• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Veladis
    emmerzon skrev 2009-10-09 21:46:43 följande:
    Kanske man gör, vem vet. Och å andra sidan, hur länge ska vi diskutera detta?Jag gjorde så eftrsom jag inte vill ha bränt barn. Bränt barn ser illa ut. Men jag kanske skulle ha fortsatt med alla andra metoder så hade hon fått in sitt lilla finger tillslut? Jo, jag anser itne att just den incidenten är så jäkla (ursäkta franskan) myckt att tjata om eftersom det var en livsfarlig situatuon. Enligt lagen får du egentligen inte ens dra tillbaka ditt barn från soffan innan det faller.
    Var lite förnuftig och se längre än vad näsan räcker. Självklart får man hindra sitt barn både från att bränna sig och falla ur soffan, var har du fått det ifrån. Men man gör det självklart på ett bra sätt, utan våld, så långt det är möjligt. Du kan ju liksom inte motivera en knäppning likväl som en örfil med att barnet var för nära väggutaget, även om det kan vara farligt. Det finns andra sätt. Man kan lyfta bort ett barn från ett eluttag, spis etc eller fånga barnt om det faller eller vänligt men bestämt mjukt lyfta ner barnet från soffan är inte aga enligt lagen. Det är vägledning och att skydda och hjälpa sitt barn. men du skyddar ju itne om du avsiktligt tillfogar det mer smärta!

Och du, alla andra föräldrar har inte brända barn. De lyckas hålla sina barn från väggutag och andra farliga saker utan knäppar och dylikt. Förstår du inte det?
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-09 22:03:24 följande:
    Var lite förnuftig och se längre än vad näsan räcker. Självklart får man hindra sitt barn både från att bränna sig och falla ur soffan, var har du fått det ifrån. Men man gör det självklart på ett bra sätt, utan våld, så långt det är möjligt. Du kan ju liksom inte motivera en knäppning likväl som en örfil med att barnet var för nära väggutaget, även om det kan vara farligt. Det finns andra sätt. Man kan lyfta bort ett barn från ett eluttag, spis etc eller fånga barnt om det faller eller vänligt men bestämt mjukt lyfta ner barnet från soffan är inte aga enligt lagen. Det är vägledning och att skydda och hjälpa sitt barn. men du skyddar ju itne om du avsiktligt tillfogar det mer smärta! Och du, alla andra föräldrar har inte brända barn. De lyckas hålla sina barn från väggutag och andra farliga saker utan knäppar och dylikt. Förstår du inte det?
    Jag är inte korkad, även om du gärna vill tro det. Men som sagt, vi kan diskutera detta till dödagar utan att vi kommer någonvart. Jag gjorde så i denna situationen som jag just har beskrivigt och kan itne göra ågot åt det.
    Men å andra sidan så gjorde jag det inte för att utgå från att tillfoga henne skada utan för att hon skulle sluta tro att det var en lek det vi höll på med.
    Men du kan å andra sidan inte jämföra örfil och en lätt "knäpp". Och jo ,det finns andra sätt. Det är jag oxå medveten om. Jag kliver inte upp varje morgon, gnuggar mina händer och tänker -"idag ska jag tillfoga mitt barn smärta"- följt av ett elakt skratt. Men å andra sidan, alla är inte perfekta och min åsikt är den att fler människor har gjort som jag, men fler människor vågar itne stå för vad dom har gjort.
    Och nej, jag ansåg det inte vara så farligt eftersom i mina ögon räddade detta hennes liv.
  • Veladis

Jag tror inte att du är korkad. Men man kan ju hoppas på att du använder den envishet du haft att försvara ditt agerande i den här tråden med ditt barn istället för att använda förnedrande fysiska metoder.
    SJag trori nte att du beräknande tänkte tillfoga ditt barn skada. men faktum är fortfarande tat en knäpp på fingrarna känns även om den är lätt (be någon knäppa dig, får du se - handryggen är rätt känslig), och principen och effekten är densamma som vid en örfil, även om en örfil naturligtvis är värre än en "knäpp". Men, principen är densamma, och det är möjligt att knäppar får samma psykiska effekt som örfilar och hårdare slag. Så jag kan visst jämföra. Samma princip, samma effekt. "Bara" mindre smärta. Jag tycker också att det är löjligt att försvara våld med ursäkten at det är milt, inte gör särskilt ont och inte lämnar märken. Jag blev blev omkullvräkt på en säng en gång och min dåvarande sambo höll för min mun för att jag skulle "hålla käften". Det gjorde inte ett dugg ont fysiskt, men såren de satte i själen gjorde ju att jag lämnade honom.

