• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • LaTjej

Nu har jag dock skärpt mig och har börjat läsa böcker innan jag somnar, både engelska och svenska, för jag vill ju att det ska bli rätt, och böcker känns trygga att läsa när det gäller stavning. Så det är ju ett litet tips kanske .

• Anna M

nä, nu måste jag skvallra lite ;)
    För många år sen hade jag en pojkvän som använde orden: gådde och gedde (vet inte hur man stavar ord som inte finns), och andra konstiga böjelser.. Han var då 27 år..

• Argo
    Snooze skrev 2009-10-08 21:59:29 följande:
    Och här klöpp vi håret
    Klöpp håret och planet löft. Åtminstone i norra Uppland och Gästrikland.
  • Argo

La Lola skrev 2009-10-08 23:59:56 följande:

Vart i norrland bodde du då? Jag bor i jämtland o har aldrig hört nån prata så.....
    Precis så talas det i Umeåtrakten.

Dammsugade, bytade osv ...
  • Tecken

Anna M skrev 2009-10-09 08:12:12 följande:

nä, nu måste jag skvallra lite ;)För många år sen hade jag en pojkvän som använde orden: gådde och gedde (vet inte hur man stavar ord som inte finns), och andra konstiga böjelser.. Han var då 27 år..
    Gådde han iväg när du gedde honom kalla handen och bytade honom mot någon annan?
  • Anna M
    Tecken skrev 2009-10-09 08:18:42 följande:
    Anna M skrev 2009-10-09 08:12:12 följande:
    Gådde han iväg när du gedde honom kalla handen och bytade honom mot någon annan?
    hahaha!! Ja, det gickte inte att vara tillsammans med honom. Jag bedde honom att gå sin väg..
  • timalillah

Det är en farlig fälla med msn språket. När jag skulle börja skriva hemtentor på högskolan kunde det bli många förkortningar men kunde tacka felmarkeringarna på word.

En annan klassiker som mååååånga säger fel på är skärde istället för skar.

• ANOF

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-10-08 21:30:15 följande:

Har du glömt att 90% av FL hävdar att de lider av dyslexi??
    Ja, det är märkligt. Det är en massa här som säger att dom har dyslexi, men i verkligheten är det inte alls särskilt många. Jag har uppmärksammat det här märkliga fenomenet tidigare. Det är så att folk skyller sin okunnighet på dyslexi och får då en ursäkt att fortsätta vara okunniga.
  • Anna M
    timalillah skrev 2009-10-09 08:25:42 följande:
    Det är en farlig fälla med msn språket. När jag skulle börja skriva hemtentor på högskolan kunde det bli många förkortningar men kunde tacka felmarkeringarna på word.En annan klassiker som mååååånga säger fel på är skärde istället för skar.
    och dåligare, dåligast..
  • Fraggelgirl

Det är många dialekt ord som man lär sig, mer eller mindre roliga.

Men flaggstångar? Vet inte om ni var ironiska där eller om ni skrev fel med flit, ni rättade ju till bytte så varför inte rättade till flaggstångar till flaggstänger?

När jag var liten så hörde man en massa dialekt ord, och i skolan lärde man sig det riktiga ordet. Minns när jag kom på att körgår´n var samma sak som kyrkogården, och kom då även fram till att Bärsgår´n var samma som Bergsgården. Kommer inte ihåg hur gammal jag var när jag kom på det men minns att jag undrade varför man inte sa som det hette. På den tiden var det fult med dialekt.

Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!