• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • isisisis
    vickis75 skrev 2009-10-09 12:47:18 följande:
    Haha, cyklen, nycklen och så vidare är VÄLDIGT vanligt i småland också. Det jag tycker är viktigt vad gäller dialekter och stavning är att ändå skriva som det "ska vara". Min pappa säger till exempel "sköta snö" (dialekt alltså), men skulle aldrig få för sig att skriva så. Och jag hoppas innerligt att de smålänningar som säger "hansesas" och "honsesas" skriver "hans" och "hennes" istället.
    Jag sköter om växter på företag.

Det händer att folk säger :Är du här och skogar nu igen?

Första gången sa jag VA???

Tydligen tycker de jag är nån skogsarbetare eller nåt

De kallar krukväxter för träd också!
  • Mattilda

Kan tillägga att min sambo rättar mig vareviga dag med för att jag säger frallan istället för frallor 0o

• vickis75
    isisisis skrev 2009-10-09 12:51:59 följande:
    Haha! ja det hoppas jag också. Det är lite synd om barnen om de tror det stavas så.
    Om du frågar mig är det inte bara lite synd om dem - men så är jag en sådan där stavningsgalning också.

"Möe" är en annan dialektal variant som knappt ens går att förstå i skrift. Eller i tal för den delen... *tacksam att jag inte anammade pappas dialekt så mycket*
  • vickis75
    isisisis skrev 2009-10-09 12:54:49 följande:
    Jag sköter om växter på företag.Det händer att folk säger :Är du här och skogar nu igen?Första gången sa jag VA???Tydligen tycker de jag är nån skogsarbetare eller nåt De kallar krukväxter för träd också!
    Jag hade också sagt VA?!
  • Kokomo
    Mattilda skrev 2009-10-09 12:54:44 följande:
    Aldrig sett någon som skrivit "bytade" däremot stör jag mig (även fast jag nog tycker det låter lite gulligt) på alla som skriver urs istället för ursch. skärde har jag däremot alltid sagt även fast jag vet att det är fel! lär mig aldrig hehe.
    Fast då borde du störa dig på "ursch" också eftersom det faktiskt stavas "usch". :)
  • isisisis
    vickis75 skrev 2009-10-09 12:59:50 följande:
    Jag hade också sagt VA?!
    Ja,precis.vet inte om dom tror jag hugger lianer eller nåt?
  • Tösagumman
    isisisis skrev 2009-10-09 11:55:43 följande:
    Sen är det ju cyklen,stövlen mm Jag kan inte hålla reda på alla tokigheter eller var de kommer ifrån. Jag hör inte heller om de kommer från Åstorp,eller Ljungbyhed eller Kivik.Hör en viss skillnad men vet inte var de olika skånska uttalen härstammar ifrån.
    Huu ja. *ryser* Här brukar man tydligen lägga till ett E till, alltså cykElen, NyckElen....ännu värre!

Kom precis ihåg...en barndomskompis sa "tallriket" istf tallrikEN...skorrar lika mycket i mina öron varje gång.
  • vickis75
    isisisis skrev 2009-10-09 13:04:15 följande:
    Ja,precis.vet inte om dom tror jag hugger lianer eller nåt?
    Röjer du i "skogen" med motorsåg?

Annars skulle jag väldigt gärna följa med och se reaktionerna om du kom inknatandes med en motorsåg för att "skoga" nästa gång.
  • vickis75
    Tösagumman skrev 2009-10-09 13:10:08 följande:
    Huu ja. *ryser* Här brukar man tydligen lägga till ett E till, alltså cykElen, NyckElen....ännu värre! Kom precis ihåg...en barndomskompis sa "tallriket" istf tallrikEN...skorrar lika mycket i mina öron varje gång.
    Ja hu, det är illa!

I Nässjötrakten säger de "ändåN". Det är lite kräkvarning på det med. *tycker*
  • Tösagumman
    vickis75 skrev 2009-10-09 13:12:38 följande:
    Ja hu, det är illa!I Nässjötrakten säger de "ändåN". Det är lite kräkvarning på det med. *tycker*
    Haha! Det säger de i Skåne också minsann. Kan bara instämma i ditt utlåtande
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!