• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-10-04 21:08:54 följande:
    Den har en stor relevans då det handlar om invandringspolitik, och de flesta invandrare är muslimer hur man än vrider och vänder på det. Och dessutom finns det ju folk här i tråden som är indoktrinerade, lever ihop med s.k. kulturberikare och anser sig därför ha mer rätt att yppa sig än andra i den här diskussionen. Man ska "skämmas" för sina åsikter i den här tråden om de inte är politiskt korrekta, vilket gör att debatten på intet sätt känns seriös överhuvudtaget. Men omröstningen talar ju faktiskt en hel del om vad folk tycker och tänker om dagens invandringspolitik, även fast mätningen inte gjorts av SIFO utan på FL.
    Har det fortfarande inte sjunkit in VARFÖR folk är oroliga?
    Jag röstade på att jag var orolig. För det är jag. Men inte av samma orsak som du.

Vem har sagt att du ska skämmas?
    Jag har gjort flera försök att diskutera problemen, men de inlägg där jag faktiskt kritiserar invandringspolitiken, avfärdades ju med "flytta om sverige är så fruktansvärt dåligt".

Inlägg som det du skrev om hjärntvättade muslimer gör att diskussionen känns seriös för dig? Eller?

Jag tror du missar faktumet att alla som är gifta eller lever med "kulturberikare" brann för liknande frågor INNAN de träffade sina respektive. Jag har alltid haft min ståndpunkt, innan jag träffade min man, och skulle stå kvar vid den om vi separerade.

En HD brud löper stor risk att fastna för just en kille med HD. Likheter dras till varandra helt enkelt.
    Man gifter sig inte med en icke svensk och blir helt plötsligt hjärntvättad, det förstår du väl ändå?
  • Beautifully Human

mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande:

Såg just dokumentären "värre än djur" på tvåan om hederskultur och homosexualitet,och där satt en grabb från Skåne med arabiskt ursprung som var homosexuell och fötvivlat försökte få skyddad identitet samtidigt som han försökte förklara för den rätt nollställda kvinnliga polisen hur utbrett det här är och att man kan inte tämja en hel kultur med svenska lagar,varför säger ingen i sverige ifrån?! Fyfan vad jag led med honom . Och yesss ,som på beställning är jag återigen oroad över invandringen .Men det var väl svensk propagande mot invandrare och han satt säkert och blåljög ;)
    Jag förstår inte vad du vill säga med det inlägget? Ingen i tråden har försökt förneka eller tona ner hederskulturen. Tvärtom har jag personligen ett stort engagemang för att hedersrelaterat våld måste stoppas, bearbetas och göras något åt och som vanligt handlar allt om pengar och engagemang. Det är svårt att få pengar till att driva dessa frågor, det är extremt svårt att få folk att engagera sig.

Detta om något är väl INTE svensk propaganda mot invandrare?
    Det är väl snarare ett bevis på hur dåligt Sverige hanterar sådana här saker? Och det är ju det jag suttit och skrivit i 70 miljoner inlägg!!!!

Och vad blir svaret? "Om Sverige är så dåligt, flytta".

Jag förstår inte var missförståndet sker?
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-10-04 21:20:27 följande:
    Har det fortfarande inte sjunkit in VARFÖR folk är oroliga? Jag röstade på att jag var orolig. För det är jag. Men inte av samma orsak som du. Vem har sagt att du ska skämmas? Jag har gjort flera försök att diskutera problemen, men de inlägg där jag faktiskt kritiserar invandringspolitiken, avfärdades ju med "flytta om sverige är så fruktansvärt dåligt". Inlägg som det du skrev om hjärntvättade muslimer gör att diskussionen känns seriös för dig? Eller? Jag tror du missar faktumet att alla som är gifta eller lever med "kulturberikare" brann för liknande frågor INNAN de träffade sina respektive. Jag har alltid haft min ståndpunkt, innan jag träffade min man, och skulle stå kvar vid den om vi separerade. En HD brud löper stor risk att fastna för just en kille med HD. Likheter dras till varandra helt enkelt. Man gifter sig inte med en icke svensk och blir helt plötsligt hjärntvättad, det förstår du väl ändå?
    Jag har massvis med vänner av olika härkomst, men inte har jag någonsin brunnit för storinvandring till Sverige för det. Mina vänner av utländskt härkomst är minst lika bekymrade som jag över hur det ser ut, och tro mig eller ej: är det nånstans man hittar riktigt rasistiska åsikter är det bland kulturberikarna. Jag vet också att vissa står lägre i rang än andra. Somalierna står lägst har jag fått klart för mig. Vi kan ha riktigt stora diskussioner ibland och vi tycker inte alltid likadant, men vi är vänner i alla fall.
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-10-04 21:28:39 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande: Jag förstår inte vad du vill säga med det inlägget? Ingen i tråden har försökt förneka eller tona ner hederskulturen. Tvärtom har jag personligen ett stort engagemang för att hedersrelaterat våld måste stoppas, bearbetas och göras något åt och som vanligt handlar allt om pengar och engagemang. Det är svårt att få pengar till att driva dessa frågor, det är extremt svårt att få folk att engagera sig. Detta om något är väl INTE svensk propaganda mot invandrare? Det är väl snarare ett bevis på hur dåligt Sverige hanterar sådana här saker? Och det är ju det jag suttit och skrivit i 70 miljoner inlägg!!!! Och vad blir svaret? "Om Sverige är så dåligt, flytta". Jag förstår inte var missförståndet sker?
    Missförståndet blir när en del försöker utmåla invandrare som "stackare" för att de får komma till ett land med världens mest generösa bidragssystem, och att det är så synd om dem när de inte har samma standard som medel-Svensson. Givetvis får de inte lika hög standard som en medel-Svensson. För medel-Svensson ser till att bygga upp sin standard från grunden, och det är där ALLA bör börja.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-10-04 21:30:27 följande:
    Jag har massvis med vänner av olika härkomst, men inte har jag någonsin brunnit för storinvandring till Sverige för det. Mina vänner av utländskt härkomst är minst lika bekymrade som jag över hur det ser ut, och tro mig eller ej: är det nånstans man hittar riktigt rasistiska åsikter är det bland kulturberikarna. Jag vet också att vissa står lägre i rang än andra. Somalierna står lägst har jag fått klart för mig. Vi kan ha riktigt stora diskussioner ibland och vi tycker inte alltid likadant, men vi är vänner i alla fall.
    Vem brinner för storinvandring till Sverige?
    Har du på allvar inte läst det jag och andra skrivit där vi uttryckt vår oro?

