• reserverad

Vad faaan betyder "bytade"?!

Jag blir galen! Jag vet inte hur många inlägg jag har sett där folk skriver "bytade". Vad faaan betyder bytade? Det är inte ens ett ord!

"Jag bytade till en röd bil".

Herregud, säger jag bara. Det är nog dags för en del personer att sätta sig i skolbänken på KomVux och ta om svenskan för de måste helt tydligt ha haft IG i svenska när de gick i skolan.

• Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!
  • Lillstrumpa79

Har bara läst ts.

Detta har retat mig en aning genom åren. Har bott i Skåne ca 10 år & här är det vanligt att man bytade, har bytat, rökade en cigg, låser med nyckelen så man inte förlorar cykelen mm mm

Droppen var när jag insåg att även förskolelärarna på sonens förskola "bytade"...
    Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med dem.. Vill inte att min son ska prata så!
    Dialekter gillar jag men inte felvrängda ord.

• Bibabba

Apropå vad de säger på dagis: Min son har börjat säga russelkana. Min mamma har jobbat i barnomsorgen o hon säger att vissa fröknar säger så. Helt horribelt om barnen lär sig felsägningar på dagis. Jag kan förlåta sonen som inte ens är 3, men personalen????

Har ni kollat på Svenska dialektmysterier? Kul program där man är sig många nya ord man inte trodde fanns.

• Wintermute

Vaffö gör e på dette viset?

• tiondeseptember

Och varför lär man sina barn säja "kise" "kossa"och "vovve" när de är ett år för att sedan påpeka att det faktiskt heter katt , ko och hund när de är tre?

• Bibabba
    tiondeseptember skrev 2009-10-10 19:30:55 följande:
    Och varför lär man sina barn säja "kise" "kossa"och "vovve" när de är ett år för att sedan påpeka att det faktiskt heter katt , ko och hund när de är tre?
    Av precis den anledningen har jag lärtmin son rätt från början! Dock har han tidigare haft lite svårt för att får är får o inte bä, men det beror på att vi har en massa gossedjursfår som samtliga har ett namn som innehåller bä. Han är liksom hårt skolad där!
  • Leanbh
    Lyckosam skrev 2009-10-10 14:27:44 följande:
    I Skövde tycks dom säga rökade istället för rökte. rökade eller rökat. Min brors fru och hennes dotter säger så.. Jag har alltid tyckt att det låtit hel knäppt.. "Jag var bara ute och rökade" "Jag har varit ute och rökat"
    jag har hört folk säga att de var ute och RYKTE! Eller ska ut och ryka!
    Leanbh uttalas lanev
  • JuliaåRonjasmammis
    Leanbh skrev 2009-10-11 13:18:09 följande:
    jag har hört folk säga att de var ute och RYKTE! Eller ska ut och ryka!
    Burr! Min mammas f d sambo brukade säga att "nu gack ja och tar en ryk å en pink" på Falumål, lät riktigt vidrigt!
  • Leanbh

ryk och pink samtidigt? Usch!

Leanbh uttalas lanev
  • cloudberry79
    tiondeseptember skrev 2009-10-10 19:30:55 följande:
    För att det är ett bra sätt att lära sig språket, att ge dem de onomatopoetiska orden som ersättning för de riktiga orden. Vovven låter vov vov, lätt att komma ihåg. Fåret heter bäbä, den låter ju så. Det är absolut inget som hämmar deras språkutveckling, faktiskt helt tvärtom!
    If you love me - please don't feed me!
  • Snelson
    cloudberry79 skrev 2009-10-11 15:10:23 följande:
    För att det är ett bra sätt att lära sig språket, att ge dem de onomatopoetiska orden som ersättning för de riktiga orden. Vovven låter vov vov, lätt att komma ihåg. Fåret heter bäbä, den låter ju så. Det är absolut inget som hämmar deras språkutveckling, faktiskt helt tvärtom!
    Ska man lära dem att säga mumu, mjaumjau och tuttut också då?
  • k girl
    Snelson skrev 2009-10-11 16:09:47 följande:
    Ska man lära dem att säga mumu, mjaumjau och tuttut också då?
    Men... sådana varianter finns väl? Åtminstone jag har hört ord som "kossamu", "kissemjau" och "pippifågel"...
  • elinelversson
    SötFlöt skrev 2009-10-10 14:16:57 följande:
    hahaha skojar du?
    hahaha! SJÄLVKLART! :D
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!