• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Pums

Godmorgon på er!

Jag har varit dålig på att skriva i dagarna nu, haft fullt upp.

Igår bakade jag ett bröd som tog max en kvart att fixa + tiden i ugnen då men den är ju inte så ansträngande....
    Ingen jäsning, ingen knådning bara att röra runt en kletig massa och hälla i formar.
    Det blev super gott!! Mörkt och saftigt.

Jag gillar att baka om det är enkelt!!

Ska försöka få tid till att dela med mig av receptet under dagen

• Mimmi 71
    Pums skrev 2009-12-19 06:37:29 följande:
    Godmorgon på er!Jag har varit dålig på att skriva i dagarna nu, haft fullt upp.Igår bakade jag ett bröd som tog max en kvart att fixa + tiden i ugnen då men den är ju inte så ansträngande....Ingen jäsning, ingen knådning bara att röra runt en kletig massa och hälla i formar.Det blev super gott!! Mörkt och saftigt.Jag gillar att baka om det är enkelt!!Ska försöka få tid till att dela med mig av receptet under dagen
    Trots att jag inte är någon bagare så har jag också ett liknande recept på bröd som alltid brukar bakas till jul. Mörkt, gott och saftigt med lite russon i. Vi kallar det så fantasirikt som Russinbröd Det bakas i avlånga sockerkaksformar och innehåller bakpulver. I år har jag inte hunnit göra det ännu, men det är ju några dagar fram till julafton

Idag skall några beställningar sys klart, de maskinbroderade glöggpåsarna skall sys ihop (nya brodermaskinen har gått varm ) och en vit julkudde med röd text "Nu tändas tusen juleljus" skall sys ihop. Men det stora arbetet är att det skall städas och julpyntas idag, tomtar och gran skall komma på plats. Synd för jag har tusen idéer för vad jag skall hitta på med min nya "leksak" och de mesta idéerna är faktiskt broderade inredningsdetaljer. Jag som trodde att jag bara skulle använda min brodermaskin till barnkläder

Nu är frukostmackan och kaffet slut och det är dags att göra lite nytta. Ha en bra helg!
  • Mimmi 71

Villa Nordåker skrev 2009-12-19 06:54:26 följande:

God morgon.Jag satt och kollade lite recept igår och jag och barnen ska göra dessa idag www.recept.nu/1.304124/pernilla_wahlgren/efte... www.recept.nu/1.304121/pernilla_wahlgren/efte...Sen blir det en omgång knäck.
    De ser mumsiga ut kanske lite lagom avancerade för mig Är lite sugen på att göra Rocky Road, för de är ju heller inte för avancerade. Sedan skulle jag vilja få tid till smaskiga knäck, har ju inte hunnit detta än. Men med tanke på att jag jobbar både måndg, tisdag OCH onsdag, så kanske man får minska på ambitionerna
  • Kaktus76

Godmorgon tjejer!!!

Hur har ni det i all julstress? Igår var jag och pappa och åt lunch på stan och gjorde bort de sista klapparna. Myyysigt......och faktiskt så var det nästan inge folk på stan,kanske var det kylan som "rådde för det"

Bakar och fixar det sista här hemma,jobbar i helgen så det gäller att fixa med det som e kvar,för nu e det inte många dagar kvar...LÄNGTAR!!!!

Nu ringer klockan för att kakorna i ugnen e färdiga,ha en riktig myslördag!!

Kram...

Nytt i bloggen..... www.minlyaochjag.blogspot.com

• Anton2005

God morgon!

Idag är en sån där härlig dag då vi inte har något planerat och inga måsten :) Funderar på att baka saffransskorpor och julgodis. Barnen står vid fönstret och vill ut och åka pulka men det är ju super kallt.

nu ska ja möblera om barnens rum...tycker behoven ändras så snabbt nu. Nu åker skötbordet ut från algots rum och han får antons minikök för där leker han jämt sen får anton lite mer plats för sina piratsaker

Vad hittar ni andra på idag?

• mariaw

God morgon!
    Här blev det lite sovmorgon för vår del, vilket var välbehövligt!

Verkar som om vi är många som förbereder julen med bak i helgen och idag ska vi göra julgodis. Brukar koka knäcken på spisen, vi har ingen mikro längre och därför har vi ju inget val... Men när vi hade mikro tyckte jag resultatet på spisen blev bättre.

Hittade ett recept på Arla på Lakritsknäck, nämligen att ha ca 10 krossade turkiska peppar i den färgidkokta knäcken- passar nog en lakritsälskande familj som jag...

Mimmi: Vad härligt det låter med en broderimaskin. Kanske något att spara till och investera i i framtiden...

• Anton2005

mwe- Det där med lakritsknäck lät riktigt gott, det kanske man skulle ta och testa

Anton fick en färgpistol av min syster när han fyllde år och nu sitter han och gör egna julkort, det blev verkligen jätte fint med olika mönster och han tycker det är superskoj

• Mimmi 71
    mwe skrev 2009-12-19 10:26:57 följande:
    Mimmi: Vad härligt det låter med en broderimaskin. Kanske något att spara till och investera i i framtiden...
    Det är helt klart jättekul. Jag lovar att visa lite härliga resultat efter jul Innan hinner jag inte engagera mig i bloggen.