Sen tycker du inte att det är så farligt, eftersom det räddade ditt barns liv. Visst. Men du säger samtidigt att du hade kunnat gjort annorlunda. Fint. Gör det då, istället för att försvara ditt agerande.

• emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-09 22:36:34 följande:
    Jag tror inte att du är korkad. Men man kan ju hoppas på att du använder den envishet du haft att försvara ditt agerande i den här tråden med ditt barn istället för att använda förnedrande fysiska metoder.SJag trori nte att du beräknande tänkte tillfoga ditt barn skada. men faktum är fortfarande tat en knäpp på fingrarna känns även om den är lätt (be någon knäppa dig, får du se - handryggen är rätt känslig), och principen och effekten är densamma som vid en örfil, även om en örfil naturligtvis är värre än en "knäpp". Men, principen är densamma, och det är möjligt att knäppar får samma psykiska effekt som örfilar och hårdare slag. Så jag kan visst jämföra. Samma princip, samma effekt. "Bara" mindre smärta. Jag tycker också att det är löjligt att försvara våld med ursäkten at det är milt, inte gör särskilt ont och inte lämnar märken. Jag blev blev omkullvräkt på en säng en gång och min dåvarande sambo höll för min mun för att jag skulle "hålla käften". Det gjorde inte ett dugg ont fysiskt, men såren de satte i själen gjorde ju att jag lämnade honom. Sen tycker du inte att det är så farligt, eftersom det räddade ditt barns liv. Visst. Men du säger samtidigt att du hade kunnat gjort annorlunda. Fint. Gör det då, istället för att försvara ditt agerande.
    Men det är vä itne så konstigt att man försvarar sitt agerande när man inte kan skruva tillbaka klockan? Eller att man försvarar sig själv mot påhopp?
    Och jo, det verkar som att du anser att du är mer värd än mig.
    Och envishet, dte har jag. Och jag ger mitt barn kärlek, trygghet coh ömhet.
    Jag försvarar inte våldet, jag bara poängterar att den var lös. Om du läser allt et jag har skrivigt så ser du det. För om jag bara skriver "knäpp" så ommer väl hela världen hoppa på mig. Därför poängterar jag lös.
  • Arentorpbebis

Blir så arg så jag kokar när jag hör om folk som tycker att barnaga kan vara bra ibland.....................

• Höstbebis2007
    Veladis skrev 2009-10-09 22:36:34 följande:
    Jag tror inte att du är korkad. Men man kan ju hoppas på att du använder den envishet du haft att försvara ditt agerande i den här tråden med ditt barn istället för att använda förnedrande fysiska metoder.SJag trori nte att du beräknande tänkte tillfoga ditt barn skada. men faktum är fortfarande tat en knäpp på fingrarna känns även om den är lätt (be någon knäppa dig, får du se - handryggen är rätt känslig), och principen och effekten är densamma som vid en örfil, även om en örfil naturligtvis är värre än en "knäpp". Men, principen är densamma, och det är möjligt att knäppar får samma psykiska effekt som örfilar och hårdare slag. Så jag kan visst jämföra. Samma princip, samma effekt. "Bara" mindre smärta. Jag tycker också att det är löjligt att försvara våld med ursäkten at det är milt, inte gör särskilt ont och inte lämnar märken. Jag blev blev omkullvräkt på en säng en gång och min dåvarande sambo höll för min mun för att jag skulle "hålla käften". Det gjorde inte ett dugg ont fysiskt, men såren de satte i själen gjorde ju att jag lämnade honom. Sen tycker du inte att det är så farligt, eftersom det räddade ditt barns liv. Visst. Men du säger samtidigt att du hade kunnat gjort annorlunda. Fint. Gör det då, istället för att försvara ditt agerande.
    nu får du väll ta o lägga ner. vad är det som är så intressant??? vad vill du veta egentligen. om du är så emot det här med o knäppa på fingrarna så behöver du inte ens läsa vad vi skrivit. för skulle du vara helt emot det så skulle det inte ens intressera dej....
    fattar du vad jag menar??
    varför nöjder du dej inte med svaren som du redan fått och sluta tjata om samma sak hela tiden.
  • PennyD

www.familjeliv.se/Forum-4-288/m47734516.html

Höstbebis2007 skrev 2009-10-09 22:52:07 följande:
    nu får du väll ta o lägga ner. vad är det som är så intressant??? vad vill du veta egentligen. om du är så emot det här med o knäppa på fingrarna så behöver du inte ens läsa vad vi skrivit. för skulle du vara helt emot det så skulle det inte ens intressera dej.... fattar du vad jag menar?? varför nöjder du dej inte med svaren som du redan fått och sluta tjata om samma sak hela tiden.
    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m47734516.html
  • southernbelle