Jag tror inte du ens förstod vad jag skrev.
    Du skrev att många här lever med "kulturberikare" som du envisas med att kalla folk och att de var hjärntvättade.
    JAG brinner för dessa frågor. Min man bryr sig inte avsevärt. Hans åsikt liknar min, men han är inte alls lika engagerad.

Rasistiska åsikter finns överallt, jag har aldrig påstått något annat.

Det där med att folk har olika rang, får stå för de som säger det. Personligen tycker jag att vem som än besitter de åsikterna kan ta sig i baken. Om jag ogillar dig är det pga dina åsikter, skiter fullständigt i om du bor på Strandvägen eller i Fittja.

Varför får jag känslan att folk antingen inte läser alla inlägg, klarar inte av att förstå dem, eller bara för the hell of it bildar sig åsikten att bara för att man inte är EMOT invandring, så är man någon slags försvarare för alla invandrare, folkgrupper och personer. Det verkar som folk tror, att man är beredd att försvara en våldtäktsman "bara för att han är invandrare".
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-10-04 21:40:58 följande:
    Missförståndet blir när en del försöker utmåla invandrare som "stackare" för att de får komma till ett land med världens mest generösa bidragssystem, och att det är så synd om dem när de inte har samma standard som medel-Svensson. Givetvis får de inte lika hög standard som en medel-Svensson. För medel-Svensson ser till att bygga upp sin standard från grunden, och det är där ALLA bör börja.
    Har du förstått VILKA jag tycker synd om?
    Har du förstått varför?

En hårt arbetande invandrare kan väl ha det bättre ställt än en arbetslös svensk?
    På samma sätt som en hårt arbetande svensk självklart har det bättre ställt än en arbetslös ivandrare?
  • Jmia

Tråkigt med missförstånd från en viss sida.

4 frågor:

När har det i tråden påståtts att hedersvåld inte existerar eller att det är lögn, att det körs med s k svensk propaganda?

Vad och vem är en "nyttig idiot"? Och varför det?
    Vad och vem är "kulturberikare"? Det är oklart. Samt relevansen till ts.

När har det i tråden talats om storinvandring, jag tror den korrekta termen är massinvandring dock?

Inlägg 2234 är mycket förvirrande. Vem har sagt att det är så synd om invandrare för att de inte kan leva på "svensson- nivå? " Ingen har skrivit det. Tråkigt med sån här djup förvirring och konstiga missförstånd.

• Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-10-04 21:49:33 följande:
    När har det i tråden talats om storinvandring, jag tror den korrekta termen är massinvandring dock?
    Hahahahahha, jag VISSTE att det kändes fel. Storinvandring hehehehehe!
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-10-04 21:58:56 följande:
    Hahahahahha, jag VISSTE att det kändes fel. Storinvandring hehehehehe!
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-10-04 21:46:45 följande:
    Har du förstått VILKA jag tycker synd om? Har du förstått varför? En hårt arbetande invandrare kan väl ha det bättre ställt än en arbetslös svensk? På samma sätt som en hårt arbetande svensk självklart har det bättre ställt än en arbetslös ivandrare?
    Jag HAR förstått vilka du tycker synd om, men det gör inte jag! Jag gör det verkligen inte då de har kommit till ett land där de får tak över huvudet och mat för dagen.

Sen undrar jag vad det finns för relevans i att märka ord i den här debatten? Du och dina gelikar förstår ju att jag menar "massinvandring", men det blev "storinvandring" den här gången. Är det på något sätt ett moget sätt att debattera på?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?