• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Venezuela
    Anton2005 skrev 2009-12-21 19:34:47 följande:
    Herre gud nu kom Gustaf och Anton hem med granen de köpt. En kungsgran som är så stor att den inte får plats i julgransfoten. Vad kör man, kan man karva lite på stammen el dör granen då? Tur att vi inte bor trångt för i det rummet granen står får det inte plats något mer.
    Visst kan du karva lite men var försiktigt så att ni inte kommer för långt in. Granen dricker med hjälp av det lagret som är mellan barken och kärnan. Vi köpte nämligen en otroligt fin kungsgran förra året vars stam var alldeles för hårt beskuren, vilket ledde till att den inte kunde ta åt sig vattnet och dog i förtid. Minns att vi skämtade om att det var de dyraste vedklabbar vi någonsin eldat med...

Jag har bloggat om paketinslagning: ladydiskapar.blogspot.com
  • Sagalin
    Venezuela skrev 2009-12-21 21:38:28 följande:
    Visst kan du karva lite men var försiktigt så att ni inte kommer för långt in. Granen dricker med hjälp av det lagret som är mellan barken och kärnan. Vi köpte nämligen en otroligt fin kungsgran förra året vars stam var alldeles för hårt beskuren, vilket ledde till att den inte kunde ta åt sig vattnet och dog i förtid. Minns att vi skämtade om att det var de dyraste vedklabbar vi någonsin eldat med...Jag har bloggat om paketinslagning: ladydiskapar.blogspot.com
    Vilka fina paket och kort du gör!
  • amanda25

Någon som vet vems blogg som visar ett recept på julgodis gjort på nougat,mörk choklad och flagad mandel. Har letat hur länge som helst utan resultat!

• Fröken Vit i Madickenhuset

Hej!

Här hemma har vi haft kungsgran i fem år nu, pga att de barrar så avsevärt mycket mindre, än en vanlig gran. Lite smidigare tycker vi, med pillriga småbarn...

Men jag tycker personligen att en vanlig gran är vackrare. Jag har aldrig tänkt på att inte kungsgranen luktar något. Det var ju synd, för julen är ju också dofternas tid...

Vad dyrt det har blivit med kungsgran!
    500 kr betalade vi. Varje år har priset gått upp med 50 kr.

Ikväll ska den i alla fall kläs, med vårt granpynt som vi har haft en herrans massa år. Har inte hunnit köpa något vitt och silvrigt granpynt som jag hade tänkt, för det hade ju varit så underbart vackert.
    Men det blir väl säkert bra ändå...

Kram Fröken Vit.

• mariaw

Hej allesammans!

Vi har också kungsgran pga av att den barrar mindre, vi köpte en igår som fått tina i källaren och den luktar faktiskt mer än jag kom ihåg{#lang_emotions_smile} Vi har också mestadels gammalt julpynt, köpte på auktion för några år sedan gamla röda julkulor med guldfärgad dekoration, 24 st för 100 kr och de är så fina... Kanske att man skulle göra några strutar som du, Anton gjort. Såå fina! Karvade vår kungsgran i foten för något år sedan och den klarade sig fint. Vi behövde dock inte karva så mycket...

CamillaR: Härligt att åka utomlands!

Visar idag lite blommor i bloggen, de flesta julblommor...

www.
  • Daggdroppen

Godkväll!

Vad stressar ni med idag då? ;)

Jag stressar inte alls. Vi har gjort tre olika julgodis idag och handlat mat så vi borde klara oss. Gud så skönt med kylrum så får man plats med allt!

Har också städat i kontoret, välbehövligt kan jag säga

Hoppas ni har det bra?!

• LCroft

Har fått hem min vita Ektorp soffa idag Blev så fint i tv-rummet på vinden

Stressar inte idag, men imorgon lär det vara full rulle, måste in på jobb imorgon men tänker smita senast kl 12, helst redan vid 11. Men har inte handlat någon julmat än, så jag hoppas inte allt är slut, några julklappar borta än, men det löser sig väl, förhoppningsvis!

• Sagalin
    Daggdroppen skrev 2009-12-22 18:58:39 följande:
    Godkväll!Vad stressar ni med idag då? ;)Jag stressar inte alls. Vi har gjort tre olika julgodis idag och handlat mat så vi borde klara oss. Gud så skönt med kylrum så får man plats med allt! Har också städat i kontoret, välbehövligt kan jag säga Hoppas ni har det bra?!
    Jag väntar på att Saga ska somna, jag behöver slå in fler paket.
    Sen skulle maken köpa lite choklad och kokos på vägen hem så att jag kan göra lite julgodis som jag ska ge bort, bla värdinnegåva på julafton och till min mormor. Hon fyller snart 86år så hon uppskattar mer att få äta något gott till kaffet än att få någon pryl.
  • Sagalin
    LCroft skrev 2009-12-22 19:08:28 följande:
    Har fått hem min vita Ektorp soffa idag Blev så fint i tv-rummet på vinden Stressar inte idag, men imorgon lär det vara full rulle, måste in på jobb imorgon men tänker smita senast kl 12, helst redan vid 11. Men har inte handlat någon julmat än, så jag hoppas inte allt är slut, några julklappar borta än, men det löser sig väl, förhoppningsvis!
    Låter mysigt med ett tvrum på vinden.