• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stårschan
    HelenaMaria skrev 2009-09-30 08:11:10 följande:
    Ja, men om en intelligent person inte hittar något annat parti som ens vill diskutera integrationsfrågan, vad gör den intelligenta personen då? Många röstar på SD p.g.a. en enda sakfråga som de andra partierna inte vill diskutera. När de börjar diskutera så tror jag att SD får mindre anhängare.
    Jag tror att du slår huvudet på spiken här. Våra vanliga partier måste våga ta upp frågan till behandling, och göra det synligt.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • TheCoopers
    HelenaMaria skrev 2009-09-30 08:11:10 följande:
    Ja, men om en intelligent person inte hittar något annat parti som ens vill diskutera integrationsfrågan, vad gör den intelligenta personen då? Många röstar på SD p.g.a. en enda sakfråga som de andra partierna inte vill diskutera. När de börjar diskutera så tror jag att SD får mindre anhängare.
    En intelligent person förstår att man inte kan rösta på ett parti där det enda som står på dagordningen är invandringen och hur de ska ut härifrån .

Jag förstår frustrationen över att det inte diskuteras tillräckligt och än värre att INGET görs för att förbättra situationen men det skulle aldrig få mig att :

1. hata eller skylla på ivandrare
    2. rösta på ett parti som har en historia av rasistiska uttalanden och hets mot folkgrupp .

Att det ser ut som det gör nu är ju ett RESULTAT av problemet .
    I'm the me I choose to be ...
  • Milkina cerka

J a, jag är oroad, oroad över hur det kommer bli i framtiden för ungdomar som bor i stadsdelar där man till största delen talar andra språk än svenska.
    Oroad för hur de skall klara grundskolan, om de kommer in på någon gymnasieutbildning o. ev. högskolestudier o. hur de i förlängningen sedan skall få ett jobb o. kunna försörja sig och sina familjer.
    Detta i ett Sverige som inte har h u r mycket pengar som helst(för bidrag, vård, skola, omsorg).
    Hur ont det än gör mig, så känner j a g att vi behöver ta hand om oss som bor här bättre, helst utan brister innan ännu fler skall vara med och dela på(de krympande) pengar som finns.

Att sjukvården behöver mer resurser, d e t har jag sett, eller är det rätt att:
    *Patienten fått upptäcka infektion själv efter op - dock för sent pga att h*n inte har en sådan utbildning - kroppsdel fick amputeras.
    * Samma person fick senare vänta, håll i er, 4 m å n a d e r! på att opereras för c a n c e r, hur bra man sedan som både patient o. anhörig mår av detta är en annan femma..
    Detta gäller då en person som har jobbat, slitit o. därefter skattat under ett helt l å n g t arbetsliv.

Detta är då bara angående e n person, vilket är illa nog, hade detta varit en tråd där man kunnat vara anonym så hade jag haft ännu fler exempel, men som det är nu drar man sig för att skriva ut det här(säg att skolpersonal som jobbar med ens barn är här på forumet, det skulle kunna gå ut över barnen..).

De pengar som finns behöver fördelas bättre, m e n de ä r inte obegränsade och räcker i n t e till hur många som helst - även om det hade varit bra om de gjorde det...

• Metrolifestyle
    Stårschan skrev 2009-09-30 07:53:39 följande:
    Visst är det illa med främlingsfientlighet i sig, men varifrån tror du att den kommer? Är den helt gripen ur luften, eller vad tror du?
    Vart den kommer ifrån?
    Lågkonjukturen tog med sig den.
  • Show n tell
    MijaMia skrev 2009-09-30 08:15:51 följande:
    Att tro att SD sitter inne med lösningen på problemen är ju illa.Sedan bör man ju tänka på att när man röstar på ett parti röstar man inte på en fråga utan en hel ideologi.
    Eller hur! en vän till mig röstade på SD för Eu parlamentet för att de tänkte lika med henne i EN fråga. När jag frågade henne hur hon tänkte och hur de tänker så sa hon ja men de kommer ju aldrig att komma med i sveska riksdagen iallafall. hmmm säg inte det. då kommer jag nog att undra om sverige är en så himla bra land...
  • Beautifully Human

