• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • isisisis
    Mcmajjsan skrev 2009-10-09 10:59:33 följande:
    Säger man inte dammsugade?
    Nä.Dammsög.

Inte skärde bröd heller.Skar!
  • Matruskan77
    Kokomo skrev 2009-10-09 10:58:09 följande:
    Vidare är det ju väldigt många som inte vet skillnaden på dem och de och istället konsekvent använder dem istället för de. Jag skulle gissa att de vet att man inte ska använda "dom" och tror att det helt enkelt är "dem" som är det korrekta.
    ja, dom är ju egentligen talspråk.
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2009-10-09 11:03:03 följande:
    Nä.Dammsög.Inte skärde bröd heller.Skar!
    Oj, då säger ALLA jag känner fel. Fast är väl mer en dialektal grej det där. Har själv svårt för språk och skrivfel. Särskrivningar kan få mig att börja gråta.
  • isisisis
    Mcmajjsan skrev 2009-10-09 11:21:53 följande:
    Oj, då säger ALLA jag känner fel. Fast är väl mer en dialektal grej det där. Har själv svårt för språk och skrivfel. Särskrivningar kan få mig att börja gråta.
    Ja,det gör dom! Men språk och stavning har blivit sämre hos folk generellt.

Dialektalt eller inte så tycker jag man ska veta hur det stavas iaf
  • Matruskan77
    Mcmajjsan skrev 2009-10-09 11:21:53 följande:
    Dialekter är ju en sak, det är bara charmigt med olika sätt att prata. Ska jag gå till mig själv så stavar jag fel när jag skriver på datorn av någon anledning, mycket sällan när jag skriver för hand.
  • AAEV
    Mcmajjsan skrev 2009-10-09 10:59:33 följande:
    Säger man inte dammsugade?
    Det tycker jag är intressant. Så många säger fel, men det är väl egentligen rätt självklart hur man säger.
    Inte säger jag att jag sugade på tummen när jag var liten, eller sugade av min man igår ;)
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2009-10-09 11:35:35 följande:
    Ja,det gör dom! Men språk och stavning har blivit sämre hos folk generellt.Dialektalt eller inte så tycker jag man ska veta hur det stavas iaf
    Nog vet jag att man använde dammsög också men alltid sett det som ett "OCKSÅ" och inte att det ska vara rätt =D Om man upprepar ordet dammsugade och verkligen tänker på det så låter det lite lusigt =D
  • Tösagumman
    isisisis skrev 2009-10-09 10:12:52 följande:
    Jag kan informera om att "Bytade" är något som varenda Skåning säger.De är lite "efter" i språket "inflyttad skåning"
    Nää, nu måste jag få protestera litegrann! :D Jag (tror) det är mest neråt Malmöhållet de säger "bytade" och "bytat", här uppe i nordöst kan jag inte minnas att jag hört det.
  • isisisis
    Tösagumman skrev 2009-10-09 11:40:26 följande:
    Nää, nu måste jag få protestera litegrann! :D Jag (tror) det är mest neråt Malmöhållet de säger "bytade" och "bytat", här uppe i nordöst kan jag inte minnas att jag hört det.
    Jag bor i Hlsingborg ,men man träffar ju olika skåningar från olika håll.
  • Matruskan77
    isisisis skrev 2009-10-09 11:52:10 följande:
    Jag bor i Hlsingborg ,men man träffar ju olika skåningar från olika håll.
    Är du från Helsingborg, gillar den staden skarpt, min mamma är därifrån!!
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!