• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • isisisis
    vickis75 skrev 2009-10-09 13:11:23 följande:
    Röjer du i "skogen" med motorsåg? Annars skulle jag väldigt gärna följa med och se reaktionerna om du kom inknatandes med en motorsåg för att "skoga" nästa gång.
    Haha! Ja,det skulle varit nåt!
  • Surtanten1

Skåne är nog ett kapitle för sig. Hörde en mamma som sade ditt choklad hela tiden till sin son som åt choklad. Eller diiiin äpple! BLÄEÄEäeäeäeajlfjöakfhjaslkfjökasldajksdsa eller nått annat de säger är dippa om dipp. Vad vill du ha för dippa till dina pommes?

• vickis75
    Surtanten1 skrev 2009-10-09 13:19:21 följande:
    Skåne är nog ett kapitle för sig. Hörde en mamma som sade ditt choklad hela tiden till sin son som åt choklad. Eller diiiin äpple! BLÄEÄEäeäeäeajlfjöakfhjaslkfjökasldajksdsa eller nått annat de säger är dippa om dipp. Vad vill du ha för dippa till dina pommes?
    Åh, finns en hel tråd om en eller ett choklad. Menar du att du missat den?
  • isisisis
    Surtanten1 skrev 2009-10-09 13:19:21 följande:
    Bullar till frukost är inte dumt heller
  • Surtanten1
    vickis75 skrev 2009-10-09 13:21:43 följande:
    Åh, finns en hel tråd om en eller ett choklad. Menar du att du missat den?
    ja den har jag definitivt missat.
  • vickis75
    Surtanten1 skrev 2009-10-09 13:22:41 följande:
    Aj, aj, aj. Stackare!

Den är... ...intressant.
  • vickis75
    Surtanten1 skrev 2009-10-09 13:22:41 följande:
    vickis75 skrev 2009-10-09 13:23:16 följande:
    Aj, aj, aj. Stackare! Den är... ...intressant.
    Upphittad! www.familjeliv.se/Forum-5-154/m47202927-1.html
    Fanns inte i sandlådan från början.
  • Mattilda
    Kokomo skrev 2009-10-09 13:00:38 följande:
    Fast då borde du störa dig på "ursch" också eftersom det faktiskt stavas "usch". :)
    Men argh!
    ja jag vet! heh..blev ett stavfel där grrr.
    ( var tvungen nu att kolla andra ställen jag skrivit det på att jag verkligen stavade rätt haha)
  • Soulettes
    vickis75 skrev 2009-10-09 13:12:38 följande:
    Ja hu, det är illa! I Nässjötrakten säger de "ändåN". Det är lite kräkvarning på det med. *tycker*
    oj, trodde Perstorp var det enda stället för jag har aldrig hört det någon annanstans, men där ser man .....

Nu när vi ändå är inne på dialekter så finns det något mer ställe än Perstorp som säger "jaja"? Tex. Det kan vara mitt i en diskussion och någon säger "Har ni sett den där blå bilen som kör omkring, den är rätt fin" och nästa person "jaja" och sedan börjar prata vidare om något annat?

Nu är inte "jaja" något negativt i just den här meningen utan faktiskt ett svar som säger lika mycket som en hel mening. Svårt att förklara, och det kan betyda något annat i en annan mening.
  • TyskMamma

och vad är "Böt" för något?
    Jag har hört folk säga/sett folk skriva "Jag böt den här mot den här."(jag bytte...)
    Är det dialekt som är giltig eller är det helt åt skogen?

Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!