• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stinky
    MrsAssault skrev 2009-10-04 20:41:12 följande:
    Vad spelar det för roll??? Alltså allvarligt talat, jag blir förbannad. LÅT FOLK HA VILKEN RELIGION DE VILL! Sitt inte här och kalla folk hjärntvättade. Du får tycka precis vad du vill om islam, precis som alla andra i det här landet. Religion har ingenting med invandringspolitiken att göra. Jag är inte religiös men det skulle aldrig falla mig in att se ner på någon som är det. Det är deras val, deras tro, deras livsstil. Vad du tycker om den är inte relevant.
    Men för MIG är de hjärntvättade, oavsett religion. Och min åsikt är minst lika relevant som din. Dessutom har ju mångas syn på politiken färgats av religiösa övertygelser och kulturer som de blivit idoktrinerade i.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-10-04 19:49:51 följande:
    Javisst, är det så. De som är födda in i en religion och som utsatts för både kulturellt och religiöst förtryck, har säkerligen en helt annan syn än en svensk "allvetare" som gift sig med "Muhammed", blivit hjärntvättade och därför påstår sig veta allt om islam och olika kulturer.
    Har "säkerligen" en annan syn säger du.
    Jag lät min muslimska, somaliska väninna läsa en religionstråd som det debatterades häftigt i. Jag försökte få henne att kommentera, registrera sig på FL och lägga sig i, för jag känner till hennes ståndpunkt, åsikter och kunskaper inom ämnet.
    Hon total vägrade! Hon blev sårad, ledsen och förbannad. Men tyvärr inte förvånad.
    Jag blev också förbannad, för att hon inte lade sig i. Hon anser att det vore slöseri med tid att argumentera om något folk redan bestämt sig för. Hon anser inte att hon behöver ert medhåll, er förståelse.
    Hon har bott i sverige sedan hon var runt 8 år och är stark, självständig, ogift, hårt arbetande och studerande och hennes hijab och tro är hennes stolthet, vad ni sedan tycker, rör henne inte i ryggen...

Jag är gift med en "Mohammed", är varken muslim, hjärntvättad eller allvetande. Känner heller ingen konvertit som blivit hjärntvättad, min erfarenhet av konvertiter är att de HAR stor kunskap, många gånger större kunskap än någon som är född muslim.

Och kommentaren om "allvetande" blir ju bara rolig i detta sammanhang, vilken läskunnig som helst kan snabbt bilda sig en uppfattning om vilka som anser sig som allvetande i denna tråden.
  • MrsAssault
    Stinky skrev 2009-10-04 20:53:57 följande:
    Men för MIG är de hjärntvättade, oavsett religion. Och min åsikt är minst lika relevant som din. Dessutom har ju mångas syn på politiken färgats av religiösa övertygelser och kulturer som de blivit idoktrinerade i.
    Okej? På vilket sätt är det relevant för den här diskussionen? Du får givetvis tycka vad du vill, precis som jag får tycka vad jag vill. Och jag tycker inte att vi som icke-troende har rätt att döma andra.
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-10-04 21:00:06 följande:
    Har "säkerligen" en annan syn säger du. Jag lät min muslimska, somaliska väninna läsa en religionstråd som det debatterades häftigt i. Jag försökte få henne att kommentera, registrera sig på FL och lägga sig i, för jag känner till hennes ståndpunkt, åsikter och kunskaper inom ämnet. Hon total vägrade! Hon blev sårad, ledsen och förbannad. Men tyvärr inte förvånad. Jag blev också förbannad, för att hon inte lade sig i. Hon anser att det vore slöseri med tid att argumentera om något folk redan bestämt sig för. Hon anser inte att hon behöver ert medhåll, er förståelse. Hon har bott i sverige sedan hon var runt 8 år och är stark, självständig, ogift, hårt arbetande och studerande och hennes hijab och tro är hennes stolthet, vad ni sedan tycker, rör henne inte i ryggen... Jag är gift med en "Mohammed", är varken muslim, hjärntvättad eller allvetande. Känner heller ingen konvertit som blivit hjärntvättad, min erfarenhet av konvertiter är att de HAR stor kunskap, många gånger större kunskap än någon som är född muslim. Och kommentaren om "allvetande" blir ju bara rolig i detta sammanhang, vilken läskunnig som helst kan snabbt bilda sig en uppfattning om vilka som anser sig som allvetande i denna tråden.
    Vilka är "ni" nu igen?
  • paddanpuff

Jag svarade annat bara för att jag tycker att det tas in för många invandrare när det te x inte ens finns jobb att tillgå ens för oss svenskar som lever här och ensamstående mammor som kämpar os v. Tycker i det läget att det är bättre att de får komma till ett land där det finns resurser så att de får ett normalt liv där de får jobb os v utan att behöva leva på bidrag när det är som det är.