Sjalvklart inte!! Bor i USA och vet att det hander att folk daskar sina barn har, men skulle inta kalla att det ar vanligt. Statistiken sager har i USA att dom som daskar sina barn ar ofta outbildade individer och tror att dom lar sina barn nagot genom att daska till dom. Exempel, barnet springer for rott, mamman daskar till barnet for att barnet inte skall gora om det igen. Vad jag har forstatt ar det inte sa att USA har kvar lagen om agan for att dom tycker den ar bra utan for att det ar valdigt svart att andra en lag i USA.
    Ingen av mina amerikanska kompisar skulle fa for sig att aga sitt barn.

Jag tycker aga ar oacceptabelt och blir fruktansvart arg nar jag tanker pa att folk ar sa obildade att dom inte forstar att våld inte löser ett problem.

• Veladis
    emmerzon skrev 2009-10-09 22:46:37 följande:
    Men det är vä itne så konstigt att man försvarar sitt agerande när man inte kan skruva tillbaka klockan? Eller att man försvarar sig själv mot påhopp?Och jo, det verkar som att du anser att du är mer värd än mig. Och envishet, dte har jag. Och jag ger mitt barn kärlek, trygghet coh ömhet. Jag försvarar inte våldet, jag bara poängterar att den var lös. Om du läser allt et jag har skrivigt så ser du det. För om jag bara skriver "knäpp" så ommer väl hela världen hoppa på mig. Därför poängterar jag lös.
    Man behöver inte försvara ett agerande bara för att det redan har skett och inte kan göras ogjort? Tvärtom. Känner man att det inte var rätt, kan man ångra sig istället. Eller ska vi börja legitimera allting i historien bara för att vi inte kan ända på det?
    Nej, jag tycker inte att jag är mer värd än dig. Jag tycker atta alla människor ä lika värda, inkusive barn förstås. Man knäpper itne på någon, varken barn, äkta man, grannen chefen eller sin dementa mormor, även om de bär sig illa/farligt åt. Det finns alltid andra respektfulla och effektiva sätt. Det är det jag försöker poängtera min min envishet. Inte att du inte älskar ditt barn, för det gör du förhoppningsvis.

Och din poäng med lös knäpp faller fortfarande med handlingens effektivitet. För att en knäppning ska vara så effektiv som du verkar framhålla - måste den vara tillräckligt hård för att kännas ordentligt. Det är DET du verkar blunda för. Ditt resonemang faller på sin egen logik.

Och ja, jag är också envis.
  • Veladis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-09 22:52:07 följande:
    nu får du väll ta o lägga ner. vad är det som är så intressant??? vad vill du veta egentligen. om du är så emot det här med o knäppa på fingrarna så behöver du inte ens läsa vad vi skrivit. för skulle du vara helt emot det så skulle det inte ens intressera dej.... fattar du vad jag menar??varför nöjder du dej inte med svaren som du redan fått och sluta tjata om samma sak hela tiden.
    Jag "tjatar" därför att jag blir frustrerad över folks okunskap och för jag värnar om alla barns rätt att slippa fysiska metoder. Jag engagerar mig för att det är en otroligt viktig fråga, och ditt resonemang att jag inte skulle läsa det här om jag verkligen var intresserad - det är ju helt enkelt komplett imbeccilt. Självklart läser man sådant som engagerar en, oavsett vilken "sida" inläggen representerar!
    Knäppar, daskar etc är aga, oavsett om de är lösa. Som jag skrev i mitt inlägg ovan, resonemangen faller på sin egen logik då en dask/knäpp måste vara tillräckligt hård för att vara effektiv. Och knäpparna påpekar ju ideligen att effektiviteten var stor, det var "det enda som hjälpte". Förstår du? Det verkari nte riktigt så, och därför måste jag hela tiden fiska efter mer utömmande svar på mina frågor.
Svar på tråden Barnaga