• Anonym (Maddy)

Porr = otrohet??

Det verkar som om många diskussioner och trådar kring det här med porrsurfande urartar i att man ska vara för eller emot porren i sig. Eller för eller emot att partnern har ett privatliv.

Men det handlar väl om vad porren fyller för funktion för den enskilde, och om den stör relationen och det gemensamma sexlivet eller inte? Och framför allt måste det väl handla om vilka överenskommelser man har och vilka löften man gett varandra?

För som jag ser det är otrohet när man sviker de fundamentala överenskommelser som definierar vår relation, överenskommelser om vad som är exklusivt mellan oss två, som ingen annan delar eller bidrar till. Vilket absolut borde kunna vara att använda bilder av andra kvinnor för att tillfredsställa sig själv.

Om ordboksdefinitionen av otrohet - "att icke vara trogen, att bryta den trohet som man är pliktig att visa någon" - är den som gäller, då kan det väl vara mer ok att med partnerns tillåtelse ha sex med någon annan, än att konsumera porr om det är något partnern absolut inte vill och ser som något utanför relationens exklusivitet.

Eller?

• Svar på tråden Porr = otrohet??
  • Emser
    Kullamannen skrev 2009-10-15 14:06:51 följande:
    Anonym (Maddy) skrev 2009-10-15 10:25:33 följande: Vet du var caps-lock tangenten sitter? Längst till vänster, mittenraden.... Oj, vad besviken du skulle bli om du fått reda på verkligheten, det flesta killar kollar på porr medan de onanerar. Du använder inga redskap själv då heller om du onanerar?
    Dra inte alla män över en och samma kant. Många killar kanske tittar på porr, men låångt ifrån alla.

Jag håller med om vad några tidigare skrivit, det handlar om vad förhållandet har för normer. Har man en överenskommelse att inte titta på porr, och gör det ändå, så är det inte otrohet men väl nog ett svek.
  • Kullamannen
    Emser skrev 2009-10-15 14:56:39 följande:
    Dra inte alla män över en och samma kant. Många killar kanske tittar på porr, men låångt ifrån alla.Jag håller med om vad några tidigare skrivit, det handlar om vad förhållandet har för normer. Har man en överenskommelse att inte titta på porr, och gör det ändå, så är det inte otrohet men väl nog ett svek.
    Skillande är väl att 75% vågar erkänna det, 20% ljuger om att dom tittar på porr och ca 5% inte kollar alls av olika moraliska förpliktelser.
  • Emser
    Kullamannen skrev 2009-10-15 14:59:56 följande:
    Skillande är väl att 75% vågar erkänna det, 20% ljuger om att dom tittar på porr och ca 5% inte kollar alls av olika moraliska förpliktelser.
    Mjo, så kan det vara. Men sedan tror jag dock att en hel del killar inte har samma behov av porr om de har ett förhållande. Ett förhållande som dom är lyckliga i och blir tillfredsställda i, givetvis.
    Vissa är intresserade helt enkelt. Så är det ju för kvinnor också. Man kan låta bli att titta utan att det behöver handla om "moraliska förpliktelser".
  • Kullamannen

Anonym (Maddy) skrev 2009-10-15 14:43:10 följande:

Det är genom att dra argument hela vägen som man upptäcker om de håller. Du vet, man brukar använda frasen "hållbara argument", till skillnad från löst tyckande, typ "jag tycker att jorden är platt". Anonym (Maddy) skrev 2009-10-14 10:55:15 följande:
    Och om du hade läst mina tidigare inlägg...Jag vidhåller fortfarande att mitt eventuella dildoanvändande inte på något sätt påverkar huruvida porrkonsumtion kan betraktas/upplevas som otrohet.
    Ditt dildo-användande kan ju jämföra med en annan mans kuk vilket med ditt sett att argumentera vara otrohet. Förlåt men jag använder bara dina egna synvinklar och argument...
  • Anonym (Maddy)
    bubbelsudd skrev 2009-10-15 14:56:32 följande:
    Anonym (Maddy) skrev 2009-10-15 14:43:10 följande:
    För att dra argument "in absurdum" eller till sin spets och se om de håller måste varje del vara sann. Dessutom måste varje steg logiskt följa på varje föregående. Problemet är att finna en sann premiss och skulle man lyckas med det måste man ha en konsistent logik. Du kan lyckas i en avgränsad del av verkligheten byggd på definitioner som t.ex. matematiken. Det du försöker med är att tillämpa det på mänskliga relationer. Det går inte.Ni kan hålla på hur länge som helst utan att upptäcka att ni faktiskt inte är överens om vare sig premisser eller värderingen av argument. Fördelen är att ni alla var för sig kommer ha rätt i er egen argumentering.
    Man kan faktiskt ställa krav på konsekvens i moraluppfattningar i en diskussion om personliga värderingar - även om de alltid är subjektiva och inte så lite motsägelsefulla. Självklart försöker jag inte tillämpa logik på det vis du antar. Jag är inte ute efter att ha rätt eftersom - som du påpekar - det är omöjligt.

