• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Sirling

Usch, har kännt mig superdåsig, förkyld, deppig och håglös en veckas tid...nu sa min bm att mitt tsh var uppe i 2.0 för 4-5 veckor sen och hade stigit från mitt favoritvärde 1.6...inte undra på...dags att öka dosen då jag nu ligger klart högre känner jag...jag skulle vilja ha som min pappa som kan testa sin diabetes själv när han vill och själv justera dos efter dagsform. Vore inte det underbart för oss sköldpaddor?

• 3barnsmor35

Zezzis,
    Jag har NOLL synliga kärl, rekordet är 11 STICK på akuten en gång när jag kom in.
    De flesta ggr blir det 2-3 o de rullar kärlen o gräver i köttet. AJ.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy
    mona83 skrev 2009-10-26 08:06:16 följande:
    Remiss vart? Vc har skicket en remiss till medicin här, det är till medicin jag ska i morron. Finns det nån annan remiss som ska skickas oxå?
    Som du sa är remissen skickad till medicin och landar hos endokrinavdelningen Det är bara den remissen de skickar.

Hoppas det gick bra hos doktorn.
  • AnnelieTyresö

Jag är oxå svårstucken å på min VC gör de så att de tar ett superlitet rör, å tar ett stick i fingret, sen mjölkar hon fingret tills det lilla röret är fullt, funkar bra för mej iaf.
    Så be dem ta det lilla röret :)

• Pucko Buffy
    Sirling skrev 2009-10-26 17:03:34 följande:
    Usch, har kännt mig superdåsig, förkyld, deppig och håglös en veckas tid...nu sa min bm att mitt tsh var uppe i 2.0 för 4-5 veckor sen och hade stigit från mitt favoritvärde 1.6...inte undra på...dags att öka dosen då jag nu ligger klart högre känner jag...jag skulle vilja ha som min pappa som kan testa sin diabetes själv när han vill och själv justera dos efter dagsform. Vore inte det underbart för oss sköldpaddor?
    Ja du det hade varit underbart

Ang blodprov så tillhör jag den gruppen som är lättstucken och därtill måste se på vad de gör ;)

/PB
  • AnnelieTyresö

Jag kollar oxå alltid,, hehe!

• Pucko Buffy

Jag skickade inbjudan till flera eftersom den gamla tråden stängdes. Då stängde FL av mig i någon timma för jag *spama* what the...^(¤/"#&"(¤)%Q/"!#¤....

Ibland blir jag så jvla trött på deras förbannade översittarfasoner att jag funderar på att gå ur hela skiten.... grrrr!

Så ni som saknar någon, skicka gärna en länk till dem så de hittar tillbaka. Annars får vi hoppas de hittar hit ändå.

/PB

• mona83

Pucko Buffy skrev 2009-10-26 19:18:15 följande:

Som du sa är remissen skickad till medicin och landar hos endokrinavdelningen Det är bara den remissen de skickar.Hoppas det gick bra hos doktorn.
    Ah, då är jag med. Ska till doktorn i morron. Fick en dum tid, mitt under lunchen
  • NoMercy
    zezziz skrev 2009-10-26 09:25:15 följande:
    PB: Tack för ditt inlägg i min gästbok! Jag var på VC i fredags och tog nya prover.Jag är väldigt svårstucken och hon testade först i vänster armveck. Det kom inget och hon trixade med nålen fram och tillbaka i armen. Gör ju inte så värst skönt och tillslsut kom hon för nära en nerv och jag kände att snart svimmar jag. Sa till henne och sen var jag nästan borta. Någon som varit med om något liknande? (Jag tycker inte alls det är obehagligt när de sticker men vill helst inte se på när de sticker in nålen.)Sen fick de köra mig i rullstol (!) å jag fick komma in på ett rum istället och lägga mig där för att vila mig iform. Var kritvit i ansiktet. Hon tog sedan höger armveck, kom inget blod! Sen kom en annan sköterska och tog i höger hand där kom ca ½ cm blod i röret sedan var det "slut". Då fick hon ta mitt på höger arm och där kom ytterliggare ½ cm blod. Hon hoppades att det skulle räcka för provtagningen och det gör jag också! Så nu har jag stora blåa blåmärken överallt!!!! Inte kul alls!! Min sambo förbjuder mig att ha kortärmade tröjor för det ser ut som han misshandlat mig... Någon mer som är svårstucken? Är som kärlen krymper ihop och "gömmer"sig.
    Värmedyna på armvecket, använda blodtrycksmanschetten istället för vanliga stasbandet. Ligg ner från början och vila en stund.
    Be dom sticka på handen med en butterfly istället för vanliga kanylen.
    Jag har först nu, efter många år, börjat att fixa att sitta upp vid provtagning. Och då är jag sjuksköterska själv och älskar att sticka i folk, ju svårare, dessto större utmaning att göra det snyggt och utan smärta. Jag tar iof aldrig venprov utan sätter nål, vilket iof kanske är lite svårare
    Har märkt att ju mer jag blivit stucken, dessto bättre kärl har jag fått. Förr fick dom gräva, nu går det alltid på första försöket utan nån pina för mig, bara jag som "tror" att det ska vara så besvärligt som det var förr.
  • Jmia
    zezziz skrev 2009-10-26 09:25:15 följande:
    PB: Tack för ditt inlägg i min gästbok! Jag var på VC i fredags och tog nya prover. Jag är väldigt svårstucken och hon testade först i vänster armveck. Det kom inget och hon trixade med nålen fram och tillbaka i armen. Gör ju inte så värst skönt och tillslsut kom hon för nära en nerv och jag kände att snart svimmar jag. Sa till henne och sen var jag nästan borta. Någon som varit med om något liknande? (Jag tycker inte alls det är obehagligt när de sticker men vill helst inte se på när de sticker in nålen.) Sen fick de köra mig i rullstol (!) å jag fick komma in på ett rum istället och lägga mig där för att vila mig iform. Var kritvit i ansiktet. Hon tog sedan höger armveck, kom inget blod! Sen kom en annan sköterska och tog i höger hand där kom ca ½ cm blod i röret sedan var det "slut". Då fick hon ta mitt på höger arm och där kom ytterliggare ½ cm blod. Hon hoppades att det skulle räcka för provtagningen och det gör jag också! Så nu har jag stora blåa blåmärken överallt!!!! Inte kul alls!! Min sambo förbjuder mig att ha kortärmade tröjor för det ser ut som han misshandlat mig... Någon mer som är svårstucken? Är som kärlen krymper ihop och "gömmer"sig.
    Jag är HEMSKT svårstucken. Herregud... När jag låg inne vid missfallet körde de in ett dropp i ena armen och den andra skulle sen ett par stycken hitta blod i hoppades de men icke sa nicke.
    De höll på två stycken i 20 minuter (!) slutade med att de hittade en skvätt i handen på mig.
    I vanliga fall vid provtagningar langar jag bara fram högerarmen och så får de sticka i samma ven annars går det inte. Och 9 ggr av 10 blir jag kolsvart på hela armvecket en vecka efter.
    Det är "kul". Men tydligen normalt..
    ♪♫
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15