• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • Starkast
    reserverad skrev 2009-10-08 21:29:09 följande:
    Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord! "Jag bytade till en röd bil". Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.
    Dialekt?
    På vissa ställen i landet är det så man säger.

För alla är inte heller rättstavning lika viktigt som för dig
    Personligen ser jag andra saker i mitt liv som betydligt mycket viktigare än bokstäver
  • Viewsonic

bytade betyder samma som böt. Ingenting. ;)

• reserverad

Hahaha, tråden måste ha varit ganska provocerande för jag hade ett gäng varningar i min inbox idag.

• isisisis
    TyskMamma skrev 2009-10-09 14:56:10 följande:
    och vad är "Böt" för något? Jag har hört folk säga/sett folk skriva "Jag böt den här mot den här."(jag bytte...) Är det dialekt som är giltig eller är det helt åt skogen?
    Böt är korrekt enl svenska ordlistan.
  • Matruskan77
    reserverad skrev 2009-10-09 16:35:42 följande:
    Hahaha, tråden måste ha varit ganska provocerande för jag hade ett gäng varningar i min inbox idag.
    Varför då? Om jag får undra.
  • MrsCD

TS: Haha, det ar ju skanska! Dar sager man aven ETT kexcoklad. Jag tycker det later skitfult, men det ar sa man pratar dar nere. Det ar ju fel, men det finns ju manga dialektala felsagninar. T ex sager man ju "vart" istallet for "blev" i stora delar av mellersta och norra Sverige.

• Mrs Winter
    ANOF skrev 2009-10-09 08:27:49 följande:
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-10-08 21:30:15 följande: Ja, det är märkligt. Det är en massa här som säger att dom har dyslexi, men i verkligheten är det inte alls särskilt många. Jag har uppmärksammat det här märkliga fenomenet tidigare. Det är så att folk skyller sin okunnighet på dyslexi och får då en ursäkt att fortsätta vara okunniga.
    Äsch du vet inte hur många som har dyslexi.
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Matruskan77

Mrs Winter skrev 2009-10-09 19:42:15 följande:

Äsch du vet inte hur många som har dyslexi.
    Exakt min åsikt också.
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!