• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Camilla R
    LCroft skrev 2009-12-22 19:08:28 följande:
    Har fått hem min vita Ektorp soffa idag Blev så fint i tv-rummet på vinden Stressar inte idag, men imorgon lär det vara full rulle, måste in på jobb imorgon men tänker smita senast kl 12, helst redan vid 11. Men har inte handlat någon julmat än, så jag hoppas inte allt är slut, några julklappar borta än, men det löser sig väl, förhoppningsvis!
    TV-rum på vinden låter mysigt och en Ektorp till låter toppen.
    Barnen skall få en soffa i julklapp till deras lilla tvspels-rum, men hos oss blir det riktigt budget -det blir nog Klippan-soffan i mörkt tyg (törs man skriva det?) Det faller sig mest praktiskt så.

Var iväg igårkväll och handlade (vad jag tror) all julmat. Har lagt in sill och skall nu koka in lax. Julklappar skall jag försöka hinna slå in under dagen -tänkte försöka få över dem till grannen en stund på dagen så jag kan göra det i lugn och ro. För ikväll skall vi iväg på skinkprovning m. jansson och efter det känns det lite sent att börja med paketinslagning...
  • Camilla R

Villa Nordåker skrev 2009-12-22 19:22:16 följande:

Jag väntar på att Saga ska somna, jag behöver slå in fler paket.Sen skulle maken köpa lite choklad och kokos på vägen hem så att jag kan göra lite julgodis som jag ska ge bort, bla värdinnegåva på julafton och till min mormor. Hon fyller snart 86år så hon uppskattar mer att få äta något gott till kaffet än att få någon pryl.
    Ja, är man 86 år har man väl prylar så det räcker, men något hemgjort godis uppskattas alltid.
  • Camilla R
    Amelié77 skrev 2009-12-23 07:27:58 följande:
    Jag har varit sjukskriven sen i fredags. Skönt på ett sätt att få ta det lite lugnt och hinna städa lite i lugn och ro innan jul, även om jag såklart hellre skulle vara frisk. Vi kommer ändå inte att vara hemma så mycket över jul, så det behöver inte städas så mycket Igår var vi och kollade på nya soffor till TV-rummet på vinden. Vi tänkte ha lite mer modern stil där och jag har fastnat för dessa soffor från Jysk som är sååå otroligt sköna:www.jysk.se/130/133/3690001/a/catalogDe är nedsatta till 350 euro styck nu så vi tänkte passa på och köpa 2 st 3-sitsiga soffor. Men då vi sa att vi inte behöver dem före i början av februari så sa hon som jobbar där att de även kommer att ha samma pris på den i slutet av januari (rabatten gick nämligen annars ut imorgon). Så då väntar vi med att köpa dem till dess. Jag är liiite skeptiskt till soffor från Jysk...undrar om de håller nåt eller om de slits sönder genast?
    Allt från JYSK gör mig skeptiskt, men jag måste erkänna att dessa soffor såg fina och gedigna ut
  • Camilla R

Prinsessan Leia skrev 2009-12-22 23:07:46 följande:

tar och önskar er alla en Riktig God Juljag tar en paus nu, kommer blogga här på FL men inget merkroppen har rasat samman, utbrändheten knackar på....och inget julledigt får man bara å stå uthar så ont och julen känns inte alls så mysig, inte när jag inte kan ge hundratio %tristmen hoppas det lättar på julafton och kan ge barnen all den energi och uppmärksamhet de förtjänar utan att få attackerGOD JUL!!!!
    Hoppas att du kan lägga dina krav på dig själv lite åt sidan så att du finner lite julfrid och kan njuta och mysa med din familj i jul.

Vad jag menar är att ingen kan gå på 110%, man måste få varva ner och ta det lugnt och inte stressas av alla måsten. (ibland lättare sagt än gjort)
    En JÄTTEJULKRAM till dig
  • Amelié77

Jag vill också ha mörk soffa i tv-rummet så därav valet av den grå soffan. Mina krav för tv-rumssoffa är att den inte ska bli smutsig så fort, den måste vara bekväm, armstöden måste fungera som huvudkudde då man vill ligga och mysa och det gör definitivt Jysk-soffan. Ektorp är inte lika bekväm att ligga i tror jag, så den har vi bara nere i "finvardagsrummet".

Vi köper aldrig nån 2-personers soffa till det här huset mer. Nu har vi haft 2 st 3-pers. soffor och det är verkligen bäst! Då har både jag och min man en fullstor soffa att ligga i då vi kollar på film, och ingen behöver kura ihop sig i en lite soffa. Så blir det även i nya huset.

