• Anonym (Maddy)

Porr = otrohet??

Det verkar som om många diskussioner och trådar kring det här med porrsurfande urartar i att man ska vara för eller emot porren i sig. Eller för eller emot att partnern har ett privatliv.

Men det handlar väl om vad porren fyller för funktion för den enskilde, och om den stör relationen och det gemensamma sexlivet eller inte? Och framför allt måste det väl handla om vilka överenskommelser man har och vilka löften man gett varandra?

För som jag ser det är otrohet när man sviker de fundamentala överenskommelser som definierar vår relation, överenskommelser om vad som är exklusivt mellan oss två, som ingen annan delar eller bidrar till. Vilket absolut borde kunna vara att använda bilder av andra kvinnor för att tillfredsställa sig själv.

Om ordboksdefinitionen av otrohet - "att icke vara trogen, att bryta den trohet som man är pliktig att visa någon" - är den som gäller, då kan det väl vara mer ok att med partnerns tillåtelse ha sex med någon annan, än att konsumera porr om det är något partnern absolut inte vill och ser som något utanför relationens exklusivitet.

Eller?

• Svar på tråden Porr = otrohet??
  • Anonym (Maddy)
    Doktorn skrev 2009-10-14 12:09:43 följande:
    Håller med om att otrohet är en form av svek. Och i många sammanhang är "sexuell exklusivitet" underförstådd, t.ex äktenskap, samboskap, osv. Frågan är då om det alltid (eller ibland?) ingår ett underförstått (=outtalat) förbud mot porr? För är man inte överens i den frågankan det knappast bli frågan om ett sviket (ssexuellt) förtroende = otrohet.
    Det finns ju knappast alltid någon outtalad överenskommelse om att inte kolla porr, det är ju så individuellt . Dessutom kan ju porr vara något positivt för många, en krydda eller vad som helst. Då är det ju vare sig svek eller otrohet.

Men ibland finns det ju en uttalad överenskommelse om att inte använda porr. Är det då otrohet att göra det ändå?

Och- om man inte är överens men en part ändå gett ett löfte, som sedan bryts. Är det otrohet?
  • Kallemannen
    Anonym (Maddy) skrev 2009-10-14 14:10:06 följande:
    Det finns ju knappast alltid någon outtalad överenskommelse om att inte kolla porr, det är ju så individuellt . Dessutom kan ju porr vara något positivt för många, en krydda eller vad som helst. Då är det ju vare sig svek eller otrohet. Men ibland finns det ju en uttalad överenskommelse om att inte använda porr. Är det då otrohet att göra det ändå?Och- om man inte är överens men en part ändå gett ett löfte, som sedan bryts. Är det otrohet?
    Man kan ju aldrig komma och säga att ett brutet löfte är otrohet.
    Otrohet=vara med en annan person än sin partner.
  • Anonym (Maddy)
    Kallemannen skrev 2009-10-14 14:33:08 följande:
    Anonym (Maddy) skrev 2009-10-14 14:10:06 följande:
    Man kan ju aldrig komma och säga att ett brutet löfte är otrohet.Otrohet=vara med en annan person än sin partner.
    Hur menar du med "vara med"? Om man onanerar tillsammans med en annan skulle väl det klassas som otrohet av de flesta. Varför då inte om man runkar till bilder av andra kvinnor? Eller måste objektet ifråga vara medveten om det? I så fall, om man runkar med en annan kvinna sovande i rummet (hon är alltså bara ett objekt)
  • Kallemannen

Anonym (Maddy) skrev 2009-10-14 14:57:34 följande:

Hur menar du med "vara med"? Om man onanerar tillsammans med en annan skulle väl det klassas som otrohet av de flesta. Varför då inte om man runkar till bilder av andra kvinnor? Eller måste objektet ifråga vara medveten om det? I så fall, om man runkar med en annan kvinna sovande i rummet (hon är alltså bara ett objekt)
    Otrohet är ändå bara om det är en annan fysisk person som man har umgänge med. Det är ju inte otrohet om du lägger tex disktrasan i vasken om ni kommit överens om att den skall hänga uppe.....
  • Anonym (Maddy)
    Kallemannen skrev 2009-10-14 15:03:25 följande:
    Anonym (Maddy) skrev 2009-10-14 14:57:34 följande:
    Otrohet är ändå bara om det är en annan fysisk person som man har umgänge med. Det är ju inte otrohet om du lägger tex disktrasan i vasken om ni kommit överens om att den skall hänga uppe.....
    Men är inte tjejerna i filmerna fysiska personer? Måste det ingå beröring?
  • Anonym (Maddy)

