• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • Sofiero
    Mandi74 skrev 2009-10-09 00:10:28 följande:
    Ingen fara.. han vet ändå att han är min lilla bitch.
    Haha, har ni en strippstång i sovrummet då eller har ni två stångar?? :D:P
  • Mandi74
    Sofiero skrev 2009-10-09 00:13:47 följande:
    Haha, har ni en strippstång i sovrummet då eller har ni två stångar?? :D:P
    Hehe.. vi kör med flaggstångarna
  • Decnet
    Mandi74 skrev 2009-10-09 00:14:46 följande:
    Hehe.. vi kör med flaggstångarna
    Fan snackar du om.. Jag ÄR flaggstången.. "Figureletevity sprechen"..
  • Mandi74
    Decnet skrev 2009-10-09 00:16:12 följande:
    Fan snackar du om.. Jag ÄR flaggstången.. "Figureletevity sprechen"..
    Aha.. måste ha missat det. Du få visa igen..
  • Pipsqueak

he,he,he.... bytade är ett halländskt dialektord kommet av det korrekta ordet bytra som i böjd form blir "bytt".
    Kan även förekomma i varierande former som: butit, bötit och byttat.
    (inflyttad smålänning som dör lite innombords varenda gång någon säger bytat eller liknande....)

• My Girls
    Venna skrev 2009-10-08 21:54:21 följande:
    När vi bodde i Norrland sa nästan alla "bytade" och "dammsugade"...Och konstigast av allt var att de sa "skåparna" istället för skåpen
    Jag måste bo söderöver då för jag har inte hört något av det...*funderar på vart i Norrland* Ändå har jag bott i en kommun som har en hel del galna bondska dialekter och uttryck.
  • reserverad

Vad roliga ni är.

Kom på ett till ord som jag får spel på: imon.

What the hell är imon??????????????????????

• LyckligtSlut

bytte kanske? "bytte till mig" osv

Är det inte ganska uppenbart?

imon= imorgon

En del kanske har IG i svenska, men hellre det än att inte kunna koppla ihop A med B relativt snabbt iaf.

• La Lola
    LyckligtSlut skrev 2009-10-09 04:12:31 följande:
    bytte kanske? "bytte till mig" osv Är det inte ganska uppenbart? imon= imorgon En del kanske har IG i svenska, men hellre det än att inte kunna koppla ihop A med B relativt snabbt iaf.
    De flesta ord kan nog de flesta av oss räkna ut vad de betyder.

Men varför vill man medvetet stava så där konstigt?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • LaTjej

Jag har stora problem med stavning, men jag går på Komvux och läser svenska a, snart svenska b . Jag känner mig lika kass på stavning för det . Varför? Jo, för jag har suttit dag ur och dag in på Internet? På Amerikanska och Svenska sidor. Engleskan har påverkats ganska negativt av det eftersom jag lärt mig en massa ord som faktiskt inte är rätt (även om mycket av det har varit det). Det är lite svårt att komma ifrån det efter att ha använt sig av det i flera år.

Likasaå tror jag det är med svenskan. Jag har varit en ensamvarg i flera år och så gott som haft datorn som min enda vän och man läser på forum och har sig. Det blir en slags lärare? Man ser ord flera gång och till sist sätter de sig och man skriver  det som fastnar.

Jag har inte dyslexi (vet ej stavningen) men jag har jättesvårt för att stava rätt hur jag än försöker. Jag har inte lust att sitta och slå upp alla möjliga ord i ordboken för att ni på fl ska bli nöjda faktiskt .

Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!