Sedan är det ju givetvis skillnad på flyktingar från krigsdrabbade länder, självklart skiter man i vilket då bara man får ha livet i behåll..

• Stinky
    MrsAssault skrev 2009-10-04 21:03:30 följande:
    Okej? På vilket sätt är det relevant för den här diskussionen? Du får givetvis tycka vad du vill, precis som jag får tycka vad jag vill. Och jag tycker inte att vi som icke-troende har rätt att döma andra.
    Den har en stor relevans då det handlar om invandringspolitik, och de flesta invandrare är muslimer hur man än vrider och vänder på det. Och dessutom finns det ju folk här i tråden som är indoktrinerade, lever ihop med s.k. kulturberikare och anser sig därför ha mer rätt att yppa sig än andra i den här diskussionen. Man ska "skämmas" för sina åsikter i den här tråden om de inte är politiskt korrekta, vilket gör att debatten på intet sätt känns seriös överhuvudtaget. Men omröstningen talar ju faktiskt en hel del om vad folk tycker och tänker om dagens invandringspolitik, även fast mätningen inte gjorts av SIFO utan på FL.
  • mrs Elliott

Såg just dokumentären "värre än djur" på tvåan om hederskultur och homosexualitet,och där satt en grabb från Skåne med arabiskt ursprung som var homosexuell och fötvivlat försökte få skyddad identitet samtidigt som han försökte förklara för den rätt nollställda kvinnliga polisen hur utbrett det här är och att man kan inte tämja en hel kultur med svenska lagar,varför säger ingen i sverige ifrån?! Fyfan vad jag led med honom . Och yesss ,som på beställning är jag återigen oroad över invandringen .Men det var väl svensk propagande mot invandrare och han satt säkert och blåljög ;)

• Stinky

mrs Elliott skrev 2009-10-04 21:13:33 följande:

Såg just dokumentären "värre än djur" på tvåan om hederskultur och homosexualitet,och där satt en grabb från Skåne med arabiskt ursprung som var homosexuell och fötvivlat försökte få skyddad identitet samtidigt som han försökte förklara för den rätt nollställda kvinnliga polisen hur utbrett det här är och att man kan inte tämja en hel kultur med svenska lagar,varför säger ingen i sverige ifrån?! Fyfan vad jag led med honom . Och yesss ,som på beställning är jag återigen oroad över invandringen .Men det var väl svensk propagande mot invandrare och han satt säkert och blåljög ;)
    Stackars grabb!
  • MrsAssault
    Stinky skrev 2009-10-04 21:08:54 följande:
    Den har en stor relevans då det handlar om invandringspolitik, och de flesta invandrare är muslimer hur man än vrider och vänder på det. Och dessutom finns det ju folk här i tråden som är indoktrinerade, lever ihop med s.k. kulturberikare och anser sig därför ha mer rätt att yppa sig än andra i den här diskussionen. Man ska "skämmas" för sina åsikter i den här tråden om de inte är politiskt korrekta, vilket gör att debatten på intet sätt känns seriös överhuvudtaget. Men omröstningen talar ju faktiskt en hel del om vad folk tycker och tänker om dagens invandringspolitik, även fast mätningen inte gjorts av SIFO utan på FL.
    Stämmer det verkligen att de flesta invandrarna är muslimer? Hur vet du det? Jag måste tyvärr gå till sängs nu men jag ser fram emot att läsa svaret imorgon.
  • Stinky
    MrsAssault skrev 2009-10-04 21:14:49 följande:
    Stämmer det verkligen att de flesta invandrarna är muslimer? Hur vet du det? Jag måste tyvärr gå till sängs nu men jag ser fram emot att läsa svaret imorgon.
    Nej, fy på mig. Givetvis stämmer det inte då det är finnarna som är den största invandrargruppen. Men om du kikar på vilken som är den näst största religionen i Sverige och i världen så talar det ju ganska tydligt om hur det ligger till, och det är ju Islam. Och Islam var knappast stort här innan folk från muslimska länder började invandra hit.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?