Inlägg från: Sweetangel85 |Visa alla inlägg
  • Sweetangel85

BF Juni 2010!

Summer skrev 2009-12-30 12:53:38 följande:
    Hej! Jag har en fråga till alla.Jag läser att det är så många som äter extra järntabletter. Hur har ni kommit på att ni ska göra det och varför?Jag träffade min bm i v. 13 senast och då nämnde hon inte det och ska tillbaka v. 19 för RUL. Är järn något man MÅSTE äta?Själv äter jag 2 st Mitt Val Kvinna och 1 st Omega-3 om dagen.
    På inskrivningen tar de ju blodprov o hb o ser om du har lågt järnvärde.. O har du då ett bra värde så behöver du inte äta järn.. men de flesta kvinnor behöver äta efter v.20.. o då är det 2:a besöket hos BM då de tar samma blodprov igen o hb. Ser de då att du har lågt så får du äta järntabletter eller dricka blutsaft eller ngt annat beroende på hur långt de är.. Men om du då inte har lågt järnvärde så behöver du inte äta extra då heller..

jag åt inga järntabletter under hela graviditeten me sonen.. hade 137 vid inskrivningen, 124 sen senare så mitt var bra hela tiden..
  • Sweetangel85
    hoppfull trots allt skrev 2009-12-30 18:51:02 följande:
    måste bara göra ett förtydligande.. Du kan ha bra blodvärde men dåligt järnvärde, så är det för mig.. På inskrivningen hade jag ett hb (blodvärde) på 118 som är ganska ok såpass tidigt i graviditeten men ett järnvärde (ferritin) på 9 och det är för dåligt.. Ska helst inte ligga under 30.. Fråga bm nästa gång om dom inte ska kolla järnvärdet också. Jag är ordinerad extra järn men nu klarar inte kroppen det mer.. Dels spyr jag av tabletterna och så får jag världens magknip med diarre så nu ska dom få kolla om det har blivit bättre på en mån annars får dom hitta på något annat.. Förutom allsidig kost så ska man inte behöva äta järn men man behöver oftast extra när man är gravid men bm brukar ha koll på sånt, fråga som sagt var för att vara på den säkra sidan
    Men om man har dåligt järnvärde då säger de väl de på inskrviningen eller? Jag har aldrig fått reda på järnvärde.. är de ngt som du frågat själv o fått veta eller har de ara sagt de?
    ♥ Emilio 080504 ♥
  • Sweetangel85
    hoppfull trots allt skrev 2009-12-30 22:39:11 följande:
    jag blev själv förvånad när bm ringde en vecka efter inskrivning (här har vi inskrivning först, sen går vi till labb efter det, och är allt bra vet eller hör du inget om dina värden förrän du har nästa besök efter rul) och sa att jag måste komplettera mina prover då det visade sig att jag hade järnbrist. Man tar ett prov till för att se vilket järn man har brist på, i mitt fall ferritin..Har en tös som fyller 1 år om några veckor, när jag väntade henne tog dom enbart hb, jag frågade en gång om dom inte kollar järnet på labb men det var inte brukligt sa dom men tydligen har dom infört det här hos oss nu, vet flera ställen dom gjort det på sen en tid tillbaka
    Men dem ser ju säkert på blodprovet de tar om man har järnbrist, o sen som du säger, för att ta reda på vilket järn så tar de ett annat prov.
    Hoppas de har koll på de iaf..
    hoppfull trots allt skrev 2009-12-30 22:58:15 följande:
    med risk att jag tjötar själv här i tråden vill jag ställa en fråga till er som har barn sen förut.. Vad heter er/a barn?Och sen till alla..Har ni några namn på gång till barnet ni väntar nu?Mina flickor heter Elin, Hanna, Louise och Alice och några namn jag/vi funderar på är Klara, Frida, Sigge.. Jag gillar även Hampus men det vägrar sambon (ön så länge ) och Elias men det går dåligt ihop med Alice tycker jag..Tycker det blir svårare och svårare med namn och framförallt att komma överens..
    Min pojk heter Emilio.
    Namnförslag på flicka är väl, Angelina, Alicia, Joline