Jag undrar hur folk argumenterar och tänker kring detta. Vad jag är intresserad av är hur olika personers moraluppfattningar ser ut, och hur man kan konstruera sina känslor och värderingar kring porr och otrohet.
  • Anonym (mussla)

att killen tittar på porr gör mig inte nåt. men när han sitter och letar efter tjejer på en livechat... då gör det mig massor. då blir jag ledsen och känner mig kränkt.
    fast så kanske man inte får reagera?

är trots allt nyförlöst och känner mig inte så jävla läcker direkt.

men anna anka kanske har rätt... man ska kunna tillfredställa mannen på rätt sätt, annars får man skylla sig själv att han går till nån annan...

• Kullamannen

Anonym (mussla) skrev 2009-10-16 12:18:25 följande:

att killen tittar på porr gör mig inte nåt. men när han sitter och letar efter tjejer på en livechat... då gör det mig massor. då blir jag ledsen och känner mig kränkt.fast så kanske man inte får reagera?är trots allt nyförlöst och känner mig inte så jävla läcker direkt.men anna anka kanske har rätt... man ska kunna tillfredställa mannen på rätt sätt, annars får man skylla sig själv att han går till nån annan...
    Håller med dej!
    Att söka kontakt med andra är en helt annan femma än att runka till lite porr.
  • Bad01

JA DET ÄR OTROHET!
    En kille ska bara känna sig attraherad av sin tjej o hon av honom, annars kan ni lika gärna leta vidare ellr bara ha ett oseriöst förhållande. Om killen/tjejen är ifrån varann så finns telefon och massa annat man kan göra ist för att kolla på andra och om inte det går av någon anledning så är d väll bara värt o vänta tills man träffas o visa hur mkt man har saknat varann på d sättet o nt bete sig som ett freak som nt klarar sig utan. Det är både respektlöst och fel på alla möjliga sätt tycker att folk har tappat the real meaning av ett förhållande ni bara beter er som ett gäng äcklar som nt kan förstå hur man ska klara sig utan d o ni beter er som om d e nåt stort krav ellr nåt d e inget man ska kräva när man är tsm så är d bara, ni 2 ingen annan punkt slut! Kan ni inte förstå d så kan ni lika gärna leka vidare tills ni har komit över dom där omogna åsikterna ni har. Tydligen så har ni inte haft d så bra i ett förhållande annars hade ni tyckt d va värt d. Jag tycker att kan en kille bli tänd av en annan tjej så kan han lika gärna ha sex me henne d e samma sak hans grej gick nt upp för dig utan henne men tjejer verkar ju helt borta nu för tiden, antingen vill dom verka annorlunda o *bra* men dom fattar inte att ingen kille ska få ha d så lätt särskilt me tanke på att dom flesta killar e kassa som dom är vf nt ha nån som respekterar en till 100 ist? Förväntar nt mig mkt från nån kille men alla tjejer borde tycka dom förtjänar d bästa o detta är inte i närheten. Jag vet att jag förtjänar d bästa, han jag är me vet exakt vad han har o har absolut inget intresse för andra jag har självrespekt o hade han nu äns kollat på nån annan på fel sätt så hade jag dumpat han man lever bara en gång e han ett äckel så vet du att d finns bättre så vf stanna kvar då?

• Bad01

o glömde säga att d ska vara speciellt när man gör d, han ska nt se nån annan naken d där e bara ....(speechless) tror nt ni e så erfarna faktiskt

• Anonym

Porrsurfning kan bara betecknas som otrohet om paret kommit överens om att det inte ska förekomma i förhållandet, då är man per definition otrogen mot det gemensamma beslutet. Om ingen överenskommelse finns handlar det om enskilt eller gemensamt sexuellt intresse - en egenskap som ligger i vår natur.
    Att i det senare fallet blanda ihop begreppen otrohet med sexuellt intresse vi porrsurf är en logisk kullerbytta som slutar i diket.

Svar på tråden Porr = otrohet??