• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:03:05 följande:
    Man respekterar inte sitt barn till fullo som människa om man använder sig av fysiska metoder i sin uppfostran! Skulle du knäppa/daska/slå din dementa mormor? Din arbetskollega? Din partner? Om du tyckte att de gått för långt? varför inte? respekterar du inte ditt barn på samma sätt som du respekterar en annan vuxen har du en bit kvar att gå. Jag säger inte att du är en dålig förälder, jag hävdar inte att jag är en bättre förälder (förutom just i det avseendet att jag aldrig skulle använda fysiska metoder av någto slag), för vi gör alla våra misstag. Men jag tycker att du bör inse att även om knäppar/daskar/ta i örat etc är milda fysiska företeelser så går de in under aga eftersom toleransen i lagen är lika med noll! Och även lätta fysiska övergrepp mot ett barn integritet kan få liknande effekter som värre våld på barnens psyke. Det behöver inte vara ett slag.  Det är att du försvara principen jag vänder mig emot. Alla former av våld och fysiska övergrepp som går över gränsen är fel!
    Jag vet mycket väl att det går under aga, men det finns en massa saker till som gör det som ni inte verkar inse! Hot t.ex! Hur många har itne sagt till sina barn "om du inte slutar går vi hem"!? Och jo, du anser att jag är en sämre förälder/människa än dig eftersom du anser att jag inte respekterar mitt barn. Du kännr inte mig, du känner inte mitt barn. Jag försvarar MIG, eftersom många här verkar anse att jag är jordens sämsta människa! Men jag är ärlig och rakryggad för vad jag har gjort och kommer inte sticka under mattan med det.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:07:50 följande:
    Att hota och skrämma i lagens mening innebär ju att göra barnen illa psykist, att skrämma dem, få dem att må dåligt. Att hota om stryk kan ju skada ett barn lika mycket som själva slaget, t ex.  Men att säga att man kan ramla i och drunkna är ju faktiskt bara fakta. Och att berätta vad konsekvensen blir om man inte gör på ett visst sätt, behöver ju inte heller innehålla en hotbild utan rent konkret vad som händer hel enkelt.
    Fast enligt lagen går det under aga...
    "Det går inte att uppfostra barn utan konflikter och det finns inga perfekta
    föräldrar. Det handlar om att bygga upp en ömsesidigt respektfull relation. I den starka och ömtåliga relationen mellan barn och föräldrar blir båda parter ibland trötta, arga, besvikna. Man bråkar och försonas. Det är den vuxnes ansvar att lära barn att lösa konflikter utan att slå, hota eller skrämma."

(ur "Aldrig Våld - 30 år av svensk lagstiftning mot aga" s 21)
  • Veladis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:05:58 följande:
    då är ju psykiska hot lika illa. som tomma hot osv.. du blir utan mat om du inte sköter dej, du åker in på ditt rum om du inte gör si/så.... o det tror jag många föräldrar har gjort.. fast det har däremot INTE JAG GJORT.....
    Ja, som jag skrev ovan, hot om stryk kan göra lika stor skada som själva slaget.
    Tomma hot är förkastliga i uppfostringssammanhang, ja. De hjälper inte ett dugg när barnen genomskådat dem, och det är också innefektiv uppfostran att straffa barnet med konsekvenser som inte har med den ev överträdelsen att göra.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:10:44 följande:
    Ja, som jag skrev ovan, hot om stryk kan göra lika stor skada som själva slaget.Tomma hot är förkastliga i uppfostringssammanhang, ja. De hjälper inte ett dugg när barnen genomskådat dem, och det är också innefektiv uppfostran att straffa barnet med konsekvenser som inte har med den ev överträdelsen att göra.
    så..nu ska vi se! Hur många har kommit med hot mot sina barn?
  • Veladis
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:09:40 följande:
    Fast enligt lagen går det under aga..."Det går inte att uppfostra barn utan konflikter och det finns inga perfektaföräldrar. Det handlar om att bygga upp en ömsesidigt respektfull relation. I den starka och ömtåliga relationen mellan barn och föräldrar blir båda parter ibland trötta, arga, besvikna. Man bråkar och försonas. Det är den vuxnes ansvar att lära barn att lösa konflikter utan att slå, hota eller skrämma."(ur "Aldrig Våld - 30 år av svensk lagstiftning mot aga" s 21)
    Hur menar du då? jag tror inte att du har samma defintion av hot som lagen faktiskt (och det där är löpande text i en skrift, inte lagtext f ö )

