• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • MagdalenaP

Byt till annat efternamn Funfactory det är för många med samma namn och efternamn i detta avlånga land tror inte att brevbäraren gör det för att jävlas med dig skärp dig

funfactory skrev 2009-09-29 22:33:52 följande:
    Vi har pratat med posten flera gånger. Vi har skrivit lapp i trapphuset för brevbäraren. Detta har pågått i månader. Det har bara blivit värre. Antagligen blev brevbäraren sur för att vi ringde till det lokala postkontoret och "skvallrade" Vad vet jag! Jag vet bara att jag har rätt att få min post precis som alla andra människor här i världen. Om jag ska få en betalningsanmärkning så vill jag gärna har satt mig i den sitsen själv och inte låta någon annan göra det åt mig. Jag har aldrig missat räkningar någonsin. Men ändå råkar jag ut för detta ändå. Är det okej tycker du? Hade detta hänt dig hade du också varit arg. Men nu handlar ju detta om mig eller hur. Eftersom du inte tror på ett skit jag säger så tror du väl inte på det här heller. Jag vet inte varför brevbärande gillar just OSS! Kan det bero på att det står Johansson på min dörr? Eller kan det bero på att jag bara har otur. Vet inte. Bryr mig inte. Oavsett vad så ska jag inte behöva ha det så här!
  • funfactory

Det roliga är att ingen tänker på att "svenskar" kan bli utsatta dem också för rasism och inte det är inte bara invandrare som får ta skit.

Jag känner mig inte hemma här i förorten för att jag blir dåligt behandlad. En person från Irak känner sig kanske inte hemma i ett "svenskt samhälle" för att han blir dåligt behandlad.

Jag är som sagt svensken i detta området. I detta huset. Går jag till bussen kan ungarna skrika svensk-hora efter mig. Jag har fått höra det från vuxna också. Det är inte så trevligt. För jag har inte gjort dem något.
    Sen är det tvärtom för de som flyttar till en svenskt samhälle och blir utsatta. Det är inte okej.

Och det är fel. Så ska det inte behöva vara. Alla har rätt att bli behandlade med respekt och på rätt sätt oavsett ursprung. Men jag trivs som sagt inte här och därför flyttar jag här i från.

Anledningen till att jag bor i förorten (om ni undrar varför jag bor där om det är så jävla jobbigt) är för att jag när jag flyttade 40mil hemifrån hade jag inte den blekaste aning om vad detta var för ställe. Jag flyttade och var glad för att jag fått lägenhet och kan börja plugga/jobba. Jag har alltså inte valt detta ställe medvetet.
    Nu äntligen efter tre år har jag köpt mig en lägenhet och flyttar till ett område där jag förhoppningsvis kommer trivas i. Plus att jag kommer bo mitt i stan där både skola och jobb är. Jag slipper pendla en timme om dagen och det ska bli så skönt.

Nu ska jag sova. Jag har trots allt ett liv bestående av jobb och plugg. Ha de

• funfactory
    MagdalenaP skrev 2009-09-29 23:17:23 följande:
    [citat]
    Byt till annat efternamn Funfactory det är för många med samma namn och efternamn i detta avlånga land tror inte att brevbäraren gör det för att jävlas med dig skärp dig

Jag är den enda som heter Johansson i detta huset. Jag är den enda personen med ett svenskt efternamn i detta huset.
    Så nej jag känner ingen majoritet av Johansson här jag bor.

Men jag är mycket medveten om att det finns många Johansson i detta land. Ett tråkigt namn jag vet. Men jag tänker inte byta bara för att byta. Byter gör jag den dagen jag gifter mig med min sambo. Då får jag ett utländskt efternamn ;)
  • MagdalenaP

Lycka till med flytten till det stället du tror och jag tror att du/ni kommer trivas..

