• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • funfactory

Händer det att SD får sig en plats nästa år så kommer de att röra om i grytan. Det är kanske bra. För då blir de andra partierna tvingade att ta upp frågan som de så gärna undviker.

Jag läste i metro efter valet till EU. Där hade de skrivit en statistik ang vad folk röstade på i olika delar av Göteborg. I förorterna röstade man mer på SD än vad övriga Göteborg gjorde. Vilket är ganska komiskt.

Jag kommer dock aldrig rösta på SD.

• REXX

jag tror folk känner en oro mot invandringen när man nästan dagligen kan se på tv och läsa i tidningar om hur det går till i tex Rosengård. Folk som attakerar polisen, brandkåren och ambulansen. De tänder eld på bilar och förstör. Läser man om ett rån som som har utförts så är det ofta någon med utländsk härkomst. Min sambo jobbar som journalist och berättar att de ändå inte skriver ut hälften av vad som pågår för de är rädda för att bli kallade rasister.

sen så tröttnar folk också på att höra om de som inte vill ta del av den svenska kulturen och tex ta av sig sina burkor för att få jobb. Det här är inget som vågar sägas öppet men det är många som har tröttnat på daltandet.

• Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-30 08:36:31 följande:
    Ja förr var det ju "tattarnas " fel allithop Nu är det invandrarna Jävligt tacksamt att sparka på de som redan ligger . Varför inte dra politikerna i örat istället ?
    Att dra politikerna i örat är väl föga konstruktivt. Tror du att det är så himla lätt och roligt att vara politiker är det väl bättre att du själv ger dig in i politiken och påverkar inifrån. Det är precis lika lätt att sparka på politiker som på invandrare...
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Metrolifestyle
    funfactory skrev 2009-09-30 09:15:01 följande:
    Händer det att SD får sig en plats nästa år så kommer de att röra om i grytan. Det är kanske bra. För då blir de andra partierna tvingade att ta upp frågan som de så gärna undviker. Jag läste i metro efter valet till EU. Där hade de skrivit en statistik ang vad folk röstade på i olika delar av Göteborg. I förorterna röstade man mer på SD än vad övriga Göteborg gjorde. Vilket är ganska komiskt. Jag kommer dock aldrig rösta på SD.
    Unga lågutbildade män bor i förorten eller ute på landet.
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-30 09:16:59 följande:
    Att dra politikerna i örat är väl föga konstruktivt. Tror du att det är så himla lätt och roligt att vara politiker är det väl bättre att du själv ger dig in i politiken och påverkar inifrån. Det är precis lika lätt att sparka på politiker som på invandrare...
    Men det är ju PRECIS det man bör göra!
    De åsikter som uttrycks i denna tråd har väl inte varit konstruktiva.
    Men detta är ett mycket typiskt svenskt problem, tro att vi inte kan påverka, så ingen gör sig besvär.
  • funfactory
    TheCoopers skrev 2009-09-30 09:05:53 följande:
    Ja fast då är det ju idioter man är arg på eller känner sig kränkt av . Om man får utstå äggkastning etc av en svensk så hatar man ju inte alla svenskar , då kan man helt plötsligt skilja på ursprung och idioti . Det tycker jag är konstigt .
    Jag hatar inte alla svenskar nej. Jag hatar heller inte alla "invandrare"
    När jag fick ägg på mig så tänkte jag inte "åh jävla invandrare som kastar ägg på mig" utan jag skre till de att de var idioter. Men tillbaka fick jag - håll käften jävla svennehora-
    Jag är trött på alla idioter här som springer runt och förstör. Barn som vuxna. Men jag känner en hel del som bor här som sköter sig och är helt underbara. Men de människor som gör bra ifrån sig ser man ju inte. Det är ju bara det dåliga man ser tyvärr.
    Det hände massor med skit också när jag bodde i min hemort. Men inte i samma mängd och lika ofta.