Show n tell skrev 2009-09-30 08:31:42 följande:

Eller hur! en vän till mig röstade på SD för Eu parlamentet för att de tänkte lika med henne i EN fråga. När jag frågade henne hur hon tänkte och hur de tänker så sa hon ja men de kommer ju aldrig att komma med i sveska riksdagen iallafall. hmmm säg inte det. då kommer jag nog att undra om sverige är en så himla bra land...
    SD för en ganska oroande politik i många frågor. De ÄR mer än bara "invandringen" även om många inte tror de driver andra frågor.
  • TheCoopers
    200908291 skrev 2009-09-30 08:30:48 följande:
    Vart den kommer ifrån? Lågkonjukturen tog med sig den.
    Ja förr var det ju "tattarnas " fel allithop

Nu är det invandrarna

Jävligt tacksamt att sparka på de som redan ligger . Varför inte dra politikerna i örat istället ?
  • Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-30 08:21:57 följande:
    En intelligent person förstår att man inte kan rösta på ett parti där det enda som står på dagordningen är invandringen och hur de ska ut härifrån .Jag förstår frustrationen över att det inte diskuteras tillräckligt och än värre att INGET görs för att förbättra situationen men det skulle aldrig få mig att :1. hata eller skylla på ivandrare 2. rösta på ett parti som har en historia av rasistiska uttalanden och hets mot folkgrupp .Att det ser ut som det gör nu är ju ett RESULTAT av problemet .

En intelligent person KAN också resonera som så att om man överhuvudtaget ska kunna få in folk i riksdagen som är beredd att diskutera dessa frågor, så är det kanske läge att rösta på ett parti som bara har en enda fråga på agendan, så att det åtminstone kommer in som minoritetsparti. Och har man råkat ut för många baksidor av invandring och känner sig personligen utsatt (som t.ex. skribenten som blivit utsatt för äggkastning och smällare i brevlådan, eller bajs i trappuppgången mm) så kanske man glider över från att tycka att det man tidigare ansett  var rasistiska uttalanden och hets mot folkgrupp, istället upplevs som sakliga uttalanden och vettiga åsikter.

Obs. Detta är en teoretisk utläggning.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • TheCoopers
    Stårschan skrev 2009-09-30 08:40:52 följande:
    En intelligent person KAN också resonera som så att om man överhuvudtaget ska kunna få in folk i riksdagen som är beredd att diskutera dessa frågor, så är det kanske läge att rösta på ett parti som bara har en enda fråga på agendan, så att det åtminstone kommer in som minoritetsparti. Och har man råkat ut för många baksidor av invandring och känner sig personligen utsatt (som t.ex. skribenten som blivit utsatt för äggkastning och smällare i brevlådan, eller bajs i trappuppgången mm) så kanske man glider över från att tycka att det man tidigare ansett  var rasistiska uttalanden och hets mot folkgrupp, istället upplevs som sakliga uttalanden och vettiga åsikter. Obs. Detta är en teoretisk utläggning.  
    Ja fast då är det ju idioter man är arg på eller känner sig kränkt av .

Om man får utstå äggkastning etc av en svensk så hatar man ju inte alla svenskar , då kan man helt plötsligt skilja på ursprung och idioti .

Det tycker jag är konstigt .
  • Metrolifestyle
    TheCoopers skrev 2009-09-30 09:05:53 följande:
    Ja fast då är det ju idioter man är arg på eller känner sig kränkt av . Om man får utstå äggkastning etc av en svensk så hatar man ju inte alla svenskar , då kan man helt plötsligt skilja på ursprung och idioti . Det tycker jag är konstigt .
    I utsatta lägen så är det svårt och tänka rationellt utan ilskan tar över. Svensken har också svårt och säga ifrån "face to face" utan knyter näven i fickan och i hämndbegär lägger en röst på SD.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?