• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • b i t c h

Jag förstår om man blir lite frustrerad över hur vissa skriver. Men man får inte glömma att många skriver som dom pratar...alltså dialekt. Det att många inte skriver perfekt kan man nog tacka allt sms:andet för. Och det är inte alla som skriver här inne på FL som ens är svensk och gått i svensk skola.
    Jag själv är från Norge. Gått alla år i norsk skola, skriver perfekt norska...och även jag stör mig på folk som inte kan skriva bra norska. På samma sätt som många här inne stör sig på alla som inte skriver bra svenska. Men försök ha lite förståelse för att inte alla skriver perfekt. Det finns en förklaring.
    Den svenskan jag pratar och skriver har jag fått lära mig själv, och även fått hjälp av vänner och bekanta. Trots at jag bara bott i sverige sen 4 år blandar jag inte norska med svenska, men jag blandar svenska med norska
    Så mitt råd är FRÅGA först innan man börjar klanka ner på alla som inte är lika perfekt som en själv.

• Kokomo

La Lola skrev 2009-10-09 00:04:18 följande:

svenska kurs eller svenskakurs?
    Fast om vi ska vara alldeles korrekta så är det väl "svenskkurs" som gäller? "Svenskakurs" är enligt saol det vardagliga uttrycket ;)
  • ebben

har då ALDRIG sett "ordet" BYTADE nånsin!!
    (o jag vet att det heter någonsin!)

• isisisis

Jag kan informera om att "Bytade" är något som varenda Skåning säger.

De är lite "efter" i språket

"inflyttad skåning"

• Matruskan77
    Mandi74 skrev 2009-10-09 00:04:19 följande:
    La Lola skrev 2009-10-09 00:03:20 följande: Har aldrig sett någon dammsuga en flaggstång heller..
    Inte flaggstångarna heller, det heter ju flaggstänger.
  • Oneesan

Bokhandel, boklådor är det väll sällan folk lyckas pricka rätt.

• Matruskan77
    ANOF skrev 2009-10-09 08:27:49 följande:
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-10-08 21:30:15 följande: Ja, det är märkligt. Det är en massa här som säger att dom har dyslexi, men i verkligheten är det inte alls särskilt många. Jag har uppmärksammat det här märkliga fenomenet tidigare. Det är så att folk skyller sin okunnighet på dyslexi och får då en ursäkt att fortsätta vara okunniga.
    Man skriver inte dom, utan dem eller de. Sen tror jag inte att du kan uttala dig om hur många som har eller inte har dyslexi. Att folk är dåliga på att stava ska kanske skyllas på skolan som har misslyckats.
    Du har en förmåga att alltid påsta att andra är okunniga.
  • Kokomo
    Oneesan skrev 2009-10-09 10:42:14 följande:
    Bokhandel, boklådor är det väll sällan folk lyckas pricka rätt.
    Åh är det en skillnad? Jag trodde bara det var två ord för samma företeelse. Förklara gärna skillnaden!
  • Kokomo
    Matruskan77 skrev 2009-10-09 10:46:46 följande:
    Man skriver inte dom, utan dem eller de. Sen tror jag inte att du kan uttala dig om hur många som har eller inte har dyslexi. Att folk är dåliga på att stava ska kanske skyllas på skolan som har misslyckats. Du har en förmåga att alltid påsta att andra är okunniga.
    Vidare är det ju väldigt många som inte vet skillnaden på dem och de och istället konsekvent använder dem istället för de. Jag skulle gissa att de vet att man inte ska använda "dom" och tror att det helt enkelt är "dem" som är det korrekta.
  • Mcmajjsan
    Argo skrev 2009-10-09 08:17:40 följande:
    La Lola skrev 2009-10-08 23:59:56 följande:
    Precis så talas det i Umeåtrakten.Dammsugade, bytade osv ...
    Säger man inte dammsugade?
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!