• Pomea

Varför bara ett barn?

Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.

• Svar på tråden Varför bara ett barn?
  • Vronka

Tycker det är så himla lustigt att så många verkar känna sig låsta med småbarn och därför inte tycker det är värt att gå igenom det igen..
    Jag personligen känner dels att det är så kort tid, men också att allt går även med småbarn!! Vårat liv har inte förändrats mycket sedan sonen kom i februari, mer än att han finns där förstås.. Vi är med överallt där vi var förut. Funkar utmärkt.. Ett  barn till kommer förmodligen om sisådär 3-4 år. =) Jag är helnöjd med livet som mamma!

• MIC

Jag hade gärna haft ett barn till men tror inte att det blir så. Vår son kom till efter fem års försök, ett ivf och en långt framskriden adoptionsprocess som fick avbrytas. Vi började att planera barn när jag var  32 och sonen kom när jag var 37. Nu är han snart två och det skulle ha varit lämpligt med syskon men det är väl tveksamt om min kropp kommer att ställa upp på det. MIn man har tre syskon och jag har växt upp som ensambarn. Tja, livet blir inte som man har tänkt sig....jag hade planerat tre barn men man kan inte alltid planera barn eller "skaffa" barn när man känner för det. Det lärde vi oss den hårda vägen och nu är vå SÅ tacksamma att vi har haft turen att få bli föräldrar.

Isak - min solstråle - 080701
  • Bobbenn

VaRFÖR?

Barn är jobbiga, man blir fet av att vara gravid och mamma ledig, det är TRÅKIGT att vara mamma ledig, man får ingen tid till sig själv med flera barn tex nästan ingen tid att träna, bara vara själv med vänner osv, barn är tråkiga

Jag var 32 då min dotter föddes och jag vill inte ha fler barn

Mina anledninar är att jag vill inte bli tjock ingen, aldrig mer vara mamma ledig (hatade det) Jag värdesätter min egentid för mkt för att skaffa fler barn samt att jag helt enkelt inte tycker att barn är kul (jag älskar naturligtvis min dotter över allt annat)

Nu menar inte jag att man inte kan få allt det jag rabblade som jag inte vill eller har men jag utgår bara efter hur det ser ut i VÅR familj just nu. Hur mkt min man jobbar och ställer upp med. Hur stort skyddsnät VI har osv

etta är naturligtvis olika från familj till familj

Är det varmt här inne eller är det bara jag som är HET ?;)
  • Minne

jag var 40 när vi fick sonen...efter 3 IVF-försök, trodde inte det skulle lyckas den tredje gången heller...jag skulle ju hemskt gärna ha minst ett barn till, hade en lätt graviditet och lätt förlossning...men jag är glad över den gåva vi ändå fick, Han är underbar min son!!!

• danei
    Dripknot skrev 2010-01-24 16:51:57 följande:
    Då ställer jag motfrågan som har två kids eller fler:
    Varför mer än ett?
    För barnens skull med , är ju roligt att ha syskon som man kan ha glädje av både när de är små och sen när de är äldre. Har vänner som är ensambarn och ingen av dem tycker att det är roligt, speciellt en där hennes föräldrar är bortgågna hon förstår inte varför hennes föräldrar var så ego att de bara skaffade henne, hon har själv sagt att då kunde de lika gärna ha låtit bli eller adopterat för det var det värsta som kunde hända när hennes föräldrar gick bort och hon vart ensam kvar. Även om man har vänner och släkt att prata och umgås med så är det aldrig som att ha egna syskon!

Själv tycker jag att det är taskigt mot barnet att bara ha ett.
  • hopee
    danei skrev 2010-06-28 11:56:40 följande:
    För barnens skull med , är ju roligt att ha syskon som man kan ha glädje av både när de är små och sen när de är äldre. Har vänner som är ensambarn och ingen av dem tycker att det är roligt, speciellt en där hennes föräldrar är bortgågna hon förstår inte varför hennes föräldrar var så ego att de bara skaffade henne, hon har själv sagt att då kunde de lika gärna ha låtit bli eller adopterat för det var det värsta som kunde hända när hennes föräldrar gick bort och hon vart ensam kvar. Även om man har vänner och släkt att prata och umgås med så är det aldrig som att ha egna syskon!

Själv tycker jag att det är taskigt mot barnet att bara ha ett.
    Tycker det är taskigare att skaffa ett barn till bara för att ens barn ska ha syskon och inte för att man har tiden,viljan själv! i dagens samhälle är det så stressigt och det är ju bara så har man två barn får de dela på uppmärksamheten
  • logg81

Jag vill bara ha ett barn. Jag var 26 när jag fick henne.

Jag vill inte ha fler barn men jag kan...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Fru Gustavsson
    hopee skrev 2010-06-28 20:22:31 följande:
    Tycker det är taskigare att skaffa ett barn till bara för att ens barn ska ha syskon och inte för att man har tiden,viljan själv! i dagens samhälle är det så stressigt och det är ju bara så har man två barn får de dela på uppmärksamheten
    bra skrivet. Så jäkla trött på de som säger att man "bör skaffa syskon". Vår son verkar inte lida över att vara ensamt barn. Han har vänner att leka med och är tillfreds med att ha mamma och pappa resterande tid.
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
Svar på tråden Varför bara ett barn?