säger ingen i sverige ifrån?! Fyfan vad jag led med honom . Och yesss ,som på beställning är jag återigen oroad över invandringen .Men det var väl svensk propagande mot invandrare och han satt säkert och blåljög ;)
    Oja, han ljög rakt av. Bara påhitt. Han var säkert en främlingsfientlig nazist egentligen...
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-04 21:28:39 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande: Jag förstår inte vad du vill säga med det inlägget?
    Att dokumentären gör henne oroad över invandringen?
  • Jmia
    RockBella skrev 2009-10-04 23:54:52 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande: Oja, han ljög rakt av. Bara påhitt. Han var säkert en främlingsfientlig nazist egentligen...
    Vem har påstått det? Vem har insinuerat det? Vad har detta med topic att göra hoppas du?
  • RockBella
    Jmia skrev 2009-10-05 00:57:06 följande:
    Vem har påstått det?
    Jag har inte påstått att någon har påståt det =)
    Vem har insinuerat det?
    Jag har inte påstått att någon har insinuerat det =)
    Vad har detta med topic att göra hoppas du?
    Inget. Precis som att vissa av dina inlägg inte har något att göra med tpoic, utan precis som mitt inlägg är ett svar på ett annat.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-10-04 22:29:39 följande:
    Jag HAR förstått vilka du tycker synd om, men det gör inte jag! Jag gör det verkligen inte då de har kommit till ett land där de får tak över huvudet och mat för dagen. Sen undrar jag vad det finns för relevans i att märka ord i den här debatten? Du och dina gelikar förstår ju att jag menar "massinvandring", men det blev "storinvandring" den här gången. Är det på något sätt ett moget sätt att debattera på?
    Nej, jag tror inte du förstått vilka jag tycker synd om. Jag tycker nämligen inte alls synd om alla invandrare.

Och det där med "de har ju fått tak över huvudet och mat för dagen" Skulle jag lugnt sagt kunna spinna vidare på. Men det ska jag inte.

Jag sa ju själv storinvandring, märkte du inte det?

Och snälla Stinky...anser du att du debatterat på ett moget sätt genom tråden?

Vi slänger inte med termer som hjärntvättade, allvetande, ja, listan kan göras lång. Nu är jag iofs inte helt säker på vilka mina gelikar är...
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-04 23:58:56 följande:
    Att dokumentären gör henne oroad över invandringen?
    Jag tror i stort sett alla uttryckt oro över invandringen. Jag blev mest konfunderat över den sista meningen i inlägget, samt ditt.
    Varför ska man tillägga "Svensk propaganda" "han blåljög säkert" och "främlingsfientlig nazist" ?

Det känns som om jag hängt med i svängarna genom tråden, men det gör jag på fullt allvar inte längre. Vadå "han ljög säkert"? Varför säga något sådant?
  • TheCoopers
    RockBella skrev 2009-10-04 23:54:52 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande: Oja, han ljög rakt av. Bara påhitt. Han var säkert en främlingsfientlig nazist egentligen...
    Ska du inte fråga om han var flyktingklassad ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-10-05 07:35:23 följande:
    Nej, jag tror inte du förstått vilka jag tycker synd om. Jag tycker nämligen inte alls synd om alla invandrare. Och det där med "de har ju fått tak över huvudet och mat för dagen" Skulle jag lugnt sagt kunna spinna vidare på. Men det ska jag inte. Jag sa ju själv storinvandring, märkte du inte det? Och snälla Stinky...anser du att du debatterat på ett moget sätt genom tråden? Vi slänger inte med termer som hjärntvättade, allvetande, ja, listan kan göras lång. Nu är jag iofs inte helt säker på vilka mina gelikar är...
    Får man inte använda sig av ord som "hjärntvätt", "allvetande" etc. om man ska passa in i din ram för mogen debatt? Vilka ord tycker du är passande, så jag kan och alla andra "omogna" kan anpassa oss efter dem?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?