Och vad är "umgänge med"? Måste det vara en ömsesidig handling? I så fall är ju inte tex våldtäkt otrohet (iofs värre om ens partner våldtar ngn, men för argumentets skull)

• Bjidi

Vore det otrohet om en kvinna onanerade med en dildo?

Finns inte mycket kärlek till en annan människa när man ska gå in och börja styra vad denne får och inte får göra, allt man bryr sig om är vad man själv vill ha för att man själv ska må bra...

Är båda så kan det ju vara ett ömsesidigt utnyttjande av varandra för att båda ska få det dom vill ha, men "vill ha" är fortfarande inte kärlek...

• NadiaMi

Jag drar gränsen vid personlig kontakt.

Att titta på filmer eller bilder från någon mer eller mindre anonym sida, eller på etablerade porr-skådisar för den delen, är inom mina ramar helt okej - så länge personerna som är med i filmen eller på bilderna har varit med på noterna och inte gör något mot sin vilja.
    Att däremot ha personlig kontakt med den som är på bilden eller i filmen är för mig över gränsen, liksom att sitta och prata sex med någon via mail, msn, sms osv för då blir det en personlig koppling och flyttas från det rent visuella till en annan slags kontakt.

Det är också skillnad mellan att fantisera tyst för sig själv om att vara med någon annan (jag menar, vem har inte fantiserat om en skådis eller kändis någon gång) och att prata öppet om att 'dendär personen därborta' (alltså en verklig person på närmare håll) skulle jag vilja ha sex med.

Jag ser själv på porr ibland och jag vet att min särbo gör det. Och även att han kan skämta friskt med sina vänner - fast inte om oss, och inte om allvarliga saker utan i form av dåliga skämt eller överdrifter skrivna endast för att få reaktioner.
    Det är för mig helt okej, och så länge vårt eget privata sexliv och den närhet vi har till varandra inte påverkas negativt så ser jag ingen anledning att ens diskutera saken. Vi respekterar helt enkelt varandras privata sexliv utöver det gemensamma.

Skulle det däremot börja bli problem med vår gemensamma intimitet så skulle jag naturligtvis försöka ta reda på vad som gått fel, och har han fått för mycket porr i skallen så han inte skulle klara av verkliga livet - ja, då skulle jag nog kunna föreslå en begränsning i porrtittandet för hans del för att få en chans att jämna ut balansen.

• Bjidi

Dom flesta tycker ärlighet och öppenhet är det viktigaste och mest grundläggande i en relation. Men det gäller tydligen inte alla aspekter av ens liv och tillvaro...

Kan man inte prata och vara ärlig om allt så är det ju naturligt att saker sker i det dolda, det har man valt när man valt dom premisserna för sitt förhållande...

• multivitaminjuice

Alltså, varför vissa ogillar att partnern kollar på porr är ju olika från fall till fall, vissa tycker att det är otrohet medan andra är mer emot porren i sig för att dom kanske anser att porren förmedlar en dålig kvinnosyn eller att den helt enkelt är äcklig osv, och är man emot porren i sig har ju det inget med otrohet att göra utan mer om värderingar och så, och då kanske otrohet inte alls har med saken att göra.

Sen är det ju faktiskt så att olika människor drar gränsen olika för otrohet, vissa vill inte ens att den andre onanerar över huvud taget (även utan porr) eftersom partnern då har ett "sexliv" utanför förhållandet, medan andra tycker att det är helt ok att den andre har sex med andra osv.

Själv tycker jag att det är helt ok att min partner kollar på porr och ser det absolut inte som otrohet, men alla är ju olika.

Svar på tråden Porr = otrohet??