• Mimmi 71

Jag har ju funderat på 2 st 3-sits gråa Eketorps till TV-rummet. De är tänkta att stå ittemot varandra så det är trevligt att sitta där och prata utan att TVn är påslagen. Men de senaste veckorna har jag insett mer och mer att våra blå, slitna och tråkiga skinnsoffor är väldigt praktiska att ha så länge lillemannen är liten. Det är väldigt bekvämt att man utan att behöva bli nervös över fläckar låta lillemannen tom få käka mellanmål där. Blir inte längtar allför stor så blir det inga nya soffor för oss de närmsta åren I vilket fall som helst så kommer jag att välja lite mörkare soffor trots att det är väldigt fint med rena vita soffor. Men med två katter och en lilleman i huset så är de ju inte rena så länge

• Ari Gold
    Mimmi 71 skrev 2009-12-23 10:17:31 följande:
    Jag har ju funderat på 2 st 3-sits gråa Eketorps till TV-rummet. De är tänkta att stå ittemot varandra så det är trevligt att sitta där och prata utan att TVn är påslagen. Men de senaste veckorna har jag insett mer och mer att våra blå, slitna och tråkiga skinnsoffor är väldigt praktiska att ha så länge lillemannen är liten. Det är väldigt bekvämt att man utan att behöva bli nervös över fläckar låta lillemannen tom få käka mellanmål där. Blir inte längtar allför stor så blir det inga nya soffor för oss de närmsta åren I vilket fall som helst så kommer jag att välja lite mörkare soffor trots att det är väldigt fint med rena vita soffor. Men med två katter och en lilleman i huset så är de ju inte rena så länge
    Ja det är väl bättre att du behåller dem och sedan sattsar på en mer personlig soffa senare.
  • Peak

jag var på ikea förra året kvällen innan julafton och de hade då 75% på alla julsaker, vet någon om de har så i år också? Och när de startar denna rea, på dagen, em? Har sett en del saker som jag vill ha och funderar på att ta en tur dit senare...

• mage06

Oj, oj, Leia, du måste ta det lugnt! Kram och god jul!

Krya på alla andra sjuklingar! Maginfluensa är inte det man önskar sig till jul direkt... Jag har också någon variant men kan låta bli att kräkas på ren vilja, däremot finns det ju andra vägar för den att ta sig ut... Kul när jag bara vill äta godis

Jag och handspriten måste ut i julhandeln idag eftersom de vuxnas julklappar inte är klara. Not superfun!

Mimmi 71 skrev 2009-12-23 10:17:31 följande:
    Vi köpte en vit Nikkala på Blocket för 800 kr med en ny klädsel i sin förpackning. Jag var också orolig för barnen men, peppar, peppar, det  har gått jättebra! Eftersom man kan ta bort och hela klädseln så känns det bra ändå. Där är det nog bättre med vitt på det sättet att man kan använda starkare medel, en svart soffa tex skulle jag bli orolig att den blev blekt efter ett par tvättar... Men barnen får inte äta i vardagsrummet heller{#lang_emotions_undecided}
    Peak skrev 2009-12-23 10:51:19 följande:
    jag var på ikea förra året kvällen innan julafton och de hade då 75% på alla julsaker, vet någon om de har så i år också? Och när de startar denna rea, på dagen, em? Har sett en del saker som jag vill ha och funderar på att ta en tur dit senare...
    Vet inte men jag fick ett mail idag att deras ordinarie rea startar den 26:e...

Tipsar om den här stolen också...så fin men för långt bort för mig...
    www.tradera.com/Shabby-chic-Fin-gammal-stol-auktion_104141414

Ha en bra dag!
  • LCroft

Bläcks för magjsuka och alla andra sjukor för den delen! Krya på er!

Och Leia, sluta stressa! Lättare sagt än gjort, men julen kommer fast allt inte är "perfekt". Höll ju på att få magsår som jag stressade också och till sist bestämde jag mig för att skit samma om vi inte har hemgjort godis och hela faderullan denna jul, hellre en glad och lycklig mamma än en som bara fräser av att hon är alldeles sönderstressad (jag fräser när jag är trött och stressad ) Och nu känns det riktigt bra. Har fått handlat allt idag, så nu ska jag och Ida ut och skotta snö och leka lite ute. Sen städar jag, klapparna blir paketerade ikväll när barnen lagt sig, är rätt så mysigt att sitta och lyssna på julmusik, lite glögg och paketera allt.

Vår vita soffa har vi uppe, där sitts det ju inte lika mycket som i soffan nere, men jag ser det inte som ett problem med vit soffa, som mage redan sa så kan man använda t.ex Klorit på en vitsoffa om den får fläckar på sig värre med en färgad soffa. Nu lag jag en vit pläd lite som skydd på den, passar ju bra dessutom på vintern

God Jul på er allihopa, hoppas ni får en riktigt mysig och fridfull jul utan stress!