Rufs skrev 2009-10-27 22:33:28 följande:
Nu har jag också hittat hit till nya tråden. Jag skrev precis i slutet av förra och har sen inte hittat nån ny tråd förrän nu. Tack för de svar jag fick på mina frågor. Imorgon ska jag till vårdcentralen och förhoppningsvis få medicin. Det verkar som om de kunde se på mina värden att TSH var stigande... vet ni om man brukar avvakta med medicinering då eller kan man medicinera redan nu? Mitt TSH var tydligen "över 8" sa en sjuksköterska jag pratade med när jag ringde för att höra lite mer om mina prover. Är det mycket eller finns det risk att det stiger mycket än? När jag läser angående symtomen för hypo... ( har inte lärt mig vad det heter än) så stämmer väldigt mycket överens, men vissa symtom stämmer inte. Undrar hur det kan vara så. T ex så fryser jag inte alls mycket utan känner mig snarare oftast ganska varm. Dessutom ska har jag inte gått upp i vikt alls, utan har gått ner all vikt från graviditeten och är nere i samma vikt som innan graviditeten (fick barn för 5 månader sen). Är det sånt som kommer senare i sjukdomen kanske?Pucko Buffy... det sägs att du är den riktiga experten. Förstår du vad läkaren menade när hon antydde (på min telefonsvarare) att det var konstigt att några fria hormoner inte låg utanför sina gränsvärden? Brukar de alltid hänga med TSH annars?Någon i gamla tråden frågade förresten om jag visste vad mina värden låg på när jag blev gravid. När jag först började med Levaxin låg TSH på 3,85 (resten av värdena har jag ingen aning om) och jag hann bara äta i några veckor innan jag blev med barn, men så visste läkaren inte heller om det var sköldkörteln som var boven till den dittills uteblivna graviditeten. Det kan lika gärna ha varit att de rensade äggledare som hjälpte. Andra gången tror jag att jag låg på 2,6 när jag blev gravid. Det känns så skönt med den här tråden... en massa människor som man kan ventilera med och fråga dumma frågor. Tack för det. Är det något man bör tänka på att fråga eller "stå på sig" när man ska till läkaren imorgon? Tänkte på det ni skrev om remiss t ex? Skickar de automatiskt en remiss eller brukar man få tjata? Eller behövs det inte ens i alla fall?
Välkommen hit och synd att jag inte var online igår och såg ditt svar. Jag förmodar att du fått ganska så bra svar av din läkare om du redan varit hos denne annars är mitt tipps att du skriver ner alla symptom du har för att underlätta.
Du har ett TSH på 8 vilket är förvhögt, men det är inte super duper högt (jag hade 200 och man har uppmätt över 500 i TSH hos människor) Men det är egentligen inte det som är viktigt utan hur du mår. Man kan må väldigt dåligt med en lättare förhöjning medans andra knappt märker av sina höga värden.
Att ditt fritt T4 inte sjunkigt kan bero på olika orsaker men om du har ätit levaxin tidigare som jag tolkade det. Ochdet kan ha hjälpt till att hålla uppe värdena. Normalt vid hypo så sjuker T4 och TSH stiger men det kan finnas andra orsaker till att inte allas värden stämmer överens med det normala. Det är dock något jag lämnar över till läkaren att uttala sig om eller så googlar man och ser om man kan finna något vettigt svar.
Att dina värden håller på att stiga kan bero på att sköldkörteln håller på att lägga av, är det så kan du nog räkna med att det kan bli en lång inställningsperiod av levaxinet. Har läkarna tagit och konstaterat TPO antikroppar i högre halt hos dig så kan du vara ganska säker på att så är fallet.
Anledningen till att du ännu inte drabbats av alla symptomen är att du nog inte gått så länge med din sjukdom. Det är väldigt individuellt i vilken ordning och hur allvarligt man drabbas av symptomen vid hypo, men ju tidigare man upptäcker sjukdomen desto mindre risk för allvarliga komplikationer. Själv är jag ganska så säker på att haft en pågående underfunktion i ca 10 år vilket också resluterade i att jag var jättesjuk när det väl konstaterades.
Ang remiss så kan din VC läkare lätt behandla dig förtusatt att denne är väl insatt i vad bra värden innebär och att de ser till hur du mår och inte enbart labbvärdena.
Håller tummen att det gått bra hos doktorn och är det något du undrar över skriv det här vi svarar så fort vi kan.
Mvh PB