• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • isisisis
    Tösagumman skrev 2009-10-09 11:40:26 följande:
    Nää, nu måste jag få protestera litegrann! :D Jag (tror) det är mest neråt Malmöhållet de säger "bytade" och "bytat", här uppe i nordöst kan jag inte minnas att jag hört det.
    Sen är det ju cyklen,stövlen mm
    Jag kan inte hålla reda på alla tokigheter eller var de kommer ifrån.
    Jag hör inte heller om de kommer från Åstorp,eller Ljungbyhed eller Kivik.
    Hör en viss skillnad men vet inte var de olika skånska uttalen härstammar ifrån.
  • isisisis
    Matruskan77 skrev 2009-10-09 11:53:54 följande:
    Är du från Helsingborg, gillar den staden skarpt, min mamma är därifrån!!
    Jodå.Den är rätt fin.Saknas lite skog bara
  • thessires

Språk är underbart! Vi ska värna och lära oss att uppskatta dialektala skillnader i landet. Tänk om alla pratade likadant. Fy tusan vad tråkigt det skulle vara!

• Matruskan77
    isisisis skrev 2009-10-09 11:56:28 följande:
    Jodå.Den är rätt fin.Saknas lite skog bara
    Ja, det ska vara det då men ni har ju den finaste skogen som finns, bokskog.
  • Matruskan77
    thessires skrev 2009-10-09 12:09:13 följande:
    Språk är underbart! Vi ska värna och lära oss att uppskatta dialektala skillnader i landet. Tänk om alla pratade likadant. Fy tusan vad tråkigt det skulle vara!
    Ja, tänk om alla pratade den s k rikssvenskan! Trist det skulle vara.
  • isisisis

Ja,det är roligt med dialekter.
    Men jag tycker man ska veta hur det stavas,vad det heter egentligen.

Man kan ju inte hitta på egna stavningar och tro det är rätt!

• Rabben

Ja, det där är ju ett skånskt fenomen... Är gift med en skåning så jag är utsatt för alla möjliga konstiga ord ibland. Det där med "sugade av" var bra, ska fråga honom ikväll om det heter så
    Likaså trodde han att "Lille Jul Afton" var ett allmänt vedertaget uttryck för den 23:e december. ..

• vickis75
    isisisis skrev 2009-10-09 11:55:43 följande:
    Sen är det ju cyklen,stövlen mm Jag kan inte hålla reda på alla tokigheter eller var de kommer ifrån. Jag hör inte heller om de kommer från Åstorp,eller Ljungbyhed eller Kivik.Hör en viss skillnad men vet inte var de olika skånska uttalen härstammar ifrån.
    Haha, cyklen, nycklen och så vidare är VÄLDIGT vanligt i småland också.

Det jag tycker är viktigt vad gäller dialekter och stavning är att ändå skriva som det "ska vara". Min pappa säger till exempel "sköta snö" (dialekt alltså), men skulle aldrig få för sig att skriva så. Och jag hoppas innerligt att de smålänningar som säger "hansesas" och "honsesas" skriver "hans" och "hennes" istället.
  • isisisis
    vickis75 skrev 2009-10-09 12:47:18 följande:
    Haha, cyklen, nycklen och så vidare är VÄLDIGT vanligt i småland också. Det jag tycker är viktigt vad gäller dialekter och stavning är att ändå skriva som det "ska vara". Min pappa säger till exempel "sköta snö" (dialekt alltså), men skulle aldrig få för sig att skriva så. Och jag hoppas innerligt att de smålänningar som säger "hansesas" och "honsesas" skriver "hans" och "hennes" istället.
    Haha! ja det hoppas jag också.

Det är lite synd om barnen om de tror det stavas så.
  • Mattilda

Aldrig sett någon som skrivit "bytade" däremot stör jag mig (även fast jag nog tycker det låter lite gulligt) på alla som skriver urs istället för ursch.

skärde har jag däremot alltid sagt även fast jag vet att det är fel! lär mig aldrig hehe.

Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!