Sverige behöver ta hand om de som finns här redan och hjälpa dem med det dem behöver. Ge dem ett liv där de kan jobba/ plugga precis som alla andra och inte leva på soc. För att kunna göra det måste man göra ett stop för invandringen ett tag också. För som det är nu hinner man ju inte ta hand om någon fören det kommer en kull till.
    Sen när man har fått ordning på det hela så kan man börja släppa in fler.
  • Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-30 09:05:53 följande:
    Ja fast då är det ju idioter man är arg på eller känner sig kränkt av .Om man får utstå äggkastning etc av en svensk så hatar man ju inte alla svenskar , då kan man helt plötsligt skilja på ursprung och idioti .Det tycker jag är konstigt .
    Visst är det idioter man blir kränkt av, men om det nu är så att 100% av de idioter man själv råkat ut för är låt säga arbetslösa irakier, så är det kanske inte så konstigt om man tänker "Om vi inte hade tagit in dem så hade detta aldrig hänt. Varför ska min skatt gå till att betala deras lägenheter och föda upp deras ungar när de ändå verkar så totalt respetlösa och bara förstör." Eller? Jag tycker inte att den logiken är ett dugg konstig, faktiskt. Däremot är det synd att det ska gå ut över alla dem som sköter sig.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • funfactory
    200908291 skrev 2009-09-30 09:21:18 följande:
    Unga lågutbildade män bor i förorten eller ute på landet.
    Ja det förvånar mig inte ;) Bondlurkar
  • Beautifully Human
    REXX skrev 2009-09-30 09:16:38 följande:
    jag tror folk känner en oro mot invandringen när man nästan dagligen kan se på tv och läsa i tidningar om hur det går till i tex Rosengård. Folk som attakerar polisen, brandkåren och ambulansen. De tänder eld på bilar och förstör. Läser man om ett rån som som har utförts så är det ofta någon med utländsk härkomst. Min sambo jobbar som journalist och berättar att de ändå inte skriver ut hälften av vad som pågår för de är rädda för att bli kallade rasister.sen så tröttnar folk också på att höra om de som inte vill ta del av den svenska kulturen och tex ta av sig sina burkor för att få jobb. Det här är inget som vågar sägas öppet men det är många som har tröttnat på daltandet.
    Lika ofta är det en svensk som utfört rånet. Ni får sluta sprida felaktig information.

Och så har vi kultur frågan igen. Vad är svensk kultur? Kultur är (återigen) inget statiskt, många svenskar delar inte kultur, kultur skiljer sig mellan inte bara invandrare och svenskar utan bostadsområden, sociala kretsar, arbetsplatser, organisationer, kultur är sättet vi pratar på, uttrycker oss, lever.

Hur många är det egentligen, som vägrat ta av sig sin burka för att få ett jobb? Jag tror knappast att detta med burkor är ett problem eftersom majoriteten av muslimska kvinnor inte ens bär burka.

Folk är så...bakvända på något sätt. Ni går och stör er och stör er, men ingen säger något och gör ni det, då är det genom att anamma främlingsfientliga ideér. Vad hände med att skapa förståelse för varandra? Vi har lika mycket att lära av invandrare som de har av oss. Är det så svårt att förstå att en människa som flyr hit har en egen kultur, som vi inte förstår. Vi har en kultur, som de inte förstår. Att snacka skit har aldrig löst några problem.

Att säga "Ta av dig lakanet, du får inga jobb när du ser ut som ett spöke" löser inga problem.
    Bränna bilar i förorten löser inga problem.
    Men båda främlingsfientlighet och brända bilar är ett tydligt tecken på enorma kommunikations problem, på ovilligheten att lära av varandra, dra nytta av varandra, i stället för att öka klyftorna genom att tydligt markera våra revir och vägra se möjligheter.
  • TheCoopers
    200908291 skrev 2009-09-30 09:12:53 följande:
    I utsatta lägen så är det svårt och tänka rationellt utan ilskan tar över. Svensken har också svårt och säga ifrån "face to face" utan knyter näven i fickan och i hämndbegär lägger en röst på SD.
    Ja det förstår jag ju såklart .
    Men det borde ändå på ngt sätt vara omöjligt för en vuxen person att rösta på SD bara därför .

Tycker jag
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?