• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Ari Gold

Nu när köket är (nästan) klart börjar jag planera för kommande projekt:

Är det någon som har förslag på passande tapeter till ett BARNRUM i gammal stil?

Det är ett rum som ligger i den nyare delen av huset, och har sekelskifteskaraktär.

Rummet är lite drygt 5*5 meter med vitt pärlspontstak och fernissat (brunrött) brädgolv.  Det har tre fönster - ett mitt på var vägg - och på den vägg som en har fönster kommer väggen vara vitputsad med en gammal kamin. På båda sidorna om kaminen är det gamla träspegeldörrar.

Det kommer att vara ganska mycket gamla inredningsdetaljer så som järnsäng, skolplancher, "affär" med gammal kassaapparat osv. Men även nyare retroprylar och färgglada plastleksaker, och en stor platt-tv till tv-spelen.

En förutsättning är att rummet ska se OK ut inredningsmässigt även om alla leksaker ej är bortplockade - för det är de sällan. Dvs ingen steril känsla.

Som vanligt är vi snåljåpar så inga 1500kr-rullen-tapeter. Det är ett stort rum.

Jättetacksam för tips och idéer!

• Pums
    Prinsessan Leia skrev 2009-12-07 19:32:51 följande:
    NEJ här ligger maken och jag i MAGSJUKA får ju inte händainte nu, finns ju Inte tid för sånt...men men bara å bita ihop och hoppas flickorna klarar sigTrevlig kväll på er !!
    Men gumman då! Din stackare!
  • Sagalin
    NEJ här ligger maken och jag i MAGSJUKA får ju inte händainte nu, finns ju Inte tid för sånt...men men bara å bita ihop och hoppas flickorna klarar sigTrevlig kväll på er !!
    Fy för magsjuka.
  • Prinsessan Leia

tack tjejer, ingen hit alls. Får skylla på julbordet och maken ja han får skylla sig själv
    har ju inte ens hunnit börja baka julgodis än *skämms* men i år känns det som tiden rusat ifrån oss

• Sagalin
    Ari Gold skrev 2009-12-07 19:48:05 följande:
    Nu när köket är (nästan) klart börjar jag planera för kommande projekt:Är det någon som har förslag på passande tapeter till ett BARNRUM i gammal stil?Det är ett rum som ligger i den nyare delen av huset, och har sekelskifteskaraktär.Rummet är lite drygt 5*5 meter med vitt pärlspontstak och fernissat (brunrött) brädgolv.  Det har tre fönster - ett mitt på var vägg - och på den vägg som en har fönster kommer väggen vara vitputsad med en gammal kamin. På båda sidorna om kaminen är det gamla träspegeldörrar. Det kommer att vara ganska mycket gamla inredningsdetaljer så som järnsäng, skolplancher, "affär" med gammal kassaapparat osv. Men även nyare retroprylar och färgglada plastleksaker, och en stor platt-tv till tv-spelen.En förutsättning är att rummet ska se OK ut inredningsmässigt även om alla leksaker ej är bortplockade - för det är de sällan. Dvs ingen steril känsla. Som vanligt är vi snåljåpar så inga 1500kr-rullen-tapeter. Det är ett stort rum.Jättetacksam för tips och idéer!
    Har du kollat Boråstapeter Anno 1905, det finns bla en tapet i vitt och blått som jag tycker är fin.
    Om du har sett Madicken, så påminner den lite den tapeten som Madicken och Lisabeth har på sitt rum.
  • Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-12-07 20:36:53 följande:
    Har du kollat Boråstapeter Anno 1905, det finns bla en tapet i vitt och blått som jag tycker är fin.Om du har sett Madicken, så påminner den lite den tapeten som Madicken och Lisabeth har på sitt rum.
    Ja jag är och nosar i den kollektionen hela tiden, de ligger ju bra till prismässigt också. Min mor har flera av dessa tapeter (fast i originalversion) i sin gamlabergsmansgård vilket är lite kul.
  • Sagalin
    Ari Gold skrev 2009-12-07 20:44:38 följande:
    Ja jag är och nosar i den kollektionen hela tiden, de ligger ju bra till prismässigt också. Min mor har flera av dessa tapeter (fast i originalversion) i sin gamlabergsmansgård vilket är lite kul.
    Vad kul!
    Det finns en kollektion från Durotapeter också, gammelsvenska tror jag de heter, de är nog lite dyrare än Anno 1905. Skulle ni ha en fondvägg eller hur var det?
  • Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-12-07 20:51:36 följande:
    Vad kul!Det finns en kollektion från Durotapeter också, gammelsvenska tror jag de heter, de är nog lite dyrare än Anno 1905. Skulle ni ha en fondvägg eller hur var det?
    Tack för tips, ska kolla den med.

Vi kör nog på tapet i hela rummet, eftersom "kaminväggen" blir en avvikande fond i sig.
  • mage06
    NEJ här ligger maken och jag i MAGSJUKA får ju inte hända inte nu, finns ju Inte tid för sånt...men men bara å bita ihop och hoppas flickorna klarar sig Trevlig kväll på er !!
    Blä för magsjuka! Stackare! Krya på er!
    Villa Nordåker skrev 2009-12-07 20:36:53 följande:
    Har du kollat Boråstapeter Anno 1905, det finns bla en tapet i vitt och blått som jag tycker är fin. Om du har sett Madicken, så påminner den lite den tapeten som Madicken och Lisabeth har på sitt rum.
    Ja den är fin!

Vi har ett litet barn här som inte vill sova *suck*. Det har blivit så ofta här på sista tiden och jag är i stort behov av tid på kvällen utan vakna små troll!
  • Juleja

Jag gillar de smalrandiga tapeterna. Har varit inne på en i vitt och blått till lillemans rum men är nu mer inne på att måla. Det har visat sig att lilleman och tapeter inte var en bra kombination =(