• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • Venna

När vi bodde i Norrland sa nästan alla "bytade" och "dammsugade"...Och konstigast av allt var att de sa "skåparna" istället för skåpen

• reserverad

Verkligen. Jag brukar inte ens försöka ta mig igenom sånt som min 6-åring kunde ha skrivit bättre.

Mandi74 skrev 2009-10-08 21:53:45 följande:
    Det är många som skriver som dom pratar, skitjobbigt att läsa.
  • Svart ros
    Mandi74 skrev 2009-10-08 21:48:38 följande:
    Svart ros skrev 2009-10-08 21:40:21 följande:
    Skånska det oxå..
    Jo jag vet, är själv från skåne, men det låter riktigt vidrigt...
  • Mrs Winter
    reserverad skrev 2009-10-08 21:54:56 följande:
    Verkligen. Jag brukar inte ens försöka ta mig igenom sånt som min 6-åring kunde ha skrivit bättre.
    Har du sådana problem med att läsa?
  • Mandi74
    reserverad skrev 2009-10-08 21:54:56 följande:
    Nepp.. skriver folk med msn/sms- eller talspråk, då lägger jag ner, orkar inte.
  • Mandi74

Svart ros skrev 2009-10-08 21:56:21 följande:

Jo jag vet, är själv från skåne, men det låter riktigt vidrigt...
    Japp, det gör det.

Tycker skånskan överhuvdtaget är ganska vidrig.
  • Snooze
    RiNan skrev 2009-10-08 21:57:12 följande:
    Jag säger "klepp". Jag klepp håret
    Och här klöpp vi håret
  • Tecken
    lillasmilla skrev 2009-10-08 21:44:41 följande:
    Bytade handlar inte om dyslexi- utan om dialekt. Finns många variationer på samma ord inom landet. Sedan bör man ju skilja på talat och skrivet språk, men det är det inte alla som gör.
    Fast det stämmer inte riktigt, att det bara är dialektalt - har en kollega som har bott i 08-området hela sitt liv. Hon säger bytat och bytade. Och försyld
  • AAEV

Fast om man nu ska vara sån TS, så stavas fan med ett a :)

Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!