• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Gladabarnensmamma
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:59:31 följande:
    0000000000vid middagsbordet blir det ofta en blandning av hot/mutor eftersom man säger "nä, gör du så får du inget klistermärke" och i nästa andetag "ät med gaffeln så får du välja klistermärke".men det ger ju dubbla budskap.....
    Vilka är de två budskapen då?

Jag tycker det är en blandning mellan hot & mutor, men budskapet är fortfarande att han ska äta med besticken.
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:22:26 följande:
    jag kan säga såhär till min son om han inte lyssnar, är helt hysterisk, sparkas och slåss.Då säger jag lugnt och sansat men med bestämd ton att du får gå in på toaletten en stund tills du lugnat ner dej. men jag hotar inte. utan bara att du får gå in på toaletten. det har fungerat bra. och när han sparkar hysteriskt om man sitter i soffan så frågar man om han ska gå in på toaletten o lugna ner sej, så går det på sekunden, och han slutar sparka.han har absolut inte blivit avskäckt från toan utan han kommer ut inom 1 minut och han är lugn, för det mesta är han inte det får han sitta inne på toan en stund till...barn måste lära sej att vissa saker får faktiskt konsekvenser, för sparka och slåss är inte okej.många hotar med barnets rum men det gör inte vi. och vi hotar inte... med tanke på hur vi säger det...
    Eftersom du och jag verkligen har olika åsikter om uppfostran och vi diskuterar aga just nu, så vill jag säga att jag tycker att situationen som du beskriver ovan (att stänga in ungen på toan) är ett bra exempel på både hot och bristande respekt.
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-08 22:13:29 följande:
    Vilka är de två budskapen då? Jag tycker det är en blandning mellan hot & mutor, men budskapet är fortfarande att han ska äta med besticken.

Eftersom du och jag verkligen har olika åsikter om uppfostran och vi diskuterar aga just nu, så vill jag säga att jag tycker att situationen som du beskriver ovan (att stänga in ungen på toan) är ett bra exempel på både hot och bristande respekt.
    jag hotar honom inte.. det beror på hur man säger det.. och sen stänger jag inte dörren...
  • P ä r l a n
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:46:17 följande:
    Men ingen har svarat på min fråga! Hur många har kommit med tomma hot för att få barnen att sluta med ett icke önskvärt beteende?
    jag skulle aldrig hota med något jag inte skulle genomföra. Tror helt o hållet på att vara konsekvent, dvs tomma hot går inte in under den kategorin.
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:11:58 följande:
    så..nu ska vi se! Hur många har kommit med hot mot sina barn?
    Hotat? Nej. Förklarat konsekvenserna av deras agerande? Ja. Till exempel: om du gör sådär gör det ont. Det är inget hot; det är en konsekvens av att sätta handen på en varm platta. De fattar.
    //Maggis
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:52:12 följande:
    Måste bara få säga en sak. Finns det någon som kan säga att jag och Höstbebis2007 har sagt att vi har gjort rätt som har knäppt våra barn på fingrarna?vi har försvarat oss mot dom som anser oss vara dåliga mammor/personer.
    Du har försvarat ditt agerande fler gånger än jag kan räkna i tråden så ja, jag tror att du tycker att du gjorde rätt. Jag tror inte du ångrar dig eller ser det som ett misstag, inte om jag utgår ifrån det du skriver.

För övrigt så har åtminstone jag aldrig kallat dig en dålig mamma. Däremot så är det väldigt svårt att få svar på varför det inte gick att göra annorlunda och vad som egentligen fångade din dotters uppmärksamhet när du knäppte henne på fingrarna. Något extraordinärt måste det ju ha varit om du, efter flera timmars försök på alla sätt och vis, fick uppmärksamhet av att just knäppa på fingrarna.
    //Maggis
  • Veladis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 22:12:38 följande:
    orkar inte dra upp det igen.. läs i tråden så får du reda på det..
    Jag har läst allt du skrivit, och jag har inte sett något riktigt svar på den frågan. Bara ursäkter.
  • Höstbebis2007
    Veladis skrev 2009-10-09 15:42:29 följande:
    Jag har läst allt du skrivit, och jag har inte sett något riktigt svar på den frågan. Bara ursäkter.
    vadå ursäkter.....
    jag har sagt som det är. det blev i stundens hetta när man kommer in i köket o ser att ungen är på väg med handen på plattan som är på. samtidigt som jag tar bort honom knäppte jag på handen, mer än så var det inte o tänker inte förklara det igen..
  • emmerzon
    Maggis skrev 2009-10-09 08:35:14 följande:
    Du har försvarat ditt agerande fler gånger än jag kan räkna i tråden så ja, jag tror att du tycker att du gjorde rätt. Jag tror inte du ångrar dig eller ser det som ett misstag, inte om jag utgår ifrån det du skriver.För övrigt så har åtminstone jag aldrig kallat dig en dålig mamma. Däremot så är det väldigt svårt att få svar på varför det inte gick att göra annorlunda och vad som egentligen fångade din dotters uppmärksamhet när du knäppte henne på fingrarna. Något extraordinärt måste det ju ha varit om du, efter flera timmars försök på alla sätt och vis, fick uppmärksamhet av att just knäppa på fingrarna.
    sista gången... Såhär gick det till!!!
    Hon lekte, jag sa till, hon fortsatte, jag flyttade, hon gick dit osv... Tillslut när hon bara skrattade så fort jag tog henne därifrån och hon bara tyckte det var en rolig lek "knäppte" jag henne löst på fingrarna sammtidigt som jag sa nejnej!
    Kan jag förklara tydligare?
  • Veladis
    emmerzon skrev 2009-10-09 21:32:03 följande:
    sista gången... Såhär gick det till!!!Hon lekte, jag sa till, hon fortsatte, jag flyttade, hon gick dit osv... Tillslut när hon bara skrattade så fort jag tog henne därifrån och hon bara tyckte det var en rolig lek "knäppte" jag henne löst på fingrarna sammtidigt som jag sa nejnej!Kan jag förklara tydligare?
    ...och varför kunde du inte göra på något annat sätt? Varför valde du att ta till en fysisk metod när det faktiskt finns alternativ? Det är det jag fiskar efter. Jag förstår självklart hur du gjorde, men kan liksom inte fatta varför.

