• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-12-10 08:50:59 följande:

Tjock kulan skrev 2009-12-10 06:53:40 följande:
    I min lokala butik som faktiskt har kanonpriser på gardiner och tyger hade de tagit slut (längderna) hissgardinen hade de inte tagit in överhuvudtaget då de ansåg den var för tunn i kvalitén och därför för genomskinlig.Jag blev verkligen tokkär i julgardinern med rött tryck "Merry Christmas".
    Det kan jag förstå, den är jättefin, jag är anars inte så mycket för julgardiner men dessa kändes lagom juliga och ändå stilrena. I min butik hade de hissgardinen inne men det är just längderna som jag vill ha.
  • Anton2005

Villa Nordåker-
    Så duktiga ni var som han...kanske får bli några koppar kaffe för dig idag som gick upp så tidigt :) Tror att kitchen Aid från USA med rätt strömstyrka och uttag skulle kosta runt 2500:- med dagens kurs så det är ju halva priset mot här hemma.

Mimmi-
    Vi hade en expedit men den tog sån plats, barnens rum är ganska smala så jag behöver en hylla som inte är så djup.

Tjock kulan-
    Bra idé man kanske skulle försöka sig på att göra nå´t liknande själv.

• Ari Gold
    Pums skrev 2009-12-09 19:23:44 följande:
    Vad hör jag nu om inte en jäklnas mus som knaprar i taket!!!!Vi fick in två möss förra året. En hann katten se före mig så den levde inte länge efter det....Men efter vi fick bort de två mössen så har det varit lugnt, tills nu!Svårt att komma åt dom när de är mellan taket, hur gör man då???
    Kolla om du har skadedjurssanering via hemförsäkringen. Vi har alltid lafgt ut gift själva tills vi fick reda på att det ingår i vår vanliga hemförsäkring att anticimex gör det åt oss.
  • Pums
    Ari Gold skrev 2009-12-10 12:41:02 följande:
    Kolla om du har skadedjurssanering via hemförsäkringen. Vi har alltid lafgt ut gift själva tills vi fick reda på att det ingår i vår vanliga hemförsäkring att anticimex gör det åt oss.
    Tack för tipset!
    Ser ingångshållet vid grunden...
    Exakt samma ställe som förra året.
  • Fröken Vit i Madickenhuset

Hej!

Tjock kulan skrev 2009-12-10 06:51:26 följande:
    God morgonVar uppe och matade Elsa kl 04.00 kom i säng 04.30 igen, makens klocka ringde 05.00 för han skulle arbeta, 05.30 står Alice i vårt sovrum o säger inte sova mer *snälla skjut mig * känns som om jag kunde stannat uppe sedan 04.00 likväl som att bli väckt två gånger inom loppet av 2 timmar. Idag är det julbasra på ALice dagis, så Elsa ska passas av mormor o jag och Alice ska till dagis i em och ta lite lotter och handla pepparkakor .
    Tycker att jag känner igen mig i det du skriver...{#lang_emotions_wink}
    Vi har ju också två flickor, men med 3 år emellan, och man kan ju ge sig den på att vaknar den ena så vaknar den andra...
    Den värsta terrorn är nog att inte få sova...

Skräckscenariot som dock inte har inträffat än, är att båda får kräksjukan samtidigt och ropar på mamma som då är ensam hemma, för att pappan är iväg på någon kul kvällsaktivitet med jobbet...

Men att ha två döttrar är ju vääldigt mysigt. {#lang_emotions_heart}

Kram Fröken Vit.
  • Prinsessan Leia

Fröken vit, jag har varit med om det skräcksenariot, 2 döttrar som kräks och en liten i magen som gör mamma helt orörlig
    fy vad hemskt
    som tur va det runt 12 på natten så jag hade inte hunnit somna då
    den anda börjar kräkas, kaskader. Sen kommer den andra igång. De delade rum då och jag visste inte Hur jag skulle fixa det. Lät dem kräkas på golvet och ringde hem maken fr jobbet (jobbar natt) dock tog det sådan tid så jag hann städa undan..tog över en timme
    usch inget jag vill göra om

nu far jag hemåt fr en tuff jobbdag, borde varit hemma men man är oftast efter klok, sen ska vi kolla på när Fröken Wilma är världens vackraste Lucia!!!