    Pojk: Antony, annars inget.
    Har sjukt svårt med pojknamn så de inte e klokt..
    ♥ Emilio 080504 ♥
  • Sweetangel85
    stina84 skrev 2009-12-31 11:03:59 följande:
    NellieMonique: Vad skönt att du inte gått upp mer i vikt! Jag har gått upp 4-5kg nu, med dottern hade jag gått upp nsätan 11 kg i denna veckan så det är ju klart bättre Jag äter inte så stora portioner, nästan mindre än vanligt. Däremot så blir jag hungrig fortare. Måste äta minst var 4:e timme nu. Försöker att inte äta så onyttigt, men skiter i tänket under jul och nyår nu Ser att ni pratar namn, tycker det är jätte svårt denna gången. Dottern har ju ett ovanligt namn, Salome. Vi vill ha ovanliga namn på våra barn. Vi hade ett namn till på listan om det blev en pojk när vi väntade dottern, men det snodde våra bästa vänner av oss... Avvaktar innan jag uttalar mig om vilka namn vi ha denna gången pga det.
    usch o fy för de med namnet.. hade jg varit du så hade jag tagit de namnet iaf... absolut!!
    ♥ Emilio 080504 ♥
  • Sweetangel85
    hemljuvahem skrev 2009-12-31 17:16:15 följande:
    Någon mer som har superont i svanken? Eller rättare sagt lite mer ner mot stjärten.. ibland går smärtan ner i benen.. Kan inte ligga, sitta, stå.. iihNågon som vet vad det är elr vad det kan vara?:SGott nytt år förresten! :D
    Tyvärr låter de som foglossning
    ♥ Emilio 080504 ♥ Bebis i magen, BF 9 Juni ♥
  • Sweetangel85
    hemljuvahem skrev 2010-01-01 16:31:24 följande:
    Buh :| Ah jag får ta mig till bm så får hon ta hand om mig.. tusan om man redan har sådana här problem..hur ska det gå SEN (?)
    Sen behöver de ju inte vara så att de kommer o fortsätta.. Du kanske hållt igång mkt, jobbat mkt, gått mkt? Jag hade en liiitn period runt v.20 tror jag då jag hde sjuukt ont i svanskotan, me sen bara försvann det.. Är ju runt den här tiden som bäckenet luckras upp.
  • Sweetangel85
    Summer skrev 2010-01-01 17:29:32 följande:
    Hjälp! Jag behöver stöd och pepp. Jag har inte orkat säga något tidigare men jag har varit sjukt orolig i 2-3 dagar över bebis. Innan dess har magen växt så det knakat, jag har haft växtvärk och tyckt ibland att jag känt små rörelser där inne (fladder) men sedan 2-3 dagar tillbaka så har magen blivit MINDRE! Brösten ömmar inte längre och är inte svullna, jag känner varken rörelser eller växtvärk längre.Nu är jag SÅ orolig att bebis har dött. Har så svårt att koppla av...Jag går in i v. 18 i övermorgon...Hoppas ni alla hade en bra nyår!
    Du behöver med all säkerhet inte vara orolig.. den läskiga fasen brukar inträffa från v.16 o framåt, då man oftast brukar må mkt bättre, svullnaden på magn går nr o den "riktiga" magen kommer o börja växa.. hade likadant med sonen!
  • Sweetangel85
    Summer skrev 2010-01-01 17:53:18 följande:
    Tack för ditt svar men jag har läst att läskiga fasen är mellan v. 10-16 och jag är ju snart i v. 18.Jag har RUL om 15 dagar...jag får väl försöka härda ut tills dess
    Men jag kände i vilket fall så me sonen o de e vanligt runt den här tiden.
    Sen har du väl set bebis på ul innan va? Då lever den självklart o mår bra!!
  • Sweetangel85

usch måste bara fråga.. elite smått rädd nu.

Beställde precis pizza o åt o nu ett tag efter fick jag upp allt..
    Men i slutet så spydde jag massa blod..
    usch, va kan de vara?

• Sweetangel85
    stina84 skrev 2010-01-03 14:31:54 följande:
    Kanske var något i pizzan som inte var bra. Låter som om du blivit matförgiftad... Hoppas du inte kommer kräkas mera...
    nej de tror jag inte, för jag har mått lite illa som vanligt till o från idag, o jag brukar ju spy så där.. de e ju mest blodet som jag e orolig för.
Svar på tråden BF Juni 2010!