funfactory skrev 2009-09-29 23:22:57 följande:
    [citat]Byt till annat efternamn Funfactory det är för många med samma namn och efternamn i detta avlånga land tror inte att brevbäraren gör det för att jävlas med dig skärp dig Jag är den enda som heter Johansson i detta huset. Jag är den enda personen med ett svenskt efternamn i detta huset. Så nej jag känner ingen majoritet av Johansson här jag bor. Men jag är mycket medveten om att det finns många Johansson i detta land. Ett tråkigt namn jag vet. Men jag tänker inte byta bara för att byta. Byter gör jag den dagen jag gifter mig med min sambo. Då får jag ett utländskt efternamn ;)
  • Jmia
    livet leker skrev 2009-09-29 22:43:55 följande:
    Smaken är som baken, för mig är det den fulaste av alla ögonfärger. Mörka/ bruna ögon ser falska ut
    Förlåt? Här nånstans tappade du mig iallafall.
  • Pirog

svarade ja

är jätteoroad över politiken kring invandringen dvs att inget görs åt de uppenbara problem och om politiken kritiseras så är man direkt rasist. Faktum är att våldet i förorterna ökar,gängbildningen ökar och ingen vågar ta tag i problemet ordentligt och ve och fasa om nån råkar belysa det uppenbara, det är inga svenskar som kastar brandbomber på poliser, ambulansmän och brandmän......

jag vill att mina döttrar och min guddotter(halvirakier) ska få leva i ett jämställt sverige, inte att vi tar flera steg tillbaks genom att kulturer där kvinnors värde är mindre än mannens legitemeras

så våldet och jämställdhetsfrågan oroar mig mycket,men om jag vädrar min oro stämplas jag som rasist.trots att rasism för mig är när man tycker illa om någon pga av ursprung eller hudfärg

• Ztinisen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-29 20:15:52 följande:
    Uppenbarligen har jag bara läst TS och uttrycker mig enbart efter att ha läst TS.Med förståelse menar jag att det inte är INVANDRARNA I SIG som är problemet. Det är viktigt o öppna ögonen o se vad vi invandrare faktiskt också gör för samhället o inte bara snor, stjäl o snattar. Eller bränner upp bilar, eller är allmänt störiga... Med ordet förståelse menar jag också att man måste (iaf försöka) förstå situationen. Man kan inte bara säga "nej tack, stick o brinn vi vill inte ha fler invandrare som ska försöra o utnyttja vårt samhälle o ta våra jobb, sitta på vår plats på spårvagnen..." etc etc)
    Det är invandrarna i sig som är problemet. Men det ska bara ursäktas hela tiden med att ungdommar har för lite att sysselsätta sig med tex. Sen kan man diskutera vad Sverige ska göra åt det. Svenskar är självklart lika duktiga på att bete sig illa, men det som sticker i mångas ögon är de som kommer till sverige och ställer till det för sig och andra på ett eller annat sätt. Att man inte tar bättre tillvara på den nya chans man fått när man flytt eller helt enkelt bara bestämt sig för att bosätta sig i ett nytt land.
    Självklart finns det en enorm mängd invandrare som sliter hårt och sköter sig utmärkt och gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men tyvärr är det sällan dom som man får erfara!
  • Elenas hasselbackspotatis 86
    Bea08 skrev 2009-09-29 22:57:32 följande:
    Jag är mest orolig över främlingsfientligheten i detta land...
  • Grätchen
    Ztinisen skrev 2009-09-30 00:17:53 följande:
    Det är invandrarna i sig som är problemet. Men det ska bara ursäktas hela tiden med att ungdommar har för lite att sysselsätta sig med tex. Sen kan man diskutera vad Sverige ska göra åt det. Svenskar är självklart lika duktiga på att bete sig illa, men det som sticker i mångas ögon är de som kommer till sverige och ställer till det för sig och andra på ett eller annat sätt. Att man inte tar bättre tillvara på den nya chans man fått när man flytt eller helt enkelt bara bestämt sig för att bosätta sig i ett nytt land. Självklart finns det en enorm mängd invandrare som sliter hårt och sköter sig utmärkt och gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men tyvärr är det sällan dom som man får erfara!
    Källa på det?
    Hagamannen? Männen som köpte underåriga flickor, gangbang på diverse hotell i Stockholm? Anders Ekberg? Bobbys mamma och "pappa"?
     Diverse våldtäkter på Stureplan?
    Ska jag fortsätta?
    Ekonomibrott?

Kamma dig och kom med konkreta exempel!
  • Garageänkan

Jag tycker att det är lite synd att folk ska kallas rasister för att de ber folk ta av sig skornai en lokal där det är skoförbud eller sluta prata i mobilen på bion eller liknande.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?