-
Det är faktiskt jätteskönt. De vanliga kompisarna tröttnar fort på ojjandet och oron man har.Joggi skrev 2009-11-11 11:09:14 följande:Min bästa kompis ska oxå ha i slutet på mars, det är skönt att ha nån att prata med=) -
Det blir lätt såJoggi skrev 2009-11-11 11:20:05 följande:Ja dom gör ju det=) När jag pratar med vännen så pratar vi inte om nåt annat alls typ, haha=)
-
Jag har fått tid den 12 januari för vad jag fattade i alla fall var rul. Ska på läkarundersökning med vul (tror jag hon ska göra i alla fall) nästa vecka.
Fick en chock i morse förresten...vägde mig och de 2 kilo jag hade gått upp har jag gått ner och mer där till. Känns ju inte jättebra. Har gått ner 3 kilo sen inskrivningen för typ 2 veckor sen
Det är tur att jag fått medicin utskriven idag mot illamåendet. Bara att hoppas att det hjälper fort. -
Jag klarar inte av mina vitamintaletter nu, spyr av dem direkt. Försöker så att jag får i mig folsyra men det är inte kulNivde skrev 2009-11-11 23:02:49 följande:Ni pratade tidigare om vilka vitaminer/tillägg som ni åt. Jag åt fram till för två veckor sedan Mitt val kvinna varannan dag och enbart folsyra varannan dag. Jag har gjort det sedan vi började planera ett syskon för något år sedan. (Fråga mig inte om de "varannan-dagarna" för det bara bidde så...)Sen för 2½ vecka sedan kom illamåendet som ett brev på Posten. Usch vad jag blev less, för jag mådde ju så illa under lång tid under den förra graviditeten. (Kräktes ca 2 ggr dagligen mellan v. 6 +6 och v. 25.)Fick ett tips av en kompis som fått det som tips av sin bm... Vissa vitamintillskott kan visst göra ett fåtal extra illamående under en graviditet... Var detta kommer ifrån vet jag ej men jag chansade och slutade med dem och äter nu enbart folsyra. Illamåendet minskade och även om jag har ett fluktuerande illamående så har jag hittills inte kräkts.Heh, kanske är inbillning. Vi får väl se hur länge illamåendet håller i denna gång.
-
Har äntligen fått min medicin idag mot illamåendet. Åh så skönt!
Fick en annan först för den jag skulle ha var det 2 dagars leverans på här hemma och sa att jag inte klarade mig i 2 dagar till så då fick se skriva ut en annan så länge moahaha
Men nu har jag fått den rätta. Slipper spy nu men har kväljningarna kvar och illamåendet när jag är hungrig men jag slipper spy i alla fall...vilket jag är väldigt tacksam för. -
Prostafen funkade inte heller på mig ngt särskilt. Fick först lergigan och det funkade men jag blev sjukt trött. Nu har jag fått Lergigan komp (www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2) utskrivet häromdagen...rena himmelriket. I dem finns det koffein så att man inte ska bli så trött av dem. De är receptbelagda men om du ringer bm så kan hon skriva ut utan att du behöver gå dit och så är det bara att knalla till apoteket sen.msfine skrev 2009-11-14 12:24:15 följande:Kampen mot illamåendet, rond 3.Nu har jag provatpostafen- hjälper intesea bands- hjälper inteingefära te- vet inte än ska fixa mig en kopp snartnån som har nå andra tips?det där med att äta innan man går upp ur sängen fungerar inte heller, mår mest illa från lunch till jag ska sova.
Tappar inte längre i vikt, kan äta och har mer energi igen...gud så skönt säger jag bara. -
Jag hade gått upp 2 kilo lagom till inskrivningen hos bm men nu har jag mått så illa att jag gått ner 3 kilo sen dess...inte så nyttigt kanskeHk83 skrev 2009-11-14 12:28:38 följande:Stina84: Ja jag käkar Lergigan comp så lite hjälp har jag fått.. Nä jag gjorde inte vul:et i samband med inskrivningen utan i v 6 för jag visste ju inte att det var nått där..=)Är det nån mer än jag som rusat upp i vikt redan?? Jag har sedan jag fick reda på graviditeten(är i v10+0) gått upp ca 4 kilo.. Skitmycket men det kan ju bero på att jag äter allt jag kommer över pga illamåendet. Hoppas det går över snart annars kommer jag ju bli smällfet och jag är ju redan mullig..=( Gick upp 22kg förra grav men då var det ju två..
Det verkar ha avstannat i alla fall d så att jag kommer nog börja gå upp i vikt snart igen. -
Jag fick lergigan komp utskrivet. Tar det morgon och kväll för att undvika illamående och spyor. Prostafen funkade första veckan när jag bara mådde lite illa, sen så funkade ingenting...testade allt jag kunde komma på.Mamsterbabe skrev 2009-11-15 08:44:50 följande:Usch nu är illamåendet riktigt jobbigt,jag måste äta konstant för att inte kräkas.Just nu äter jag en tallrik fil med banan, det slinker ner som tur är.Men usch för att må illa, vetihundan om jag tycker att Postafen funkar längre?De funkade första illamående-veckan, men inte nu längre.Kan man få starkare utskrivet?Det värsta är när jag jobbar tidiga mornar,då börjar jag jobba 05.45, och då kommer kräkset varesig jag vill det eller inte :( Någon som har likadant? -
Jag ringde till barnmorskan och hon ringde till vårdcentralen och så skickade de receptet till apoteket på direketen och så fick jag medicin samma eftermiddag.Mamsterbabe skrev 2009-11-15 10:02:05 följande:Hur får jag det här utskrivet?Jag känner mig bara jättegnällig, jag menar det finns ju dom som har det mycket värre än jag? :(
Klart man blir gnällig, det är jättejobbigt att må illa och spy. Jag har gått omkring och sett ynklig ut ett bra, varit gnällig och dan...men vad ska man göra? Man mår ju inte bra av att spy och vara illamående, det tar på krafterna. Vi har ju faktiskt en anledning till varför vi mår så här, hormoniellt och fysiskt. Klart det finns de som har det värre, men det här är ju jobbigt för DIG och då ska ju du få hjälpen du behöver. Vi behöver all energi vi kan avvara, trötta blir vi ju ändå menar jag. -
Ring bm och be om tabletter, gissar att du testat prostafen redan. Det finns ngr som heter lergigan komp som funkar på mig i alla fall...har du fått dem?LinaMarie skrev 2009-11-15 10:32:05 följande:Hej allihopa, det var ett tag sedan jag skrev här nu men problemet är detsamma som sist. Jag kräks. Hela tiden.Nu var det en vecka sedan jag kunde äta något utan att spy upp hälften eller allt några minuter senare. Har gått ner snart 3kg på denna veckan nu och vet inte vad jag ska ta mig till. Vill ju inte skada mitt lilla barn! Har testat åksjuketabletter, armband, äta ofta och lite, ingefära, och min doula har gjort behandlingar på mig men inget hjälper. Och det är inte bara på morgonen som ni förstår utan hela dygnet, spyr även på nätterna. Snälla hjälp mig...