Jag är 36 år och funderar också på detta med 1 barn eller fler? Ena stunden vill jag så innerligt gärna bli gravid igen (och det snart!) och få en liten till, men andra stunden känner jag mig nöjd med vår lilla dotter som snart fyller 1 år.
När jag vill ha fler barn så blir jag jättestressad när folk runt omkring mig med små barn blir syskongravida och vill också bli det nu, fast vår inte är så gammal än, jag kan ju vänta några år och ändå få syskon. Eller?? Det kanske jag inte kan, så är det. Maken och jag fick kämpa i minst 4,5 år och en IVF innan jag blev gravid. Inget är ens säkert att jag kan bli gravid igen, kanske inte ens med en ny IVF. Och hur många IVF ska man testa, varje nytt försök skulle ju kosta oss ca 25 000:- MINST! Blir man inte gravid efter första och kanske inte andra, när drar man gränsen, skulder på över 50 000 ska vi prova en tredje gång, tredje gången gillt, men nej inget denna gången heller och 75 000 kr fattigare?! Nu är ju ett barn till värt alla dessa pengar, men om det inte blir nåt då?
Sen känner jag ibland att åh så skönt att bara vara vi 3. Vi var ensamma i många år maken och jag och man blir rätt bekväm vad gäller sin vardag, resor, shopping , träning och framför allt egentid!
Jag har själv en äldre syster, 4 år äldre och vi lekte sällan som små, det var för många år mellan oss, hon hade sina kompisar och jag fick sällan vara med. Vi har kontakt idag, men inte mycket, ingen nära och innerlig kontakt.
Dottern är ett mycket snällt och lättsamt barn och sover underbart, är mycket social och ej rädd för främmande människor, jag tror om det håller i sig inte att hon får svårt att knyta egna kontakter.
Om jag vill ha syskon skulle jag nog vilja ha dem ganska tätt, men undrar om tålamodet klarar det? Dessutom har vi det bra vi 3 nu. Men som sagt jag är jättekluven, men tycker det känns jätteskönt at höra andra som valt eller inte valt att "bara" ha ett barn och hur det är. Jag tänker också på det här om dottern ska vara ensam barn hela livet och vi blir gamla, men man får som en äldre kollega till mig med 1 barn sa, "man får försöka städa undnan efter sig och inte lämna efter för mycket åt barnet att ta hand om".
Långt inlägg detta hoppas ni orkat läsa!
Jag har gärna kontakt med ni i samma situation som jag, om någon känner för det får ni gärna inboxa mig och vi kan fortsätta hålla kontakt?!