• versan
    Pums skrev 2009-12-10 13:45:11 följande:
    Tack för tipset!Ser ingångshållet vid grunden...Exakt samma ställe som förra året.
    Om dom lägger ut gift så är risken att Musen går och dör någon annanstans med en Förskräcklig stank som följd.
    Fråga om man kan aptera en fälla med något gott som OSTBÅGAR, choklad, eller hederlig ostbit, 
    MEst gillar mössen choklad har jag hört.
    Vi har fångat möss med alla sorter. Så det funkar.  
  • versan
    Mimmi 71 skrev 2009-12-10 06:37:32 följande:
    Själva maskinen i sig kan väl inte sy så mycket utan behöver instruktioner och mönster. Då kan den i stort sett sy vad som helst. Antingen köper man färdiga mönster eller också skaffar man sig ett program till datorn (som kostar lika mycket som hela maskinen) så kan man göra egna mönster. När jag köpta maskinen så följde det med ett lite enklare program som jag hoppas mycket på. Här skall det både broderas på barntröjor och på kuddar, dukar, gardiner och handdukar. O det går bra så skall det även bli tre julklappar är det tänkt. En till svärmor och svärfar (tröjor med deras hund och hundnamnet) och till pappa (handduk och "gymnastikpåse" att ha bowlingklotet i) Min maskin gick på närmare 15 000:- Men min marknadsförsljning har gått så bra så jag tycker jag är värd det Jag har drömt om en sådan här maskin i flera år.Anton: Underbar hylla! Själv blev jag snål när lillemannen skulle få bokhylla i sitt rum och köpte Expedit Ang. stämpelfärg Jag har köpt stämpelfärg på både Slöjddetaljer och på Screentec. Den sistnämnda är hur bra som helst, nackdelen är att deras förpackningar är stora och vill man ha flera färger så blir det rätt så dyrt. Där har de även screentryckutrustning som är nästa mål i min sömnad Har man det så kan man trycka sina egna Svanefors-gardiner istället för att leta sig fördärvad pga att de är slut överallt
    Precis som jag misstänkte SVINDYR :-P
    Jag brukar kolla på Mässor då kan man få ordentlig mässrabatt.
    Men fast jag får hiskelig bra rabatt så tvekar jag. {#lang_emotions_undecided}

hehehe... Jag kanske får leja dig till mina projekt.  

• versan
    Prinsessan Leia skrev 2009-12-10 16:39:07 följande:
    Fröken vit, jag har varit med om det skräcksenariot, 2 döttrar som kräks och en liten i magen som gör mamma helt orörligfy vad hemsktsom tur va det runt 12 på natten så jag hade inte hunnit somna dåden anda börjar kräkas, kaskader. Sen kommer den andra igång. De delade rum då och jag visste inte Hur jag skulle fixa det. Lät dem kräkas på golvet och ringde hem maken fr jobbet (jobbar natt) dock tog det sådan tid så jag hann städa undan..tog över en timmeusch inget jag vill göra omnu far jag hemåt fr en tuff jobbdag, borde varit hemma men man är oftast efter klok, sen ska vi kolla på när Fröken Wilma är världens vackraste Lucia!!!
    HON blir säkert Finaste LUCIAN Någonsin.
    guuu så myyysigt.
  • JennicaO

Hej i tråden. Här kommer ännu ett av mina mycket sporadiska inlägg.
    Jag behöver golvhjälp!
    En vän till mig har fått tag på en bostadsrätt som byggdes 1939 och som nu ska totalrenoveras innan inflyttning. Under plastmattorna från typ 70-talet fanns det gamla brädgolvet intakt och eftersom jag har smittat min vän med vita febern vill han nu slipa av golvet och eventuellt lacka det och ha något slags vitt pigment i.
    Tyvärr är det så att alla runt omkring honom avråder honom och tycker att han ska lägga in ny parkett istället.

För att komma till saken; om jag inte minns helt fel så finns det en och annan härinne som har erfarenhet av att plocka fram gamla trägolv och putsa upp. Skulle ni kunna berätta om för- och nackdelar med det? Från jobbet (hur lång tid det tog, hur svårt det var etc) och sedan det blev klart (hur lätt- eller svårskött det är, hur stryktåligt det är etc).

Tack på förhand!