• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • mariaw

Fler än jag som gör julskinka... För första gången ugnsbakning och det gick supersmidigt... Har precis gjort skinkan färdig och ska snart njuta av årets första skinksmörgås med julmust! Mums!

Idag har det blivit lite shopping, de flesta julklapparna är klara och nästan alla inslagna. Hittade en superfin ljuskrona till mig själv att hänga på vår glasveranda.
    Imorgon blir det ett besök till frissan och köttbullar... Ska nog prova ditt recept, fluffis!

Nytt i bloggen, de senaste dagarnas julpyssel...

• Mimmi 71

Villa Nordåker skrev 2009-12-20 20:26:08 följande:

Oj 80 rullar tråd, det var mycket.  Det låter så himla kul med en broderimaskin.
    Dessa 80 rullar (inkl frakt) från USA kostar inte mer än 17 rullar ifrån Sverige. Därför slog jag till och det var premiär för utlandsshopping för mig. Får hoppas att inte "köpdj...len inte släpptes lös bara

Här är jag hemma då sonen är dunderförkyld. Vaknade flera gånger i natt då han hade svårt att andas pga täppt näsa. Skall försöka få lite julstök klart när lillemannen myser framför TVn. Mycket att göra på jobbet dock, så det blir arbete tisdag och onsdag för mig.
  • Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-12-20 06:32:43 följande:
    God morgon!Idag står det städning och julpiffning på schemat.Idag öppnar vår skidbacke, Isaberg (Hestra) maken och Saga ska nog åka dit. Hon fick skidor förra året och vi gjorde ett hyrköp dvs vi betalar en summa varje år så får hon byta till större skidor och pjäxor, superbra när de är små och växer.
    Åh vad avundsjuk jag blir! Väntar på att "vår" backe ska öppna för säsongen, även om den inte är mycket mer än en liten skithög.

Jag är ju 3 barn och är ett loppisfreak av stora mått så vi har liksom vårt eget "hyrköp": har nog ärligt talat pjäxor i princip alla tillgängliga barnstorlekar och samma med skridskor. Det är tre år mellan mina killar så de konkurrrar aldrig om samma storlek.

I år ska vi utöka med en barsnowboard också, till mellanpojken (den äldste vågar inte prova). Har köpt en som ska ges i julklapp.

• mariaw

Pums: Har heller inte julpyntat i tv-rummet... Har inget som jag tycker passar och är nöjd ändå!

Smart med hyrskidor, ska nu börja investera i ett par till största tjejen 4 år, men minstingen (19 mån) får vänta lite även om hon älskar allt som rör sig... Igår åkte vi Bob och hon vill inte hålla i sig utan balanserar med bålen. Kan nämna att hon får sitta i fram med storasyster bakom om vi åker nedför och hjälm är ett måste...

Hoppas att ni får en bra dag, nu väntar  pulka och bobåkning...

• LCroft

Vad härligt det låter med pulka och bobåkning, själv sitter man och är superstressad på jobb... Gäster som är här plus att nästa års resereglemente ska uppdateras, just nu snurrar det bara siffror i huvudet på mig. Julgranen tog vi in i lördags, doftar så gott! Julgodis har jag inte hunnit med än, köttbullarna måste jag ta tag i ikväll eller imorgon. Har ännu några julklappar borta, har inte handlat julmaten än heller och imorgon far mannen och sonen iväg körande nästan 80 mil tur och retur för att hämta en ny soffa till vinden åt mig Jättegulligt av dem!

Längtar efter julafton och lite lugn, lär gå åt hela natten mellan 23:e och 24:e var jag sitter och paketerar och gör det sista... Pust! Får bara försöka tänka som så att julen kommer i vilket fall som helst, vare sig man stressar eller ej, men jag vill ju! Dygnet har bara för lite timmar

• Amelié77

Är det bara jag som inte håller på för fullt i köket med julmaten? Vi åker till mina föräldrar och mamma envisas med att fixa all mat, så jag behöver inte göra ett smack. Lyxigt! Men nästa år då vi har eget hus vill jag gärna att våra familjer kommer till oss istället, så då lär jag väl få koka en hel vecka

Granen är klädd, men jag borde ännu hinna dammsuga och torka damm och sånt tråååkigt. Ska nog gå och göra det nu istället för att hänga här

• Pums
    Amelié77 skrev 2009-12-21 11:04:13 följande:
    Är det bara jag som inte håller på för fullt i köket med julmaten? Vi åker till mina föräldrar och mamma envisas med att fixa all mat, så jag behöver inte göra ett smack. Lyxigt! Men nästa år då vi har eget hus vill jag gärna att våra familjer kommer till oss istället, så då lär jag väl få koka en hel vecka Granen är klädd, men jag borde ännu hinna dammsuga och torka damm och sånt tråååkigt. Ska nog gå och göra det nu istället för att hänga här
    Inte jag heller!

Vi åker till mina föräldrar i år och då vill mamma göra allt så jag är glad för det!

Fast jag äter inte så mycket på julbordet då jag är vegetarian. Men jag ÄLSKAR sill av alla dess smaker och kan leva på det!! Men en Jansson till är nog ett måste...

I övrigt så tycker jag mest synd om alla dessa grisar som slaktas på ett ofta ohumant sätt...... Sorry ni skinka....
  • mage06

Hej, hej! Åh, vad ni pysslar! Jag är som vanligt som fastfrusen i marken, förmodligen fram till kvällen före julafton då ALLT skall göras samtidigt... Jag börjar nästan acceptera att jag är sån{#lang_emotions_undecided}.

Vi skall inte ha någon skinka i år eftersom vi äntligen kommit på att ingen egentligen gillar det särskilt mycket, haha. Så det blir danskt med ankbröst istället till M:s stora glädje. (sen blir jag väl tvungen att tvinga i mig åtminstone en av hans brune kartofler...vilket är potatis på glas som steks i socker *ryser*, typiskt danskt.

I helgen var pappa här med julgranar från sin skog så vi fick fyra stycken att välja mellan, fina, klassiska med tunna barr, som jag gillar dem . Så hade han med sig egna äpplen, rårörd lingonsylt och inlagda rödbetor. Gulliga pappa och hans fru Han jagar och har skjutit en älg, ja, det är hemskt men jag äter det ändå{#lang_emotions_embarassed}, så det blir nog älg hos honom i mellandagarna...

Jag sitter här och mår sjukt illa men vägrar kräkas...Barnen har varit hemma med dåliga magar idag...jag vill inte!

När skall vi julhandla mat egentligen?