I stort sett alla barn gör som din dotter i samma ålder/utvecklingsfas. De testar. man tajatar, avleder, lyfter bort och de skrattar och tar det som en lek. I stort sett alla andra föräldrar väljer att lösa problemet utan fysiska uppfostringsmetoder. Med lyckat resultat - och det utan kränkande metoder. Man får vara envis, man får vara konsekvent, man får ha tålamod. Men man får aldrig, aldrig knäppa, slå, daska eller vad man nu väljer att kalla det. Även om du tycker att det är löst så kommer ju effekten av känsloimpulsen, eller hur? Det måste ju du också inse? Annars talar du emot dig själv. Det är ju känseln av knäppningen som får henne att sluta/förstå allvaret. Det kan du inte bortförklara. Och är knäppningen/dasken eller vad det nu är, så pass hård att det får henne att backa/stanna upp - ja då är den för hård. Det är ju ganska självklart. Så knäppningar faller på sin egen effektivitet...

Det är så märkligt att få höra detta hela tiden. Å ena sidan är det supereffektivt och det enda som hjälper, å andra sidan känns det minsann knappt alls. Märkligt resonemang. Träffar man några magiska anti-pill-akupunktur-punkter med de där supermjuka knäppningarna?
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-09 21:42:39 följande:
    ...och varför kunde du inte göra på något annat sätt? Varför valde du att ta till en fysisk metod när det faktiskt finns alternativ? Det är det jag fiskar efter. Jag förstår självklart hur du gjorde, men kan liksom inte fatta varför.I stort sett alla barn gör som din dotter i samma ålder/utvecklingsfas. De testar. man tajatar, avleder, lyfter bort och de skrattar och tar det som en lek. I stort sett alla andra föräldrar väljer att lösa problemet utan fysiska uppfostringsmetoder. Med lyckat resultat - och det utan kränkande metoder. Man får vara envis, man får vara konsekvent, man får ha tålamod. Men man får aldrig, aldrig knäppa, slå, daska eller vad man nu väljer att kalla det. Även om du tycker att det är löst så kommer ju effekten av känsloimpulsen, eller hur? Det måste ju du också inse? Annars talar du emot dig själv. Det är ju känseln av knäppningen som får henne att sluta/förstå allvaret. Det kan du inte bortförklara. Och är knäppningen/dasken eller vad det nu är, så pass hård att det får henne att backa/stanna upp - ja då är den för hård. Det är ju ganska självklart. Så knäppningar faller på sin egen effektivitet...Det är så märkligt att få höra detta hela tiden. Å ena sidan är det supereffektivt och det enda som hjälper, å andra sidan känns det minsann knappt alls. Märkligt resonemang. Träffar man några magiska anti-pill-akupunktur-punkter med de där supermjuka knäppningarna?
    Kanske man gör, vem vet. Och å andra sidan, hur länge ska vi diskutera detta?
    Jag gjorde så eftrsom jag inte vill ha bränt barn. Bränt barn ser illa ut. Men jag kanske skulle ha fortsatt med alla andra metoder så hade hon fått in sitt lilla finger tillslut?
    Jo, jag anser itne att just den incidenten är så jäkla (ursäkta franskan) myckt att tjata om eftersom det var en livsfarlig situatuon. Enligt lagen får du egentligen inte ens dra tillbaka ditt barn från soffan innan det faller.
Svar på tråden Barnaga