• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • Colapolarn

Där lärde jag mig något nytt! Haha, jag hade säkert skrivit "bytade". Har dock ursäkten att jag bara har bott här i två år, men de böjningarna är skitsvåra, och så mycket annat slutar ju på "ade"

• Piali

Kan inte folk bara vara som vuxna människor och skriva skriftspråk, tala talspråk. Man skriver inte på dialekt om det inte är ett direktcitat! Håller fullständigt med TS. Blir tokig! Mitt besserwisser-jag får ju allergiska utslag.

• MissLillan

tog mig lååååång tid att fatta vad felet i dammsugade var... säger nog både och kom jag på bor i småland. Venna skrev 2009-10-08 21:54:21 följande:

När vi bodde i Norrland sa nästan alla "bytade" och "dammsugade"...Och konstigast av allt var att de sa "skåparna" istället för skåpen
  • Piali

Men har ni inte läst svenska i skolan alla ni som skyller på era dialekter?

• Sofiero

"Bytade" har jag faktiskt aldrig hört, men "böt". Vet inte vilket som låter värst... Och på min dialekt säger vi "bötte" :)

• Decnet

Man säger väl för fan böt?.. eller gör man inte?..

"Jag böt ut alla flagstångarna"?

• Mandi74
    Decnet skrev 2009-10-08 23:57:09 följande:
    Man säger väl för fan böt?.. eller gör man inte?.."Jag böt ut alla flagstångarna"?
    Bytte kanske..

*jävla gotlänning som inte kan snacka svenska*
  • Decnet
    Mandi74 skrev 2009-10-08 23:58:46 följande:
    Bytte kanske.. *jävla gotlänning som inte kan snacka svenska*
    "Jag byttade ut alla flaggstångarna?"

Ja, det låter juh fan så mycket bättre..
  • La Lola
    Venna skrev 2009-10-08 21:54:21 följande:
    När vi bodde i Norrland sa nästan alla "bytade" och "dammsugade"...Och konstigast av allt var att de sa "skåparna" istället för skåpen
    Vart i norrland bodde du då?

Jag bor i jämtland o har aldrig hört nån prata så.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mandi74
    Decnet skrev 2009-10-08 23:59:45 följande:
    "Jag byttade ut alla flaggstångarna?"Ja, det låter juh fan så mycket bättre..
    *bokar in dig på första bästa svenska kurs jag hittar.. *
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!