Att hota och skrämma som uppfostringsmetod är aga. Men att på ett lugnt sätt tala om faktiska konsekvenser av en handling, t ex att gå själv på en brygga, det är att vägleda sitt barn. Det kan man ju berätta utan att skrämma upp barnet i onödan. Barn hanterar ju faror bättre som de förstår, inte som de är är rädda för.
  • Maria222
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 20:53:29 följande:
    jag har aldrig sagt att det är okej. jag har gjort det någon gång. men självklart får jag ju dåligt samvete efteråt. det är väll ganska självklart.. som sagt dom gånger det hänt så har man blivit väldigt rädd och kommit på honom i sista sekunden.därav blev det att jag knäppt honom, just för att det kunde ha varit fingrarna som rök... som jag sa, tidigare så har jag lyft bort honom ett ex antal gånger, försökt med annat innan såklart. men är ju när man inte är med o man kommer in i köket o i sista sekunden så springer man dit.. ja ni förstår säker hur jag menar...
    Det har alltså skett en enstaka gång och du fick dåligt samvete direkt efteråt vilket förståss innebär att du vet att det var fel och inte kommer att göra om det?
    Mamma till Kevin född 0706.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:14:29 följande:
    Hur menar du då? jag tror inte att du har samma defintion av hot som lagen faktiskt (och det där är löpande text i en skrift, inte lagtext f ö )Att hota och skrämma som uppfostringsmetod är aga. Men att på ett lugnt sätt tala om faktiska konsekvenser av en handling, t ex att gå själv på en brygga, det är att vägleda sitt barn. Det kan man ju berätta utan att skrämma upp barnet i onödan. Barn hanterar ju faror bättre som de förstår, inte som de är är rädda för.
    Jag menar t.ex "slutar du inte får du gå in på ditt rum". Det är hot i upfostringssyfte! Barnet gör ett oönskvärt beetende som man hotar med något tråkigt med om de inte slutar.
  • Höstbebis2007
    Maria222 skrev 2009-10-08 21:14:41 följande:
    Det har alltså skett en enstaka gång och du fick dåligt samvete direkt efteråt vilket förståss innebär att du vet att det var fel och inte kommer att göra om det?
    ja precis så som jag skrev. jag ångrade mej efteråt...
  • Maria222
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:18:19 följande:
    ja precis så som jag skrev. jag ångrade mej efteråt...
    Ja men då är det väl bra där. Du begick ett misstag, insåg att det var helt fel väg att gå, bad barnet om förlåt, och gör aldrig mer om det. Vad diskuterar vi då? Du tycker ju också att det är fel att knäppa barnen på fingrarna!
    Mamma till Kevin född 0706.
  • Höstbebis2007

jag kan säga såhär till min son om han inte lyssnar, är helt hysterisk, sparkas och slåss.
    Då säger jag lugnt och sansat men med bestämd ton att du får gå in på toaletten en stund tills du lugnat ner dej. men jag hotar inte. utan bara att du får gå in på toaletten. det har fungerat bra. och när han sparkar hysteriskt om man sitter i soffan så frågar man om han ska gå in på toaletten o lugna ner sej, så går det på sekunden, och han slutar sparka.

han har absolut inte blivit avskäckt från toan utan han kommer ut inom 1 minut och han är lugn, för det mesta är han inte det får han sitta inne på toan en stund till...

barn måste lära sej att vissa saker får faktiskt konsekvenser, för sparka och slåss är inte okej.

många hotar med barnets rum men det gör inte vi. och vi hotar inte... med tanke på hur vi säger det...

Svar på tråden Barnaga